Annons:
Etikettbeteende
Läst 4513 ggr
[Tisstassen]
2018-10-11 11:22

hostar varje gång han dricker...

min vuxna hund hostar, och ibland spottar ut vatten direkt efter att han varit och druckit… 

någon som vet hur man kan motverka detta??? han mår ju bra i övrigt och har alltid gjort så här… men de skär i hjärtat att höra hur han håller på :(( 

jag har provat att ha både laga och höga skålar. samt upphöjda skålar i ställning… ingen skillnad

försöker alltid ha lite extra vatten i hans mat, men han gillar inte konsistensen då… aldrig hosta efter att han ätit.

Annons:
Frida B
2018-10-11 12:28
#1

Är han undersökt av veterinär? Om inte, börja med det :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2018-10-11 12:44
#2

Ja det borde du kolla upp med veterinär.

[Tisstassen]
2018-10-14 10:08
#3

tycker ni? jag har aldrig ens tänkt tanken att gå till veterinären för detta. känns som att de bara kommer kosta massor med pengar och i slutändan inte vara något…

Frida B
2018-10-14 12:12
#4

#3 han hostar förmodligen inte för att han tycker det är roligt :p och att ha djur kostar pengar. Tyvärr. Det är väl jättebra om det inte är ngt?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2018-10-14 14:09
#5

Dricker hunden för fort? Händer Roxy ofta och då hostar hon

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2018-10-14 15:04
#6

#3 Klart det är något. Hur du inte ens tänkt tanken är faktiskt oroande!

Annons:
[Forest]
2018-10-14 18:57
#7

Vi hade daghund och han vart glupsk o drack för fort hosta och då hosta ut vattnet. Vi hade sen drickfontän och det funka bättre för honom(upplevde jag). Han hade alltid hemna som även hos oss fri tillgång på vatten. Men jag tycker gott man kan ringa veterinär o be om en titt för se att alkt är okej.

[Tisstassen]
2018-10-14 22:54
#8

tänker bara att veterinären inte direkt kan göra något åt att han förmodligen dricker för fort? 

låter mer rimligt som #7 skrev, att prova nått annat serveringssätt? 

han visar liksom inga andra symtom alls! 

jag vet att det kostar att ha hund… vill bara inte slänga ut pengar i onödan?

[134643]
2018-10-14 23:33
#9

Vad är det för ras, och har han alltid hållit på så? :)

hemul
2018-10-15 00:44
#10

"han mår ju bra i övrigt och har alltid gjort så här…" 😃

[134643]
2018-10-15 07:38
#11

#10 Missade det haha, tack. Nu kan visserligen ”alltid” ibland vara en definitionsfråga, från dag 1 som valp eller utvecklades det senare? Är fortfarande nyfiken på ras dock, eller har jag missat att det står någonstans också? ;)

Jojaton
2018-10-15 09:36
#12

Kan du inte ringa en veterinär vi FirstVet då? Första samtalet är gratis (vissa försäkringsbolag ger ytterligare gratissamtal) då får du ju prata med en veterinär och skulle det vara att denne tycker att det är värt att åka in till djursjukhus så har du inte ”slängt ut pengar i onödan”

Johanna - Instagram

Sabah
2018-10-15 16:39
#13

Min katt gör också så, hostar efter hon druckit ej efter hon ätit. Det gjorde hon redan när hon kom till mig som kattunge. Jag passade på att fråga veterinären när jag var dit för vaccination första gången. Vet hittade inget fel, förmodligen dricker hon för fort. Har man inget inplanerat besök så kan man ringa och rådfråga veterinären, de kan göra en bedömning om det behövs en undersökning eller inte.


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
[Tisstassen]
2018-10-16 21:55
#14

En russkiy toy är det! :) jag tog över honom när han va nästan 1,5år gammal, han har gjort det sedan dag 1 som han bott hos mig. Dock såg jag nu att jag skrivit att han alltid hostar, men det är väl snarare majoriteten av gångerna. #12 smart idé! #13 ja men precis, känns som att han är lite klantig typ…? Du provade inte med andra skålar eller så…? Tänker om man kan få honom att dricka saktare kanske. I sommras fick han slicka i sig en isbit nån gång emellanåt, då kan ja ej minnas att han hostade

[134643]
2018-10-16 23:05
#15

#14 Nu spekulerar jag lite här, och oftast så är det kortnosiga hundar som har krångel med luftrören, men det _kan_ ju vara så att det faktiskt är något knas med struphuvudet/epiglottis så att det inte stänger helt korrekt vid sväljning. Så jag tror egentligen inte att det är helt dumt att rådfråga någon. Jag tänker att det inte är jättenyttigt att få in vatten ner i lungorna hela tiden heller. Det kan såklart vara ingenting, men jag hade nog ändå tyckt det varit skönast att få veta det så att man slipper gå och undra :)

[Tisstassen]
2018-10-17 09:46
#16

#15 vet inte om du mena generellt bara? för russkiy är inte kortnosade! :) 

ja jag funderar också på det, därför jag nu började fråga runt för att se om någon annan har samma "problem" :)

[134643]
2018-10-17 10:15
#17

#16 Ja, precis, det var därför jag skrev att det kan vara det, men att det oftast påverkar kortnosiga hundar. Men omöjligt är det ju inte och därför tänker jag att man ändå ska ha det i bakhuvudet. 

Tror tyvärr att veterinär är enda sättet att veta säkert, man behöver gå ner och kika tror jag.

[Tisstassen]
2018-10-17 10:28
#18

#17 ja så kan det vara

Frida B
2018-10-17 10:43
#19

#16 småhundar kan ha problem med det också, just för att de är så dvärgväxta.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sabah
2018-10-17 12:57
#20

#14 katten är utekatt och dricker från olika vinklar och "skålar" självmant. Hon står gärna och balanserar på någon regnvattentunna när hon förser sig med vatten men hon kan också sträcka sig upp och dricka ur en stor hink. Hon har en egen vattenskål också som hon dricker ur men inte så ofta, roligare med lite krångliga ställen antar jag. Hon hostar oavsett. Det kändes dock bra att veterinären tittat och konstaterat att det inte var något fel. Vi tänkte att det kanske ger sig med tiden, hon var ju bara kattunge då, men hon har fortsatt på samma sätt, är nu 4,5 år. Jag vet inte om jag kan göra något mer.


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
[Tisstassen]
2018-10-17 15:49
#21

#19 vet du om de kan behöva åtgärdas?

Frida B
2018-10-17 21:04
#22

#21 det får du kolla med veterinär!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: