Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1836 ggr
ninotheleo
2018-10-09 13:47

Ni som har avelshane

Hej, jag tänkte bara kolla vad ni som har avelshane tar för parning? ( RENRASIGA HUNDAR MED STAMTAVLA ) 

Tar ni en summa PER valp eller en klumpsumma? 

Får ni betalt före/ efter valparna kommit? Berätta allt! 

Jag håller nämnligen på att utveckla min hund till avelshane och vill veta hur andra gör! 🙂

Annons:
koppargaller
2018-10-09 14:24
#1

Hur utvecklar man en hund till avelshane?

Eller menar du meriterar o hälsoundersöker? Vad som behövs varierar mellan raserna. Många rasklubbar har täckhundslistor, där står vad som behövs för att de skall ta med din hane på listan.

ninotheleo
2018-10-09 14:25
#2

Ja asså gör tester. Men nu var det inte det jag frågade om utan summan. Har full koll på hur jag ska få honom till en avelshane.🙂

Sugar Mist
2018-10-09 14:26
#3

Det jag sett som har varit vanligast i de kretsar jag är i är ca 2000 i språngavgift plus 1000-1500kr per levande valp, alternativt samma summa för en valp eller helt enket tagit en valp ur kullen.

-

ninotheleo
2018-10-09 14:32
#4

#3 okej tack så mycket! 😂

koppargaller
2018-10-09 14:41
#5

Språngavgift samt pris per levande (vid 5v) valp varierar mellan raserna, t ex hur stora kullar de brukar få. Högt meriterade hanar från välrenommerade linjer kan ta högre språngavgift.

[Forest]
2018-10-09 20:58
#6

Mindre ras som i regel får liten kull brukar man mer ta parningsavgift inte levande valp summa sen. Jag skulle höra med rasklubben om detta. Hur gammal är din hane och vad är det för ras?

Annons:
Lona
2018-10-09 22:37
#7

Prata med hundens uppfödare? Hon borde ju veta och även ha koll på vilka linjer/vilken typ av tikar som kan vara lämpliga och så vidare. Sen är det en del juridik också, som hanhundsägare räknas även du som ansvarig för kullen och eventuella defekter och sjukdomar på valparna. Ett gott råd är att gå SKKs uppfödarutbildning även om du "bara" är ägare till en (avels)hane.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ninotheleo
2018-10-10 20:15
#8

#6 Jag har en Leonberger som nyss blev 2år. Tack, får höra med rasklubben ☺️ #7 frågade inte om linjer eller något i detta inlägget. Frågade endast om vad de tar för en parning och hur de gör sen. Har planerat att gå en uppfödarutbildning framöver!

Upp till toppen
Annons: