Annons:
Etikettövrigt
Läst 1650 ggr
Tant Grön
10/10/18, 9:09 AM

Vilken hund är smartast?

Har hört att pudeln är den smartaste hunden som är lättast att lära saker.

Hade en skolkompis, hon hade en pudel. Hon kunde lägga en bit godis på nosen och så dansade den runt på två ben, tills hon sa åt den att den fick ta godiset.

Annons:
MyCola
10/10/18, 9:12 AM
#1

Border Collie har jag hört är den smartaste rasen, men även en väldigt krävande ras.

Travis D
10/10/18, 9:37 AM
#2

Har också hört border collie 😊 Min faster har en blandras 50% chihuahua och 50% bichon frisè hon kan man säta en godis på nosen och så kan hon gå rubt som vanligt utan att bry sig om godisen tills man säger varsågod så det är sånt man bara måste lära 😊

hemul
10/10/18, 10:16 AM
#3

Definiera smart. 😎

Vad är intelligens? T.ex. skulle vi inte tycka att en människa som dansade omkring på en kola på näsan visade prov på intelligens, bara på skicklighet, på just det numret.

Att  hundar är avlade för olika funktioner gör det jättesvårt att avgöra vilken ras som är smartast oavsett kriterier. Plus förstås individuella skillnader. En del vill vara till lags och försöker därför mer än andra som är mer självständiga. En del är mer matmotiverade och kan kämpa halva dan för att få det rätt om lite godis hägrar. Kanske är den hund smart som struntar i våra påfund?

Min berner som jag alltid pratar om visade en gång prov på långt högre intelligens än jag någonsin trott honom om. Vi var långt ute i skärgården med båt och hade ankrat mot en ganska hög och brant klipphäll. Var hungriga och trötta. Hunden hade en gammal kastrull som tappat handtaget som matskål. Ställde den i en liten stenig skreva. Den vippade och lät när han försökte äta. Jag orkade inte göra något åt det. Helt plötsligt lyfter han kastrullen, bär den en 7-8 meter upp, sätter ner den i en bredare, plattare och gräsbeväxt skreva. Där står den lull fint och han kan äta i godan ro.

Dels fattade han att han kunde flytta skålan (hade aldrig lyft den hemma). Ännu märkligare  - han såg ut en lämplig skreva att flytta den till på förhand, han provade sig inte fram. Vi bara gapade. Hade aldrig visat prov på den typen av tankeförmåga förut. Och det var inte precis som han övat på uppgiften att hitta ett plant underlag.

Kanske curlar vi våra hundar så de aldrig behöver göra något för att "få till det"? Vi är där och löser problemen åt dem. Men det är en annan diskussion.

Tant Grön
10/10/18, 10:27 AM
#4

#3 😃

Maleficum
10/10/18, 12:02 PM
#5

Precis som #3 skriver, vad är intelligens?

Är den smartaste hunden den som klurar ut och löser problem på egna hand eller är hunden mycket smartare när den inser att den kan få människan i dess närhet att lösa problemen åt den?

Är man smart när man försöker göra allt för någon annan eller för en bit mat/uppmärksamhet? Eller är man smartare om man totalt struntar i knasigheter någon annan försöker få en att göra utan uppenbart syfte?

Sen kan ju en hund som vuxit upp med att själv få uttrycka sig och lärt sig att man kan fråga sin ägare om saker och få dem uppfattas som mer smart (som vår labbe som lärt sig att fråga om hon får hoppa upp och ligga i min säng, något hon aldrig fick som valp, och vet precis vart hon vill gå på promenader samt lärt sig på egen hand ett speciellt skall för när hon fastnat utom synhåll (som valp när hon sprang runt med långlina tex) eller vill komma in igen om dörren är stängd) än en hund som blivit så nertryckt och aldrig fått chansen att tänka själv som då kan verka rätt korkad när den bara sitter på en punkt och väntar på kommando men inte vågar ta egna initiativ.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[~Kollen~]
10/10/18, 4:44 PM
#6

Jag skulle gissa på Pudel eller Border Collie nästan alla säger ju att dom e dom smartaste🤓🤓

Annons:
Tant Grön
10/10/18, 4:52 PM
#7

Såklart det beror på hur man definierar det. Jag tänkte mest på lätt att lära.

koppargaller
10/10/18, 5:46 PM
#8

#7 Beror ju på vad dom har lätt att lära sig.

Tant Grön
10/10/18, 5:50 PM
#9

#8 Jo det så klart. En pudel har nog lätt för att lära sig konster, en jakthund borde väl kunna lära sig att nosa upp kantareller. 🙂

Jojaton
10/10/18, 5:52 PM
#10

Generellt brukar man ju sägs border collie för att de inte behöver så många repetitioner för att lära sig grejer - men att försöka lära en bc att driva vilt kräver määängder med träning, om det ens är möjligt, medan en tax gör det nästan automatiskt.

Johanna - Instagram

Frida B
10/10/18, 5:58 PM
#11

Många här pratar om träning. Men det har inte jättemycket med intelligens att göra, mer med motivation… :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

koppargaller
10/10/18, 5:58 PM
#12

#10 Fast just det stämmer inte eftersom vallning är en utveckling av hundens jaktinstinkter, när den föser fåren till fåraherden/hundföraren så är det samma instinkt som jakthunden har när den driver. Finns en hel del BCs som funkar klockrent att driva t ex älg till där skytten sitter på pass.

Jojaton
10/10/18, 6:23 PM
#13

#12 okej sant, men skydd då? Eller vattenapportering, vakta fåren mot vilddjur osv.

Johanna - Instagram

Annons:
Lona
10/10/18, 8:38 PM
#14

#13, Fast det handlar ju heller inte riktigt om intelligens, snarare om fallenhet att göra något - eller faktiskt instinkter. En bra jaktlabbe behöver du tex inte lära att apportera, att ta vissa typer av vilt, att leta efter vad det nu är - det finns där redan och behöver egentligen bara sättas lite stadga och styrning på. (Riktigt så lätt är det väl inte, men det mesta finns där redan i generna.) Som sagt - vad är intelligens? Om man räknar det som lättlärd och lättränad samt att kunna följa direktiv och kommandon så är min labbe suverän. Handlar det däremot om problemlösning och att tänka självständigt, att ta egna initiativ och att på något sätt kunna dra slutsatser så ligger terriern hästlängder före. Han lär sig egentligen snabbare än labben också men eftersom hon är mer "traggelvänlig" just vid inlärning av nya moment så ger hon ett smartare intryck.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

koppargaller
10/10/18, 9:28 PM
#15

Problemet med intelligenta, högenergiska hundar som t ex BC är ju att de lär sig massvis av saker själva, oftast saker vi inte vill att de skall göra, detta speciellt om vi ger dem för lite att göra.

Skivling
10/12/18, 2:48 PM
#16

#3 just det djuren gör helt själva är ju så intressant. Verkligen smart med kastrullen. Min hund som inte gör ett smart intryck, har börjat att putta bort katten när den klöser på mattan. Helt på eget bevåg, "så där får man väl inte göra heller". Då blir jag imponerad, men katten sitter och surar haha.

Tant Grön
10/12/18, 2:49 PM
#17

#16 Vilken klok hund. 😃

Skivling
10/12/18, 3:02 PM
#18

:) Du skulle se honom när han äter papperstussar och rullar i bajs!

hemul
10/12/18, 7:48 PM
#19

😂

[Forest]
10/13/18, 10:27 AM
#20

Det varierar vi har en hund som man lär nya trix snabbt och det sitter. Medans en annan får man träla mer med och repetera den om o om igen innan hon kan det helt. Vi har tre pudlar så även rasen varierar mycket. Den som är lättlätd har vi haft som valp dom andra två var 6 mån och över 1 år när dom flytta hit. Tror det gör lite oxå. Men jag tror BC räknas som smartaste rasen

Annons:
frijoh
10/13/18, 4:38 PM
#21

Undrar hur man ens kan mäta intelligens hos hund. Typ hos oss människor så använder man ju sig av IQ test, och det handlar ju om logiskt tänkande, ingenting om inlärning (vad jag vet?) Hos hundar verkar det som att man mäter mest genom hur fort hunden lär sig saker och hur mycket den kan, vilket faktiskt lika gärna kan bero på vem som tränat hunden och hur. Så raser som tex vallhundar som gärna vill sammarbeta med sin ägare, borde ju vara lättare att lära nya grejer eftersom dom naturligt vill sammarbeta. Men det tycker inte jag tyder på att hunden är mer intelligent än en väldigt självständig ras.

koppargaller
10/13/18, 11:14 PM
#22

#21 En vallhund som inte kan ta självständiga beslut utan förarens godkännande är en usel vallhund.

frijoh
10/14/18, 8:40 AM
#23

#22, ja såklart, menar att dom brukar vara väldigt kontaktsökande :), betyder inte att dom inte kan vara självständiga också.

Upp till toppen
Annons: