Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5220 ggr
JoannaLi
10/11/18, 3:37 PM

Upphöjd hundbädd

Nu när jag uppgraderat lite i storlek på hund, så behövs det investeras i hundbäddar. 

Jag skulle då, av städskäl, vilja ha en upphöjd hundbädd, hemskt gärna en som klarar utomhusmiljöer också, så att den kan stå på balkongen på sommaren. 

Ossa väger 35 kg, så bädden måste klara åtminstone 40 kg, men drömmen hade varit en riktigt stabil en som klarar båda (tillsammans i dagsläget, 60 kg), ifall att de får för sig att sova tillsammans. 

Den måste ligga någonstans på 100+ cm, jag vill att han ska kunna sträcka ut om det faller honom in. (Finns det inget så får jag ta en mindre, eller köpa en annan modell, men hoppet är det sista som lämnar människan etc.)

Jag vet att jag har tittat på en tidigare, men nu hittar jag inte igen den! 

Någon som har tips?

Annons:
Lona
10/11/18, 3:47 PM
#1

http://www.swedesun.se/kuranda-hundsangar/ ? Min ridgeback hade annars en vanlig spjälsäng där jag tagit bort ena långsidan. Den blev alltså som en liten pinnsoffa där jag antingen kunde ha botten i "sitthöjd" (snyggast) eller någon dm över golvet. En fördel var att väggen bakom skyddades. Bäddade med en gammal skumgummimadrass som jag skurit till i lämplig storlek samt några fleecefiltar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
10/11/18, 3:54 PM
#2

Efter lite hjälp så hittade jag den, för den som är nyfiken. Swedesun Kuranda.

JoannaLi
10/11/18, 3:55 PM
#3

#1 Tack, Lonaa! Jag hann inte kolla tråden innan jag skrev. 

Det var ett bra tips, och något som är värt att kika mer på! De var ju inte gratis de där, kanske något man får work up to 🤐😃

CayKantos
10/11/18, 5:58 PM
#4

Dyra men det hundpensionatet jag jobbade på älskade typ ALLA dessa sängar. Även min kille som alltid föredrar golv eller matta över hundsängar låg alltid i den 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
10/11/18, 6:00 PM
#5

#4 Neeej, sssch… Min plånbok har inte råd för sånt snack! 😞

[Forest]
10/11/18, 9:20 PM
#6

Jag hade vägghängd skötbord men mindre hund o den är inte flyttbar. 😁 Jag tänker varför inte kapa av benen på ett bord ? Då får du den höjden du vill ha☺ Min mamma kapade ner benen på kökstol som hunden sov på när han vart äldre så vart den lägre o lägre då han såg dåligt o vart stelare. Bara en tanke på återvinna o spara lite kanske 😎

Annons:
hemul
10/11/18, 9:55 PM
#7

Gnager de? Annars skulle jag köpa en billig barnsäng på IKEA eller loppis och såga av benen om du vill ha den lägre. IKEAs billigaste är tyvärr inte utdragbar/hopskjutbar ifall du tycker 165 cm är för stort.

JoannaLi
10/12/18, 12:01 AM
#8

#6 och #7 tack för tips! Det är absolut alternativ, jag har kikat på säng. Dock hamnar jag lite i det, Hemul, som du är inne på att de blir lite väl långa om man ska ha så bred som jag vill ha. För jag har kikat på spjälsäng och växasäng, men då blir de så smala. Men det är absolut ett alternativ. Bord kan absolut vara något det med! Hmm… Sen såg jag att jag glömde skriva det, ytterligare en anledning till varför jag är så kär i den varianten av bäddar nämnda ovan är för svalka-aspekten. Ossa går himla varm alltså, och just nu har han bara golvet för svalka. Jag skulle vilja ha något mjukt som också är svalt, i en drömvärld. Kikade på spjälsängar med ribbotten t.ex.,de borde väl svalka mer, men då funderar jag på hur man gör med bäddmtaerial för att det ska förbli lite ventilerat? Eller räcker det med att det är luftigt under för att göra det lite svalare?

CayKantos
10/12/18, 8:08 AM
#9

#8 den sida ovan har ett mycket billigare alternativ sålänge dom inte biter sönder http://www.swedesun.se/kuranda-hundsangar/kuranda-sang-pvc-large.html

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
10/12/18, 8:39 AM
#10

#9 finns i XL oxå

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
10/12/18, 9:14 AM
#11

#10 Jo, jag såg det, men 70 cm kan eventuellt vara lite smalt. Jag är hemskt ledsen för att jag är så petig  😟 Jag ska mäta en gång till när jag får hem hundarna!

hemul
10/12/18, 9:25 AM
#12

Alltså, jag tror jag faktiskt att det är jättelätt att bygga en sådan bädd som du vill ha. Ivf om du kan använda trä.

Skivling
10/12/18, 9:39 AM
#13

Vår hund har tagit över ungarnas gamla studsmatta, en liten variant. Med eller utan fäll så älskar han den. Lätt att torka av o dammsuga under. Kanske kan vara nåt?

Annons:
hemul
10/12/18, 10:40 AM
#14

Vilken bra idé!

Så länge hunden inte fattar hur man egentligen ska använda en studsmatta då.
https://www.youtube.com/watch?v=Hly0vuXPG-M 😂

JoannaLi
10/12/18, 1:45 PM
#15

#13 Det var ett tips det! :O 

#12 Ja, det känns ju som att det ska vara det! Förslag på nät? Älskar att pyssla, hade varit skitkul ju 😍

Edit: nu när vi pratar om studsmattor, kan det funka med studsmatta-matta? 😃 Hittade några relativt billiga extradukar för studsmattor, så det kanske kan funka?
Är själva duken fjädrande, eller är det bara fjädrarna som gör att det sviktar?

Skivling
10/12/18, 2:36 PM
#16

#15 tror inte duken är speciellt fjädrande, men man kanske kan "sy" fast den i en ram med fjädrande stygn, eller med elastiskt rep?! Visa bild sen, vad spännande!

Skivling
10/12/18, 3:00 PM
#17

#14 fick inte upp länken, men sökte på dogs jumping trampolines och fick ett gott skratt! Det var det roligaste jag sett på länge :)

CayKantos
10/12/18, 5:22 PM
#18

#15 den är lite elastisk. Så jo lite kan man stutsa. Men utan fjädrar sitter den ju mer "fast"

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
10/12/18, 6:10 PM
#19

Frågan är om man kan klippa i materialet och hur man isf syr det sedan. Också nyfiken om du fixar det

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
10/12/18, 7:45 PM
#20

#15. Varför inte göra som en sängbotten? En ram med fals och så tunna, lite fjädrande ribbor över som man skruvar fast med mellanrum. Och en dyna förstås.

Annons:
JoannaLi
10/12/18, 9:15 PM
#21

#20 Värmeaspekten, tänker jag på.

hemul
10/12/18, 10:12 PM
#22

Vadå? Du har ju en dyna eller madrass på.

JoannaLi
10/12/18, 10:36 PM
#23

#22 Ja, precis, känns varmt? Ossa går som sagt väldigt varm.

hemul
10/12/18, 10:44 PM
#24

Jaha! Vad ligger de på nu då?

Det jag kommer på på rak arm som inte är direkt värmande är väl bomull. En bumullsfilt typ sån de har på sjukhus som man viker flerdubbel kanske. Eller som de bäddar med själva. Men då måste du ju ha nån skiva eller nåt också, inte bara ribbor.

Jojaton
10/12/18, 10:51 PM
#25

#24 ull också 😊

Johanna - Instagram

JoannaLi
10/12/18, 10:52 PM
#26

#24 Ossa ligger antingen i sängen (mjuk, men varm) eller golvet (hårt, men kallt), så jag är ute efter det ultimata mellantinget liksom 😃 

Arrak sover på ett par sockar om det är det som erbjuds, så vi utesluter honom ur det här 😂

Tack så mycket för tipsen! Jag ska fortsätta fundera lite 🤔

Kristiansen_
10/13/18, 6:38 AM
#27

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundbaddar_korgar/utomhussangar/543209 Kolla på den större modellen, ska klara 50kg enligt deras hemsida.

Annons:
JoannaLi
10/13/18, 7:49 AM
#28

#27 Tack så mycket men liggytan är 86*70, vilket blir alldeles lagom för Arrak, men Ossa ryms inte riktigt :/ Det var den första jag kollade på, så jag försökte faktiskt klämma ner Ossa i en ruta på den storleken för jag ville ha den, men det gick som inte riktigt så som jag vill. Men den ligger i bakhuvudet om jag inte hittar något annat  :)

hemul
10/13/18, 10:01 AM
#29

Nu när jag tänkt på saken, dynor är ju ofta inte direkt värmande, bara isolerande. Såna där dynor man är i trädgårdsstolar t.ex., inte blir jag varm i baken av dem, bara inte kall. Undrar om det inte beror mest på ytskiktet hur man upplever det. Såna där galondynor som det ofta är i hundbäddar, känns de varma för Ossa?

CayKantos
10/13/18, 1:56 PM
#30

#29 tänker utifrån tidigare kommentarer hon vill ha något svalt. Precis som golvet är, men så han slipper ligga på hårt golv.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
10/13/18, 2:37 PM
#31

#29 Han har en knock off Bia i bilen, och den ligger han gärna i. Dock är bilen då ofta rätt kall, jämfört med inomhustemperatur. 

För du har en poäng med stolsdynor.

hemul
10/13/18, 2:43 PM
#32

Ja, tror inte ens skummgummi och sånt värmer så mycket om man bara ligger/sitter på det. Det är nog mer ytan som spelar roll där.

Synd. Jag slängde just en gammal tagelmadrass till en smal tältsäng (som också var gammal och vägde ett ton). Den kunde du ha fått hade vovvarna fått ha det riktigt lyxigt. 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Hornslandet
10/15/18, 11:24 AM
#35

Också funderat på en sån där säng.. Min rackare ligger ju fanken bara på klinkern eller parketten förutom korta stötar i hundsoffan / människosoffan.. Det sura skulle ju vara att lägga ut de där pengarna för nått han ratar 😃

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JoannaLi
10/16/18, 11:47 PM
#38

#35 Nämn inte ens tanken! 🤫 Jag nojar över samma 😂

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JoannaLi
10/26/18, 6:22 PM
#45

#44 Den är perfekt!! 😍

CayKantos
10/26/18, 6:28 PM
#46

#45 vad bra! Tänkte själv köpa. Toppen med meshen på sommaren och då lägga filt/dyna på vintern😁😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Skivling
10/26/18, 7:28 PM
#47

#44 Wow.. den verkar ju toppen!

hemul
10/26/18, 7:50 PM
#48

Ja, verkligen. Blir det köp nu då?

Annons:
CayKantos
10/26/18, 8:19 PM
#49

Yep! Fattigheten väntar!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
10/26/18, 10:37 PM
#50

#46 allt utom att "min" storlek inte fanns hemma, men jag ska mejla! #48 inte här riktigt än, vi lägger alla extra ören på kurs den här månaden, men sen 😍

hemul
10/27/18, 6:54 AM
#51

De hade ju rätt mycket där.

CayKantos
10/27/18, 7:31 AM
#52

#50 ja det va jj kul att se dom hade ngt så stort. Med tanke på raser sim är såpass stora. Det fanns ju i rosa XL ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
10/27/18, 7:55 PM
#53

#52 för mig är alla färger av XL slut :o

CayKantos
10/28/18, 8:07 PM
#54

Jaha! Kanske blev såld just dådå!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
12/27/18, 9:00 PM
#55

Tänkte köpa denna månaden om det finns pengar kvar i slutet. Någon som fick sig en än.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
12/27/18, 9:02 PM
#56

Fanna ju även XXL nu :0

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
12/1/19, 1:19 PM
#57

Var det ngn som köpte? Tänkte köpa den till apan o jag i Julklapp men nu såg vaf VidaXL ävrn hade en billigare version. Men på flera av dom även XL står det maxkilo 35kg 😅😂 Det verkar ju vara en bra del billigare eftersom den är bilmigare så därför jag undrar om ngn någonsin köpte ngn?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: