Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1486 ggr
KaydeN
2018-10-15 17:44

Namn med bra betoning?

Hej! Jag upplever att min hund inte riktigt hör hans namn ordentligt. Han heter Akki. Han lyssnar bättre till ord/kommandon med betoning i sig. Så, jag funderar alltså på att helt enkelt byta namn för att underlätta för oss båda. Har ni något förslag på namn med bra betoning?

Annons:
Sunflower_
2018-10-15 17:53
#1

Vad menar du med bra betoning? Kan du ge exempel på det ord/kommandon han lysnar bra på? Själv tycker jag Akki låter tydligt och bra. Är det att han inte hör namnet eller kopplar han inte namnet till någonting? Kan det ha att göra med att inlärningen av namnet inte funkat på honom?

beem
2018-10-15 18:06
#2

Jag har hört att namn med S ska vara extra bra. Du kan ju testa med Akkisss


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Honestyisdead
2018-10-15 18:22
#3

Undrar också vad du menar med betoning?

#2 Det har jag hört om katter.

Elsis matte
2018-10-15 20:35
#4

Du kan ju också säga det lite annorlunda: typ Aa-ki om det är så kort att det "försvinner". Men det handlar mycket om förstärkning också, jag kan tänka mig att han kommer att lyssna mycket bättre till det om du ser till att dels belöna ofta och bra när han reagerar på det, dels ser till att inte använda det i onödan så att det tjatas ut.

Emki
2018-10-17 00:30
#5

Har hört att namn med korta vokaler som är lätta att uttala ska vara lättare å lära för våra hundar. Prova lite mer inkallning till att börja med kanske? Istället för att byta namn helt, kan nog lätt bli förvirrande för din vovve då skulle jag kunna tro.

Upp till toppen
Annons: