Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1701 ggr
ML_
2018-10-19 15:35

Vilken hundras passar mig?

Hej!

Jag är en tjej på 19 år som har funderat på att skaffa hund. Jag har just börjat studera och bor med min pojkvän i en 2 rummare. En ras jag har sett på mycket och fastnat för är Sheltien, baserat på det jag har läst verkar det också som en passande ras för nybörjare.  Jag har förstått att det är en ganska aktivitetskrävande ras, men jag skulle gärna börja träna agility tillsammans med den. Själv tycker jag att det nu skulle vara en ganska passande tid att skaffa hund eftersom jag  har ganska mycket ledig tid och självstudier vilket betyder att jag inte är så mycket "fast" i skolan. Förstås kommer man att måsta prioritera och välja tiden med hunden istället för att göra något man annars kanske skulle ha velat göra. Har också många jag tror skulle vara villiga att sköta om hunden ifall jag någon gång skall bort och måste ha en hundvakt så det borde inte vara ett problem. Det jag mest funderar på är om vår längenhet på 47 kvadratmeter är för liten eller är det inget problem? Tror ni Sheltien skulle passa oss? :)

Annons:
[~Kollen~]
2018-10-19 16:20
#1

Kan du berätta lite mer om dig själv?

ML_
2018-10-19 16:50
#2

Jag har erfarenhet av hundar, min familj har en hund ( en löwchen) som vi har haft i 6 år men en egen hund har jag aldrig haft. Jag har inga egentliga hobbyn annat än att jag ibland går på gym. Vi har en stuga med stora gräsmattor relativt nära var vi bor, där skulle jag kunna träna agility och annars bara leka med hunden och låta den springa lös. Jag brukar jobba som inhoppare ibland på veckoslut så att man får lite extra pengar. Mina planer nu är att studera färdigt och sen antingen studera vidare eller söka jobb.

Fisherling
2018-10-19 17:16
#3

Jag tycker att någon av de piggare sällskapshundarna skulle vara mer passande. Sheltie tycker jag att man ändå borde ha ett starkare intresse än du verkar ha för att träna aktivt. Det är dessutom en mentalt väldigt svajig ras och man bör ha både intresse och tid till att sätta sig in i mentaliteten hos de olika linjerna och sålla bort allt undermåligt. Inte helt lätt för någon som ska skaffa sin första hund. 

Papillon/Phalene är väldigt trevliga, käcka och absolut villiga att träna om det erbjuds. Tycker absolut att fler borde ge dem en chans, har bara träffat trevliga individer.

hemul
2018-10-19 17:59
#4

Bostaden påhöver du inte bekymra dig om hur som. Man kan ha en stor hund i en pytteetta, inga problem. Mer än att prydnadssakerna kanske lever lite farligt då när hunden vänder sig om.😉

Matilda.y
2018-10-19 20:08
#5

Någon i rasgrupp 9 kanske? https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9 Skk hemsida har en kortare beskrivning om olika raser. Där kan man läsa sig till mycket. Verkligen ett tips att bara läsa på om allt osv. Lycka till!:)

Elsis matte
2018-10-19 22:54
#6

Storleken på lägenheten behöver inte påverka rasvalet mer än att det kanske är jobbigt med gigantisk hund i liten etta. Däremot är många shelties förtjusta i att använda sin röst, de kan vara skälliga med andra ord, och det får man tänka på i lägenhet. Visst kan man träna hunden, men en mer skällig individ kommer alltid ha den benägenheten.

Annons:
Lord Vulcan
2018-10-20 07:42
#7

Som andra säger, lägenheten är inga problem. Jag har 3 hundar i en etta, var av 2 är schäfrar. Hemma ska dom bara sova och äta:) Någon av settrarna eller spanielarna kanske. Större spets?

KaydeN
2018-10-20 18:52
#8

Storleken på lägenhet spelar ingen roll, jag bor i en etta på 40 kvm med en 40kg schäferblandis. Det är hår ö.v.e.r.a.l.l.t, och jag kan inte ha ömtåliga saker i hans höjd men annars är det absolut inga problem!

Upp till toppen
Annons: