Annons:
Etikettbeteende
Läst 1806 ggr
Lejonflapp
2018-10-15 16:22

Hund som jagar fåglar

Hej jag har en finsk lapphund på 6månader. Och jag har ett problem. Hon älskar och jaga fåglar har ni några tips som kan hjälpa mig?

Annons:
JoannaLi
2018-10-15 16:29
#1

Ha hunden kopplad så att den inte får självbelöna genom att jaga fåglarna, och så skvaller. 

Skvaller betyder att när hunden ser en fågel ska den vända sig till dig och berätta/skvallra om fågeln. 

Den här videon var bra! 

Det jag vill kommentera bara är att de kör väldigt kort distans, om hunden låser sig på fåglar/"blir döv" kan man behöva jobba på mycket längre avstånd! Och om hunden tycker att det är jättejobbigt med fåglar kan man träna själva skvallret på något annat, som inte är jobbigt, först - då blir det enklare (när hunden redan kan beteendet) att överföra det på fåglarna sen :)

[IdaSoren]
2018-10-15 16:48
#2

Kan bara hålla med #1, har en hund som tidigare rusade mot både fåglar och katter men efter att vi började med skvallerträning har det minskat enormt mycket. Nu är det bara på riktigt korta avstånd hon inte pallar, men för det mesta skvallrar hon istället för att jaga :)

frijoh
2018-10-15 18:00
#3

Jag har kört skvaller på fåglar med lek som belöning, vilket ledde till en sönderstressad hund då det blev dragkamp typ 15-20 ggr på en halvtimme (fåglar överallt där jag går). Om hon hade tagit emot godis som belöning så hade det inte varit några problem. Men slutade helt enkelt med skvaller på fåglar och visade vad hon skulle göra istället för att jaga dom och lät henne aldrig jaga dom (koppel/lina) , kunde vara tex ”här går vi” eller någon balansövning. Nu jagar hon inte fåglar längre! Med det sagt så är nog skvaller bästa metoden om hunden tar godis/mat som belöning, men inte med lek som belöning om det är för många fåglar, hehe.

Lejonflapp
2018-10-15 19:07
#4

Tack så mycket får svaren. hade tänkt testa skvaller idag men han inte men får göra det imorgon. Hon tar godis.

jenmjao
2018-10-15 19:29
#5

Jag körde inte skvaller men typ liknande med min tik. Hon sticker efter allt som rör sig och det hon då är ute efter är jakten; Så om jag har möjligheten att fånga upp henne innan så kastar jag en boll i motsatta håll och hon får jakten ifrån mig. Jag har alltid med mig 2-3st bollar då min tik inte är en "ge tillbaks leksaken" hund så jag kastar en ny boll och en ny boll hela tiden åt andra hållet så vi kommer ifrån djuret. Och det funkade, hon har inte stuckit efter några djur sens vi började med det, Tvärtom så har hon sett fåglar flyga nära och direkt vänt till mig så jag kunnat kasta bollen. 😃 Godis älskar hon men det finns inte en chans i världen att det ger henne "jakten" hon är ute efter.

Hornslandet
2018-10-17 22:09
#6

#5 Bra tips..  valet av belöning spelar helt klart stor roll!

Annons:
Upp till toppen
Annons: