Annons:
Etikettraser
Läst 2431 ggr
WilmaMO
10/14/18, 6:30 PM

Terapihundar

Hej vänner! Sitter i funderingar om min framtida hund (igen). Efter lite fundering har jag börjat närma mig idéen att jag kanske en dag vill gå med hunden & utbilda den till terapihund (om det visar sig att hunden passar såklart). Så nu börjar funderingar om igen om vilken ras man ska ha. Målgruppen är ungdomar upp till 25 år med autism-diagnoser. Så min tanke är en lugn, trygg, tyst hund som gillar människor. En hund som ska klara promenader och som ”tål” att bli klappad. Hunden ska kanske inte vara för liten heller. Eller vad tror ni? Kanske inte är optimalt med jaktlust heller. Såklart är det individerna som är det viktiga. Man kan självklart inte säga att en ras passar & tro att alla hundar inom samma ras passar. Det är jag heeelt med på. Men tänker att det kanske finns en ras som överlag lämpar sig mer & då finns det iallafall potential. Har ni några tankar på hundraser som skulle kunna passa?

Annons:
frijoh
10/14/18, 6:42 PM
#1

Labradorer brukar väl vara ganska kända som terapihundar/servicehundar? :)

[~Kollen~]
10/14/18, 7:25 PM
#2

Igentligen tycker jag nästan alla hundar passar med rätt träning

[IdaSoren]
10/14/18, 8:15 PM
#3

Tror också att en labbe eller golden skulle vara perfekt, om man hittar en individ som är åt det lugnare hållet. Jag har en golden som är väldigt lugn och tyst, hon skulle nog passa utmärkt i en sådan roll då hon älskar alla människor och låter vem som helst klappa och gosa, men utan att kasta sig över folk av glädje. Tror att gilla-människor-aspekten är väldigt viktig för att en sådan hund ska trivas fullt ut med sin uppgift :)

Lord Vulcan
10/15/18, 6:06 AM
#4

Har själv oxå haft många tankar på terapihund. Tycker det är en jättebra idé. Att den inte hoppar, är nog den viktigaste biten. När det kommer till autism, måste hunden nog ibland ta eget initiativ och "störa" den som är i sitt eget "skal". Liksom locka ut personen. Så lugn, men lite smart hund hade jag satsat på. Mellapudel?

Skivling
10/15/18, 8:51 AM
#5

Sök på Liv med autism, Albins väg tillbaka.,Så otroligt fint om en pojke och en terapihund, i detta fall en dansk-svensk gårdshund. En jättebra serie för övrigt från UR. Tror att man kan hitta rätt individ inom många olika raser.

Annons:
WilmaMO
10/15/18, 10:23 AM
#7

Tack så mycket för svaren! Ska kolla igenom dom olika raserna. Får se vad som händer. Hunden ska ju vara lugn, men inte för lugn. Haha. Men ja, gäller väl att hitta den rätta individen. Tack igen!

Lizelda
10/18/18, 1:51 AM
#8

Från någon som utbildar terapi- och servicehundar så kan jag bekräfta att rasen inte är viktig, även om en del kan ha fler lämpliga individer eller rastypiska kvalitéer (tex storlek), utan individen 🙂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: