Annons:
Etikettövrigt
Läst 1441 ggr
EH_
10/17/18, 10:18 AM

Framtidsplaner med hund

Eftersom det strax är dags för mig att börja gymnasiet har jag kollat lite efter program med hundinriktning. Jag har främst fastnat för Dille gård - naturbruksgymnasium.

Mina nuvarande planer är att ta ledigt ett år efter 9an. Dels för att läsa upp mina betyg eller söka jobb, om det är nödvändigt, men också för att ta en egen hund att uppfostra under det året. Jag har erfarenhet sedan tidigare av olika raser, bland annat Jack Russell, Bearded Collie, Berner Sennenhund och olika blandraser. Dessa hundar har i perioder bott hos oss eller är våra egna familjehundar. Jag har alltid en backup om något krisar sig.

Jag söker en ras som lämpar sig i alla slags aktiviteter, allt från rallylydnad och agility till olika bruksgrenar som spår, sök och patrull. Samt att den har stabil mentalitet med få rädslor och viljan att lära sig och samarbeta. Jag har funderat kring Whippet och läst om den en del men jag är osäker på om den är läglig i de aktiviteter jag vill hålla på med? För övrigt har jag börjat kolla på Vit Herdehund men jag är även osäker på om den blir för mycket för mig?

Någon som har erfarenhet av Dille gård får jättegärna dela med sig. Vad tycker ni för övrigt, Vilken ras passar? mig och tror ni mina planer är hållbara rent generellt?

Annons:
hemul
10/17/18, 12:05 PM
#1

Tycker det låter som ett bra upplägg. Antar att du får ha hund med dig på skolan sen?

Beträffande ras kommer jag inte på något. Mer än att jag inte tror vit herde är så lämplig för agility p.g.a. storleken.

JoannaLi
10/17/18, 12:14 PM
#2

#0 Den whippet jag kände hade älskat det där, men det är också en ras mer ovanlig inom brukset, och det beror mycket på hur långt du vill komma! Har du provat på grenarna innan? 

Det kan vara svårt att veta vad man vill, jag trodde att jag ville ha en sällskapshund att gå promenader med - visade sig att jag vill hålla på med skydd och tjänstehundar. En kompis till mig gjorde precis motsatt upptäckt. 

En bra vit herde kan vara riktigt bra, men det är en väldigt ojämn ras med mycket mentala brister (som jag upplever det), så det är inte den allra roligaste rasen att satsa på om man ska t.ex. bo på ett internat. 

Visst är planerna hållbara! 

Det är lite att utgå ifrån, men t.ex. en labbe eller liknande kanske kan funka? Det står lite still i huvudet. Jag vet många rottisar inom patrull, men kanske inte heller den roligaste rasen att satsa på, ojämnheter etc.

hemul
10/17/18, 12:19 PM
#3

Det är väl just att hitta nåt som funkar både för agility (lätta hundar bättre) och bruks (oftast större raser) som är svårt.

Och whippet, trodde inte vinthundar var så jätteroade av lydnadsträning?

Lona
10/17/18, 12:49 PM
#4

Whippet hade jag strukit, det är inte direkt en bruks/arbetshund. Pälsen är heller inte den bästa för en patrullhund. Vill du ha en "testa lite allt möjligt på hobbynivå - hund" eller en som du kan SATSA tillsammans med? Svårt att veta i nuläget i och för sig så jag tänker en arbetsvillig allroundhund som ändå inte är en utpräglad brukshund? Kanske schapendoes, någon av springer spanielarna, pudel (en nerklippt pudel ser riktigt sportig ut), sheltie, (bruks)collie och även vit herde eller schäfer från lämpliga linjer. Vit herde och schäfer är ju lite mer vakt och skärpa i, om du ska ha med dig hunden på skolan hade jag satsat på en lite mer "lättsam" ras. Någon av retrievrarna skulle också kunna passa, inte en av rena utställningslinjer dock men heller inte rent jaktavlad. Borderterrier kan också vara värt att kolla upp, om du kan tänka dig en lite mindre ras som är en del krut i? Allsidiga små hundar, dock har en del mycket jakt i sig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

swedishmuffin
10/17/18, 1:17 PM
#5

Jag var väldigt intresserad av Vit Herdehund, men beslutade mig för att den nog skulle bli för mycket. Innan man haft egen hund är det svårt att veta var man kommer ligga träningsmässigt, så jag valde att ta det säkra före det osäkra. Dock var jag i kontakt med en hel del uppfödare och beskrev att jag nog inte skulle tävla med hunden, utan kanske mer ta med den vart jag än gick, samt möjligtvis testa på vissa grenar, och alla sa i princip "låter perfekt, de vill egentligen bara hänga med på allt". Mennnnnn sen sprang jag på en kvinna under ett öppet hus som sa "jo, de kanske överlever på mindre motion, men tar du med dem någonstans kommer de ligga och kolla på dig och hoppas du ska ge dem något att göra"

swedishmuffin
10/17/18, 1:25 PM
#6

Om jag ska säga spontana raser jag tänker på så är det Schappe, Bearded collie, springer spaniel, golden eller labbe (DP), barbet, pudel, sheltie, pumi och collie (dock svårt att hitta en bra collie vad jag upplevt) som dyker upp först. Jag kan vara helt ute och cyklar, vad jag vet om hälften av dom raserna vet jag från att folk har berättat för mig.

Annons:
EH_
10/17/18, 4:06 PM
#7

För att svara på alla era frågor sammanfattar jag allt här.

Jag har inga planer på att aktivt tävla, har inget behov eller intresse av att tävla. Därför ställer jag inga enorma krav på hunden. Jag håller mig på hundens nivå, men samtidigt vill jag inte känna mig begränsad och jag vill fortsätta kunna göra framsteg.

Agility kan jag absolut lägga åt sidan, om jag trots allt vill ägna mig åt agility får jag lov att låna en av våra familjehundar. Sök, spår och rallylydnad är det som främst intresserar mig.

Jag har dessvärre inget intresse av pälsvård, och att klippa ner en långhårig ras kostar en del i längden. Därav har jag redan strukit många av de raser ni har nämnt, eller av andra anledningar. Jag var inne på ännu en Bearded Collie ett tag, men vår nuvarande beardis är extremt ljudkänslig och det begränsar vår vardag en hel del.

En Whippet blir det nog inte. Labrador däremot låter som ett bra alternativ när jag läser på om den mer. Jag har inte funderat på den tidigare eftersom många Labradorer jag har mött är rena problemhundar, men den låter lovande när jag läser om den på internet. Jag vill höra mer om Labradorer, berätta om era erfarenheter.

JoannaLi
10/17/18, 7:30 PM
#8

#7 Jag skulle säga att en bra labbe är en riktigt rolig hund, så satsa på att hitta en bra uppfödare, som kan vara ärlig om vad hen har i sina linjer! 

Jag har själv en dålig labbe med massa problem, så jag ska inte uttala mig så mycket om honom, men så köpte jag honom som omplacering från en okänd uppfödare också :P 

En labbe kan man ju också köra agility med, i alla fall om du väljer en lite slankare variant :D

Lona
10/17/18, 8:41 PM
#9

Om du gillar beardis så är schapendoes en liknande hundtyp och ofta stabilare mentalt. Dock - pälsen. Man kan förstås skaffa en klippmaskin och klippa själv emellanåt.

Labbe är en mångsidig ras, dock ska man vara medveten om att rasen är väldigt uppdelad på sällskaps/utställningstyp vs jakttyp.
En jaktlabbe är just vad den låter som, en jakthund som kapacitets- och aktiveringsmässigt kan jämföras med till exempel border collie och de mer utpräglade bruksraserna.
Rena utställningslabbar tenderar att vara brötiga soffpotatisar som är ganska svårmotiverade (och klumpiga, även om de inte är feta).
Om du är sugen på en allroundlabbe så finns det några kennlar som satsar på en lite sportigare typ, även om de till stor del har showlinjer bakåt.
En nackdel med labbe är att de fäller! Stickiga barr som fastnar överallt, en kennelkompis hade ett labbehår som höll på att växa in i hennes öra.😃

Golden retriever finns i ett bredare utbud, de är inte lika uppdelade på show vs jakt. Det är troligtvis lättare att hitta en lagom fartig, arbetsvillig golden än att pricka rätt labbe - trots att labbe faktiskt toppar listan över antal registrerade hundar/år hos SKK.

Sen finns ju curlyn och flatten också. Tollaren däremot är förvisso väldigt söt att titta på men är helt annorlunda mentalt, inte det där lite "dum-snälla" som man ofta förknippar med retrievers.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
10/17/18, 9:14 PM
#10

Det var en golden från jaktlinjer (svenskfödd) med på VM i agility i år, så du behöver inte utesluta agility om du väljer en retriever 😊

Johanna - Instagram

Lona
10/17/18, 10:00 PM
#11

#10, Åh, det har jag missat, vad heter den? (Golden retrievern på VM?)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
10/17/18, 10:29 PM
#12

#11 åh han var världens charmigaste! De diskade sig tyvärr i båda klasserna (tävlade endast individuellt) men HEEELA arenan kokade när de kom in på söndagen för agilityloppet - de bjöd på sån glädje och teamwork 🙂

Han heter Doubleuse One In A Million i stamtavlan, kallas Toby. Här är hans hopplopp.

Ska tillägga att jag inte har så bra koll på goldens så att han är från jaktlinjer är vad jag kunde utläsa av en snabb titt på Doubleuse's hemsida - stämmer det inte så ber jag om ursäkt!

Johanna - Instagram

Lord Vulcan
10/18/18, 9:46 AM
#13

Jag tror en schäfer skulle passa bra. Hittar du en bra uppfödare med vettiga hundar, är det inte problem med vaktandet. Jag har 2. Visst talar dom om när det kommer någon, men dom älskar människor och andra djur, så det är nog inga problem på skolan. Mina är med på allt, men kan chilla en dag oxå, om det behövs.

Annons:
Lona
10/18/18, 1:03 PM
#14

#12, Jodå, det är en jaktinriktad kennel :-) Tack för info!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

EH_
10/19/18, 10:47 AM
#15

Tack för alla era svar.

Just nu står det mellan Labrador och golden, trots att jag tycker att goldens är för stojiga. Men som ni säger finns golden i större utbud,  det går säkert att hitta en uppfödare med mer seriösa goldens.

JoannaLi
10/19/18, 1:25 PM
#16

#15 Det låter rätt ultimat, bra val! Och lycka till med uppfödarhittandet ❤️

Upp till toppen
Annons: