Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 3299 ggr
frijoh
10/13/18, 4:14 PM

Hur mycket godis?

Hur mycket godis ger ni till era hundar max per dag? Jag försöker belöna med vanlig mat ibland också men går inte riktigt hem hos min lilla primadonna. Och vill gärna kunna belöna konstant utan att tänka på att det blir för mycket liksom. Brukar ni ha någon maxgräns för hur mycket ni ger era hundar eller kör ni bara på?

Annons:
MonicaLagerquist
10/13/18, 4:19 PM
#1

Han får två godisbitar av min svärmor när vi hälsar på henne. Vi är där dagligen så två bitar godis per dag.

Vi belönar med annat vid träning.

Stolt ägare till fem La permer

Elsis matte
10/13/18, 4:21 PM
#2

Jag har ingen specifik maxgräns, men kan inte säga att jag bara kör på heller. Försöker framförallt se till att vardagsgodiset är hyfsat nyttigt och ger det i småbitar. Nu har jag en omplacering som behöver träna om några beteenden och lära sig mycket nytt, så det blir en hel del godis…

Fridaaaa
10/13/18, 4:26 PM
#3

Mina får inte ens varje dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

frijoh
10/13/18, 4:29 PM
#4

Jag brukar försöka belöna med mat eller godis så mkt som möjligt då det lugnar, hon älskar lek så det använder jag endast som dunderbelöning. #3 menar typ om du tränar något specifikt en dag, kanske klickertränar ett visst beteende. Kan ju gå åt rätt så mkt då.

Fridaaaa
10/13/18, 4:29 PM
#5

#4 Belönar med lek och klappar också, inte enbart godis vid träning :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
10/13/18, 4:30 PM
#6

Min lilla hund får typ aldrig godis som belöning :P nästan bara vid hundmöten. Han visar inget intresse för det direkt. Den stora får godis när vi tränar vardagslydnad och trix. Annars räcker det med beröring, lek eller muntlig beröm. Funkar det för din hund? Annat än godis liksom :)

Annons:
frijoh
10/13/18, 4:30 PM
#7

#2 ja samma här, behöver lära in många nya beteenden och går ju åt så himla mycket. Sen använder jag också godis som belöning vid nosework och kantarellsök, så blir ju en del liksom.

Changrila
10/13/18, 5:01 PM
#8

Jag ger så lite som möjligt, i princip bara vid inlärning av nya trick/moment och ibland vid hundmöten. Ger då och då vid inkallning också, men de dagar som vi tränar tex tricks/lydnad med godisbelöning så får de sällan godis vid hundmöten eller inkallning. Jag ser också till att variera godissorter och ger så mycket rent godis som möjligt (alltså utan konstiga ingredienser osv).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tiger tok
10/13/18, 5:17 PM
#9

Han får så mycket som behövs. Vid klickerträning tar jag ofta utav maten, för det kan vi göra inomhus. Ska det vara utomhus behövs ofta nånting godare, då blir det godis. Leksaker, brottning osv används också utav mig. Vissa dagar blir det massor utav godis, andra dagar ingenting.

Sugar Mist
10/13/18, 5:41 PM
#10

Allt från ingenting till massor. 
Har en hund som blir tjockis bara av titta på godis så han får mat som karameller och en ungtik som inte blir tjock oavsett hur mycket mat hon får, så hon får rätt så mycket av vad som helst.

-

kinjelooo
10/13/18, 5:56 PM
#11

I vardagen belönar jag med hundens foder. Mäter upp dagsransonen på morgonen och tar ur burken hur mycket jsg behöver. Är det kurs t.ex. så belönar jag med godare godis utan begränsningar, en dag i veckan är inga problem så justerar inte matmängden efter det. Har en kastrerad til och inga problem med att hålla henne slank på det viset men vi fystränar mycket.

frijoh
10/13/18, 7:37 PM
#12

Min hund kan typ käka hur mycket som helst utan att gå upp i vikt, så det är inte det jag är rädd för. Utan mer rent ur näringsmässig synpunkt, så hon inte käkar godis på bekostnad av näringsbalans. Om ni förstår hur jag menar ? Jag belönar med massa annat också än just godis. Men svårt att tex klickerträna intensivt med ”varsågod att gå och nosa” hehe ;).

Sugar Mist
10/13/18, 8:31 PM
#13

#12 Ge små små bitar, four friends har små små små kycklingkuber som går att ge mängder av utan att det är någon speciellt stor portion, om du är orolig :)

-

Annons:
Jojaton
10/13/18, 8:39 PM
#14

Jag ger ganska mycket godis, använder det både i träningssammanhang och mycket på promenader så det blir lätt en del. Han har inga problem med vikten, är väldigt stabil i sitt hull. Ger små bitar och ser till att lägga till lite extra ben då och då för att inte rubba kött-ben halten i hans utfodring 😊

Johanna - Instagram

Werifesteria
10/13/18, 8:42 PM
#15

Jag ger mycket godis till ena hunden, vi tränar under  alla dagens promenader och den enda belöningen hon gillar/är motaglig för är godis. Blir säkert 1-2 dl om dagen. Hon är väldigt aktiv och går inte lätt upp i vikt så märks inget på hullet. Vet ej hur det påverkar näringsmässigt.

taxarärbäst
10/14/18, 7:02 PM
#16

Valentin får morgon och kväll! jag gömmer epilepsi medicinen i godis

frijoh
10/14/18, 7:13 PM
#17

#13 hon är inte superförtjust i fourfriends, lamm funkar okej men kyckling ratar hon. Annars är det perfekt storlek på dom bitarna :). #14 bra ide med extra ben. Fast blir ju ändå inte exakt, men det är kanske inte så noga :D! #15 okej :), ja jag har faktiskt aldrig mätt upp hur mycket godis jag faktiskt ger, utan har liksom gett när jag behövt belöna och använt så mkt det gått åt. Det är nu på sista tiden jag bara har börjat tänka på hur mycket/lite jag verkligen ger under en dag, och om det påverkar henne fysiskt på något sätt. #16 smart :)

hemul
10/15/18, 2:14 AM
#18

Vad består godiset av då? Junk eller riktig mat (typ torrfoder eller små köttbitar??

frijoh
10/15/18, 7:37 AM
#19

#18 mestadels torkat kött/lever/lunga. Men också en del junk! Så gott och blandat helt enkelt. Försöker använda torrfoder så mycket som möjligt som belöning, men funkar nästan bara inomhus och ibland ute på tomten.

hemul
10/15/18, 10:24 AM
#20

Men skippa/minska på junket bara då så behöver du ju inte bekymra dig så länge hunden blir tjock.

Annons:
Hornslandet
10/15/18, 11:19 AM
#21

Jag ger relativt mkt (men stor hund också). Dock så är ju mitt godis till 95% rent kött. Antingen är det sund hundmats oxmedaljonger (fullfoder) eller så köper jag oxhjärta, senor, njure, lever mm och kokar/lagar i ugn. Ibland när jag har slut får det bli skinka eller dyl.

[Forest]
10/15/18, 5:07 PM
#22

Dom får varje dag, jag har alltid med mig det ut och det blir väl ca 5 små per dag, sen får dom 1 tuggpinne (mald tuggpinne smal med kyckling på) Jag gör eget godis det är olika vad jag tar fram idag vart det kyckling som jag först kokat sen ugnstorkar dom lite för sen frysa in. Katterna får med varje dag detta egengjorda godis det är inte jätte nyttigt då det är kokat först, men dom gillar det och inte onyttigt heller 😉

Fisherling
10/15/18, 5:12 PM
#23

Allt från inget till massvis. Varierar vad för sorts godis jag använder så hundarna aldrig vet när det är superjackpot (har ofta med mig två olika sorters godis, ett tråkigare och ett jackpot-godis). 

Ger jag mycket godis får de mindre mat.

frijoh
10/15/18, 5:53 PM
#24

#21 dom där ox och lamm-medaljongerna från sund hundmat ÄLSKAR hon, men kostar ju så himla mycket. Luktar satan också, haha! Känns som att ju värre det luktar, desto godare :D! #22 har tänkt jättelänge på att göra eget men har aldrig orkar påbörja det hela. Är det svårt? Tar det mkt tid? Hehe 23# smart, jag brukar ha typ 5 olika sorter blandat och så ger jag det jag får upp i handen, men alla dom sorterna är goda enligt min hund. Men ska testa att ha ett fack med tråkig blandning, och en med god blandning, blir ju mer spännande då om dom inte vet vad som komma skall. :)

eli1991
10/15/18, 6:05 PM
#25

ger godis som är nästan bara rent kött. Vissa dagar kan det blir nästan 1dl och andra dagar ingenting alls. 
Vet jag att det ska bli mycket godis och träning kan jag minska andelen mat han får den dagen. 
Vissa dagar tränar jag med hans mat, han är ett matvrak så egentligen bryr han sig inte vidare mycket. Han är väldigt lättmotiverad av ätbara ting.
I våran "godispung" ligger det flera olika sorter, jag köper nytt och blandar så det är en väldig mix däri xD Men han verkar nöjd!
Köper ofta bitar/stänger av nästan rent kött och klipper det till småbitar som jag använder som godis. Känns snällare mot plånboken också.  Trots att han är av större modellen nöjer han sig med en godis som är stor som en halv nagel.

Så gör vi i allafall :)

frijoh
10/15/18, 6:27 PM
#26

#25 vad skönt med en matmotiverad hund! Så mycket enklare att träna vissa moment då :). Någon som testat emmzos torkade vom? Luktar det så illa så att man kräks? Min hund älskar vombullarna från mush, så antar att hon skulle gilla det torkat också.

Jojaton
10/15/18, 8:09 PM
#27

#24 jag har köpt en billig svamptork på Jula - det som tar tid är att skära upp köttet i lagom bitar men när det är gjort sköter det ju sig själv. Sen tar det ju tid att torka, men man behöver ju inte passa på det så man kan ju göra annat under tiden/köra den under natten 😊

Johanna - Instagram

Annons:
frijoh
10/15/18, 8:44 PM
#28

#27 jag måste ju testa! Så himla svårt att komma igång bara, haha. Men om jag känner mig själv rätt så kommer jag om jag väl börjar säkert hålla på att göra hundgodis i några dygn. :D

Jojaton
10/15/18, 9:04 PM
#29

#28 jag vet, det tar lång tid emellan gångerna som jag torkar eget just för att jag drar mig för förarbetet, men när man väl är igång går det rätt fort!

Johanna - Instagram

hemul
10/15/18, 10:40 PM
#30

Jag har en stor och fin tork med 12 ollor. Kanske ska jag börja torka lever och hjärta och sälja per postorder.😃

frijoh
10/15/18, 10:49 PM
#31

#30 JAAAAA! Gör det :D! Här har du en garanterad kund isåfall.

hemul
10/16/18, 2:35 PM
#32

När ska jag lära mig att ållor stavas med å?

Hihi, kanske vore en najs liten svart biinkomst! 😃

frijoh
10/16/18, 4:33 PM
#33

Haha ja exakt! 😍

hemul
10/16/18, 5:27 PM
#34

Blir lite sugen på riktigt. Måste ju vara lätt att komma under de hutlösa priserna de tar för sånt i butik. Men jag törs nog inte. Torkar man rått kött kan det ju faktiskt bli dåligt, och jag törs nog inte ta ansvar för det om jag skulle sälja.

Vill du inte köpa lite torkade maskrosblad istället? 😃

Annons:
JoannaLi
10/16/18, 5:35 PM
#35

#34 Nejsch, man får ju bara signa en disclaimer innan man köper ju! Jag köper också 😃

frijoh
10/16/18, 5:37 PM
#36

#34 haha ja varför inte? Då blir kaninerna mina glada 😊.

hemul
10/16/18, 5:51 PM
#37

Påminn mig nästa vår! 😂

frijoh
10/16/18, 6:45 PM
#38

#37 hahah! Ska bli ;)

Hornslandet
10/17/18, 10:52 PM
#39

#24 Men menar du de torkade medaljongerna då? De frysta är iofs inte gratis - men de är relativt bra pris för att vara hundgodis. (59:- eller nått för 800g?). Samt att det är fullfoder, så jag brukar ersätta MUSH (normala kosten) delvis då med det.

hemul
10/18/18, 1:20 AM
#40

Man behöver ju inte hålla på och torka och stå i. Jag köpte fläskkarré (till mig själv) för 29:90 idag. Samma summa är standardpris på hjärta på City Gross. Koka, låt det droppa av ordenligt, Skär i små bitar och frys i lagom stora påsar för att ta med ut. Eller lägg i större påsar och massera några gånger under infrysningen = styckrfyst. Billigt och nyttigt hundgodis!

frijoh
10/18/18, 8:06 AM
#41

#39 ja, menar de torkade. Nä, 99 kr för 150g 😅, tycker inte jag är billigt tyvärr.

Annons:
frijoh
10/18/18, 8:08 AM
#42

#40 ja citygross har grymt bra priser på rått! Det är ju nästan enklare att koka och frysa in än torka, lär inte ta lika lång tid iaf :). Haha förlåt, men massera påsarna? 😅

Hornslandet
10/18/18, 11:39 AM
#43

#41 Ja, nä inte direkt. Men skulle inte använda dem som godisar.. det är ju i princip vandrings-fullkost-"färskfoder" för hund ;) Jag gillar de frysta medaljonerna. Ligger de i en påse i fickan blir de fort såpass tinade att man kan bryta dem i mindre bitar..men de slafsar inte så farligt. Och eftersom det är enbart nötkött så känns det inte lika äckligt som att ha med sig typ mush-köttbullar som godis 😃

Hornslandet
10/18/18, 11:40 AM
#44

#40 Precis så gör jag! Köper hjärta, lever, njure och biffsenor på citygross. Slänger i en gryta och kokar en stund, skär upp det i tärningar och slänger i frysen.

JoannaLi
10/18/18, 11:50 AM
#45

För er som har City Gross eller butiker med rolig köttdisk ja 🤦‍♂️😢

[Forest]
10/18/18, 11:57 AM
#46

24 nej det krävs inte mycket. Jag vet om många som torkar blodpudding fryser in och tar fram dagsbehovet. Här har du lite tips på olika godisar http://glanna.se/Hundsidan/hundar_eget_godis/ Våra gillar köttbullarna som tas med Inga-Majs. Jag gör enkla saker bakar inte kex os sånt utan låter mycket torka till sen ska vi jobba mer så märker jag att mer mjuka godisar uppskattas bättre. Som kokt kyckling, köttbullarna och kokt lever. Lever gör bekant till oss då ingen här gillar lukten. Ibland torkas även lever och detta är smaskigt enligt hundarna 😉

frijoh
10/18/18, 1:35 PM
#47

#43 jag vet, men hon ÄLSKAR dom, men kände att 99 kr för typ 2-3 dagar var lite väl mycket. Eftersom det är helfoder så slipper man ju liksom bry sig över alla näringsgrejer hit och dit vilket jag tkr är skönt. Hur stora portioner fryser du ner ungefär? Ett träningspass i en påse eller för typ 3 dagar i en påse ? :) borde ju kunna ligga i kylen några dgr efter att man tinat upp ?😃 Borde man inte kunna göra helfoder av kokt kött och råa ben? För då skulle ju balansen på näring vara perfekt och hon skulle garanterat ta det som belöning, och det är ändå bra käk. Jag föredrar att ge rått, men jag tycker att det känns lite småjobbigt att ha rått kött i fickan ( även om det är halvfryst). Alltså jag är lite kinkig med kladd och sånt 😅. #45 cirygross äger! Vad bor du i för håla? ;) #46 blodpudding kan jag tänka mig går hem hos hundar 😍

hemul
10/18/18, 3:05 PM
#48

#42 Ja! 😃

Jag gör så med bär och annat smått. Så slipper man hålla på och bre ut på en bricka och krångla för att få styckfryst. Häll i en för stor påse och sätt ihop den med en klämma i toppen och försök skaka ut det som är i så det inte ligger packat i botten. Lägg påsen någotsånär utbredd ovanpå nåt annat i frysen. Sen tar man upp påsen och mojar runt med den i händerna en eller ett par gånger innan det har frusit helt så det man har i rörs om. Då fastnar det inte ihop. Nästa dag kan man hålla ihop det i fullpackade påsar och det kommer inte att frysa ihop. Om det inte är nåt som är för fuktigt alltså.

Apropå CG så såg jag en ny grej när jag var där förra veckan. Hundmat av lever stod det på skylten. Det var leverspill. 19:95. Låg vid vanlig lever.

Annons:
hemul
10/18/18, 3:15 PM
#49

Annan grej man kan koka är färs. Bara klicka ner små nypor av färs i sjudande vatten. Behöver bara koka nån minut. Ta upp vartefter med en hålslev och lägg i ett durkslag så det rinner av. Får inte vara så många "frikadeller" i kastrullen samtidigt, då går de lätt sönder. Blir fastare och bättre om man man gör köttbullsmet även om det funkar att köra med ren färs också. Ett ägg och lite pofiber (istället för ströbröd om man inte vill använda det) brukar jag ta. Gör förresten samma smet åt mig själv då jag också undviker spannmål, men då har jag i kryddor i också.😉

Upp till toppen
Annons: