Bli med hund

Vill ha hund men får inte

2018-10-10 11:05 #0 av: EllaJ

hej!

Jag är en tjej på 11 år som alltid har älskat hundar. För ett år sen fäste jag mig vid rasen rottweiler.Jag har kunskap om hundar och läser om hundar varje dag och tar hand om min fasters Yorkshire terrier vissa dagar efter skolan. Men mina föreldrar säger att dom inte vill ha en rottweiler och säger att dom tycker en bichon frise är bättre. fast hunden bara skulle vara mitt ansvar. Hur ska jag övertala dom?? :(

Anmäl
2018-10-10 11:08 #1 av: 134643

Vänta tills du har flyttat hemifrån så kan du bestämma själv. Tills dess får du lyssna på dina föräldrar :)

Rottweiler är en speciell ras som kräver sin ägare. Att dina föräldrar inte vill skaffa en och lämna över ansvaret till en 11-åring tycker jag är helt rimligt!

She needed a hero, so that's what she became. Medarbetare på tonåringarSkrattar

Anmäl
2018-10-10 11:12 #2 av: OlgaMaria

Lyssna på dina föräldrar. Om de ska acceptera en hund över huvud taget måste de få vara med och bestämma. Det är ju i deras hus hunden ska vara och du kan absolut inte ta ansvar till 100% för en hund. En rottweiler kräver mycket och vilken hund man än har så brukar alla i familjen hjälpas åt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-10-10 11:12 #3 av: JoannaLi

Så länge du bor hemma hos dina föräldrar och de kanske ska ta ekonomiskt ansvar dessutom så måste du respektera dem. Argumentera kan du göra, lägga fram varför du vill ha rottis, och varför du inte vill ha bichon och därav låta dem lägga fram motargument, men att gå in för att övertala är onödigt och jag skulle tycka att det är disrespectful. Du ska bo hemma i 7-8 år till troligtvis, och därför ska dina föräldrar behöva leva med hunden i 7-8 år de med. Då måste de få vara med och bestämma. 

Jag har också alltid velat ha hund, men jag fick vänta tills jag flyttade hemifrån, och det är jag nöjd med! Man växer mycket från och med 11 års ålder. 

Varför vill du ha en rottweiler? Vill du träna/tävla med den? Jag vet att många rottisar idag är sällskapshundar och avlas mot det, men jag tycker att det är vansinnigt tråkigt att stötta sådan avel som vattnar ur en av våra bruksraser. 

Anmäl
2018-10-10 11:13 #4 av: reverse

Du är så liten fortfarande att det inte bara blir ditt ansvar oavsett. 😊 Du går ju till exempel i skolan och ibland kommer du vara sjuk och sitter inte på egna medel att hyra in exempelvis en hundvakt istället då. Detsamma gällande veterinärvård. En rottweiler är dessutom väldigt mycket hund som kräver väldigt mycket av sin förare. Så länge du bor hemma så är det dina föräldrar som bestämmer eftersom de har det yttersta ansvaret för både dig och djur som bor i hemmet. Men det finns säkert rottweilerägare i din omgivning som skulle tycka att det var kul med en hjälpsam och vetgirig tjej som kunde hjälpa till ibland, kanske följa med på tävlingar och träningar på brukshundsklubben osv. Då kommer du vara riktigt insatt i rasen när du sedan kan flytta hemifrån och får skaffa vilken hund du vill.

Anmäl
2018-10-10 11:14 #5 av: Rovfisk

#0  Du är bara 11 år gammal, och en rottweiler är ingen lämplig hund för en 11 åring att ta hand om. Jag tycker dina föräldrar gör helt rätt som säger ifrån.

Jag har alltid haft hundar, och mina barn är uppvuxen med hundar, och jag skulle inte vilja låta min 11 årige dotter  ta hand om och uppfostra en Rottweiler.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Autism och Amerikanska bilar.

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2018-10-10 11:15 #6 av: reverse

(Det ger dig dessutom möjligheten att visa dina föräldrar att du är seriös i ditt val.)

Anmäl
2018-10-10 11:19 #7 av: EllaJ

#5 varför är det inte en bra hund?? det är ägarens ansvar..

Anmäl
2018-10-10 11:23 #8 av: 134643

#7 D får jättegärna skriva här vad du vill göra med din rottweiler? Vad ska ni träna? Hur ofta? Vart? :D

Anmäl
2018-10-10 11:28 #9 av: EllaJ

#8 vi ska träna på att göra tricks nästan varje dag och att gå fint i koppel. Om den tycker det är kul kanske vi kan köra agility.

Anmäl
2018-10-10 11:29 #10 av: OlgaMaria

#7 Eftersom du är omyndig så är dina föräldrar ytterst ansvariga. Skulle du inte uppfostra hunden rätt eller om hunden skulle bete sig illa mot någon så skulle dina föräldrar få skulden för det, inte du. Om dina föräldrar inte känner att det är ett ansvar de är beredda att ta så måste du respektera det.

Anmäl
2018-10-10 11:31 #11 av: 134643

#9 Är du medveten om att rottweiler är en utpräglad brukshund som måste få träna ordentligt (vilket varken tricks eller gå i koppel är) gärna flera timmar nästan varje dag? Vi snackar att åka till brukshundklubben flera dagar i veckan stilen! Inte trickträna i trädgården :)

Det du kan erbjuda och det du vill göra med hunden räcker inte för att göra en rottweiler lycklig. Det är för mycket hund, en typ av hund som passar människor med andra ambitioner än dig.

Det du vill ha är en sällskapshund. Inte en vallhund, inte en brukshund.

Tyvärr :)

Anmäl
2018-10-10 11:35 #12 av: OlgaMaria

Sen är det så att barn och vuxna kan bli rädda för en rottweiler om den skäller eller rycker i kopplet, medan de flesta inte bryr sig om vad en bichon frisé gör så länge den är kopplad. Det är alltså ett mycket större ansvar för dina föräldrar att ge dig en rottis. Jättekul att du är intresserad av den rasen men du får tänka att det är något du kan ta dig an när du är vuxen så länge som inte dina föräldrar själva vill ha en rottis, för det kommer vara deras ansvar oavsett vilken hund de köper.

Anmäl
2018-10-10 11:37 #13 av: Emouse

#9 Det sätter det ganska svart på vitt, Rottweiler eller annan arbetande ras är ingenting som passar in i vad du vill göra med hunden just nu.

Jag skulle rekommendera dig att se över hundarna ur rasgrupp 9.

https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Emma, medarbetare på Råttor och Mus iFokusStjärnor

Anmäl
2018-10-10 11:37 #14 av: hemul

#7 Jag tycker dina föräldrar har både rätt och fel. Får jag fråga om de själva är hundvana? Det är ett rätt vanligt misstag nämligen att tro att ju mindre hund desto bättre är den för barn.

Sen finns det ju praktiskta skäl att välja en inte alltför stor ras. En råttis är en stor och stark hund. Vad väger du? Orkar du ens hålla en så stor hund om den vill åt ett annat håll än du? Plus att stora hundar är dyrare i drift. Föräldrarna kanske tänker på det också.

Sen har vi den mentala biten. Råttis är en brukshund med en hel del vakt i sig. Kan bli jättebra som familjehund men kan också bli ett rent helvete om den inte får utlopp för det den är avlad för.
https://www.skk.se/sv/hundraser/Rottweiler/

Små hundar kan vara lika jäkliga som stora, men de åstadkommer mindre skada och man kan hantera dem fysiskt lättare. En chihuahua som bestämt sig för att döda grannens katt lyfter man bara iväg. Knappast en råttis.

Har du frågat dina föräldrar vad deras skäl att vilja just ha en bichon är?

Anmäl
2018-10-10 11:39 #15 av: JoannaLi

#9 Det räcker inte för en brukshund eller mer aktiv hund, och dessutom är rottwriler verkligen fel ras för agility! 

Jag tycker absolut att du ska titta på grupp 9-hundar, kanske möjligtvis en whippet, eller eurasier, det känns som att det kan funka bättre. 

Men framförallt tycker jag lite att det är fel att ett så ungt barn ska få skaffa hund. Du kommer ha den här hunden tills du är 22-24 om du har tur. Livet förändras väldigt mycket mellan 11 och 24 år, och man blir väldigt låst med en hund. Kanske kan du gå ut med andras hundar? 

Anmäl
2018-10-10 11:42 #16 av: OlgaMaria

#14 Det är ju förståeligt och rimligt att föräldrarna vill ha en utpräglad sällskapshund och mindre hund är också rätt tänkt eftersom mindre hund kräver mindre motion för att må bra. Sen när det gäller beteende så behöver alla hundar bra hantering oavsett storlek.

Anmäl
2018-10-10 12:01 #17 av: Belzebubble

Jag tycker en bichon frisé låter som en toppen hund! 

Underskatta inte de små sällskapshundarna. Du får en lätt, samarbetsvillig vovve som kan lära dig allt du behöver om hundar samtidigt utan att den kräver mer än vad du klarar av. Som andra sa tidigare är rottweiler en brukshund och behöver därför jobba mer än tricks och gå i koppel. Dessutom har jag svårt att tänka mig att de uppskattar agility lika mycket som en mindre, lättare ras då de är stora och tunga. 

Och sen när du är äldre och har redan så mycket mer hunderfarenhet i bagaget, då kanske det blir dags för en egen rottweiler! 

Anmäl
2018-10-10 13:15 #18 av: Sunflower_

Om hunden endast skulle vara ditt ansvar betyder det att du står för alla kostnader vilket då minst inkluderar köpet av hunden, mat, tillbehör (koppel, halsband, leksaker matskål etc) , försäkring, veterinärkostnader. Det betyder även att det endast är du som kommer aktivera hunden, minst 3 promenader per dag + övriga aktiviteter. Det betyder också att det bara är du som kommer fostra hunden från valpstadie och sen hela hundens liv. Och eftersom det endast är du som har ansvar för hunden är det du som måste lösa alla problem som kan uppstå med en hund. 

Detta är alltså oberoende ras och bara här är det ytterst orealistiskt att en elvaåring skulle klara detta. Sen att lägga till då att en elvaåring ska ta ansvaret själv för en mycket stor, stark och krävande hund av brukstyp kommer det allra flesta tycka är en dålig ide.  

Jag hade inte som förälder ens gett mitt barn ansvaret över en Bichon frise om jag ska vara helt krass. Självklart är det en mycket mindre krävande ras än en Rottweiler men det är fortfarande ansvaret över en hund vilket få elvaåringar hade klarat av på ett bra sätt. 

För det första passar inte Rottweiler dig för att du inte kommer kunna erbjuda det den kräver. För det andra passar inte en Rottweiler in på det aktiviteter du är intresserad av. Trick och agility passar i så fall en Bichon frise mycket bättre till. 

Man behöver inte stressa fram att skaffa sin drömras, det kan du göra mycket längre fram när du är mer mogen och kan ta egna beslut och klarar av ansvaret för en hund. Det är viktigast att tänka realistiskt, även fast det många gånger kan var tråkigt. 

Anmäl
2018-10-10 14:15 #19 av: Sunflower_

För att få dig att kanske förstå att Rottweiler tyvärr inte är en passande ras för dig just nu har jag samlat ihop lite information om den från SKK. 

Användningsområde

"Rottweiler är en utpräglad brukshund med framgångar inom flera bruksgrenar. Rasen passar till samtliga bruksgrenar även om den är bättre i vissa. Många rottweiler har under åren blivit försvarsmaktshundar. Den fungerar även väl som aktiv familjehund"(Här vill jag bara lägga till att en "aktiv familjehund" är en definitionsfråga men med tanke på att den är en brukshund bör man förstå att den kräver en hel del för att fungera som en familjehund)

"Väljer man att skaffa sig en rottweiler bör man först sätta sig in i rasens egenskaper. Man ska också vara beredd på att dagligen ge hunden flera timmar av motion och den mentala stimulans en brukshund kräver för att bli en bra familjemedlem. Alla i familjen ska vara överens om att skaffa hund."

SKKs hundrasguide    

Att tänka på - rottweiler

Om du funderar på att skaffa en rottweiler, tänk på att...

• Rasen är en kraftfull brukshund som kräver mental stimulans, mycket motion och en ansvarsfull ägare.
  • Hantering är a och o med en rottweiler. Börja träningen redan vid 8 veckors ålder och sluta aldrig.
  • Försäkra dig om att du köper en rottweiler registrerad i Svenska Kennelklubbens (SKK) stambok (med stamtavla).
  • Sätt dig in i rasens egenskaper innan köp och välj en uppfödare, som du kan ha kontinuerlig kontakt med.
  • Du måste vara beredd att gå både valpkurs och grundläggande lydnadskurs
Anmäl
2018-10-10 14:23 #20 av: JoannaLi

Och sen, bara som tumregel: en rottweiler är en stor hund. Min labbe på 25 kg har dragit omkull min mamma, som inte är en tändsticka. En rottweiler tillsammans med en elvaåring känns som att utmana ödet att bara tänka tanken. 

Anmäl
2018-10-10 16:35 #21 av: ~Kollen~

Jag är 12 år och viljat ha hund länge men jag hade viljat ha en Australian Shepherd det är min dröm att få den rasen men tyvärr så får jag ingen för jag måste nog bli mognare. Jag har lärt mig att gulligheten går inte först även om man vill ha det så mycket jag har kollat mycket på HundCoachen då det var en Rottweiler som dom absolut inte klarade av och blev tvunga att avliva hunden. Jag hade också viljat ha en Schäfer men skulle inse ansvaret. Vissa människor gillar inte stora och kraftiga hundar men det finns tips till dig om du vill ha en annan mycket enklare hund som kanske en Bichon Frisé?

Anmäl
2018-10-10 16:53 #22 av: eli1991

När jag var runt 9/10 år köpte min familj en bichon. Mitt hund intresse var väl inte jättestort egentligen. Men vips hade jag byggt mina egna agility hinder, tävlade i agility och började gå kurser med honom. Sedan dess har jag i stort sett alltid haft hund.
Låter som att en bichon passar bra in på det du beskriver att du vill göra. Och det är alltid väldigt bra att samla erfarenheter. Sen när du är äldre har du all tid och möjlighet i världen att välja ras själv ☺️ jag lärde mig fantastiskt mycket och fann intresset för hundar!

Anmäl
2018-10-10 17:01 #23 av: Novachan

Många goda råd i denna tråd. Hör gärna varför dina föräldrar vill ha just en bichon frise efter du har frågat dem.

Vad tycker du om din fasters hund, Yorkshire terrier? Vad gillar eller ogillar du med den rasen?

Anmäl
2018-10-10 17:20 #24 av: Maleficum

En av mina dröm raser sen barnsben har alltid varit Rottweiler! Har även haft turen att ha haft bekantskap med två stycken (väldigt olika) rottisar efter att vi skaffade våran Labrador.

Och visst, jag är vuxen nu, bor själv och skulle kunna skaffa mig en rottis (och drömmer verkligen om att en dag kunna ha en) men min nästa hund kommer med största sannolikhet bli en Löwchen eller Pudel (något som ju är ganska mycket motsatsen :P) men det är för att vad jag (och min familj då jag och min mamma ska ha "delad vårdnad" om nästa hund) kan erbjuda en hund just nu inte alls passa vad en rottis behöver men verkar stämma mycket bra överens med vad en Löwchen eller Pudel vill ha!

Och egentligen spelar ras ingen större roll i slutänden, passar hunden in i ens liv (med vad den kräver och vad man kan ge) kommer man älska den för hela sitt hjärta även om den till utseendet är något helt annat än vad man skulle önska.

När jag var i din ålder så skaffa min kompis familj en Bearded Collie som jag och min kompis spendera mycket tid med (agility, lekte med, cykla med, gick promenader med) men det fanns tillfällen där vi fick problem, som vid promenader och han ville dra mot andra hundar eller jaga bilar så kunde inte vi hålla i honom utan att snurra kopplet runt en stolpe. Han kunde även få för sig att vilja "rida" på en då man böjde sig ner för att ta av eller på sig skorna, något man inte hade mycket kraft att sätta emot utan föräldrar som kunde ta bort honom. Och inte en chans att vi hade kunnat gå hem och promenera hunden mitt på dagen (om nu min kompis haft hela ansvaret istället för hennes föräldrar).

Vår labbe (som "bara" vägde 22kg som unghund) har lyckats dra omkull både min mamma och min pappa när hon var en extremt livlig unghund. Hon har även alltid haft dålig koncentration och varit svårmotiverad så har aldrig varit den lättaste att träna och kan även nu när hon är gammal 14 tant med ryggproblem få för sig att helt plötsligt vilja dra iväg mot något (eller helt enkelt lägga sig pladask på backen för hon inte vill gå åt det håll vi vill gå). Jag har syslingbarn som inte kommit långt när de försökt gå med henne om hon fått för sig att hon inte vill gå eftersom dem inte har något att sätta emot med sin styrka.

Själv hade jag varit överlycklig över vilken hund som helst om mina föräldrar fått för sig att skaffa en när jag var yngre! Men vi hade inte den tiden som behövdes så istället lånade jag hundar i området för att leka och promenera med :)

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2018-10-10 17:36 #25 av: Tant Grön

Skulle inte våga klappa den här. Skrattar https://www.youtube.com/watch?v=O6oeg0qaI-Q

Anmäl
2018-10-10 17:47 #26 av: Travis D

En 11 åring som ska uppfostra en rottweiler helt själv? Tycker det låter som ett bra exempel på när hunden kanske slutar som #25 .. men det är väl bara min åsikt. Var glad att dom vill ha en hund! Jag skulle skita i hundras, jag skulle älska att få en hund om den så vore utvecklingsstörd!

Anmäl
2018-10-10 17:50 #27 av: ~Kollen~

#26 Ibland så vill jag bara hålla med dig!😂

Anmäl
2018-10-10 20:28 #28 av: Lonaa

#21, Vill bara ge dig cred för att du tänkt till när det gäller rasvalet och inte bara slagit bort våra tips och råd! Heja dig! Den där aussien kanske kommer så småningom - eller så byter du aldrig bort sheltie när du väl har en. 😉

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-10-10 21:04 #29 av: ~Kollen~

#28 tack för att du tror på mig jag ska försöka göra allt för att min dröm ska slå in💖

Anmäl
2018-10-10 21:13 #30 av: taxarärbäst

jag var 20 när jag skaffade hund min familj var väldigt mot det men sen blev det kärlek mellan alla i familjen och valpen!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.