Lyfter man/bär valpen brukar de flesta valpar inte kissa, så ser du att den börjar bli kissnödig, lyft upp den och gå ut till ett lämpligt ställe. Hade nog väntat ett tag med att låta den gå själv just när ni ska ut för att kissa (tills den förstår att man inte kissar inne, och kan hålla sig lite)
Jag bor på första våningen i lägenhet, men smidigaste sättet ut är en heltrappa ner, då kommer jag direkt till baksidan. Det var inga större problem att få min valp rumsren, men visst skedde några olyckor.
Jag hade Sam lös på baksidan av huset när vi bara gick ut för att kissa, men annars i koppel. Vi åkte mycket till skogen och plockade svamp, och då fick han vara lös. Hade absolut inte haft en valp lös inne i ett samhälle med bilar, andra hundar och människor! Utan håll det till lugnare platser där du kan ha mer koll 😊
Ensamhetsträningen kan du börja med ganska direkt, men ta det i små steg. Låt valpen få landa och lära känna er några dagar, men sen kan man snabbt börja avdramatisera dörrar (speciellt ytterdörren) Bara låsa upp/låsa dörren, öppna den för att bara stänga, gå ut och gå in direkt igen osv. Sen kan man också skärma av rum, så att den kanske får vänta i hallen medan man lagar mat, eller inte får följa med in på toa osv. Men ta det sakta och lugnt och se till att valpen är lugn!