Annons:
Etiketthälsa
Läst 2247 ggr
eli1991
10/9/18, 10:15 AM

Komplikationer av kastrering????????

I fredags (för 4 dagar sedan) kastrerade jag min 6mån hanhund. 
Har tidigare kastrerat hanar hos denna veterinär och hos andra, men jag har aldrig varit med om liknande.

När jag hämtar hunden så vrålar han konstant, springer i fullfjädrad panik och sätter sig hela tiden ner. Jag tänker att han kanske är hög från alla mediciner.
Nu är vi på dag 4. Han har body istället för tratt.
Han gnyr stundvis, att försöka rasta honom är ett mindre helvete då han rusar alternativt sätter sig ner konstant. Han vill gärna inte stå eller gå. Vill inte ens stå och äta utan springer därifrån i panik.
Han känns väldigt orolig, stressad och verkar ha ont.
Han får rimadyl för smärta och inflamation. Såret ser helt perfekt ut, pungen aningen fylld med blåmärken men även detta är på bättringsvägen.
VARFÖR blir det inte bättre?

Har självklart varit i kontakt med 2 veterinärer, som säger att han är "mesig". Att mer smärtstillande inte behövs… Jag vet inte om jag håller med. Till vardags är han lugn och tillfreds. 
Känner inte alls igen honom och tror att han har väldigt ont + såklart understimulerad/frustrerad. 

Någon som varit md om liknande, när blev det bättre?

Annons:
taxarärbäst
10/9/18, 10:44 AM
#1

min tax fick inte smärtstillande efter kastreringen….men kanske den lilla ängeln är lite ledsen? gör väl ont ändå fast smärtstillande nu måste jag fråga…varför gör inte veterinären pungsäcken mindre när bollarna är ute?? ska den krympa av sig själv?? min tax fick rimadyl efter han blev attackerad av en lajka och han var grymt olycklig av medicinen

eli1991
10/9/18, 10:59 AM
#2

Tror absolut han kan känna sig lite nere men tycker han borde kunna gå normalt utan att springa i panik när han ska transportera sig i huset eller gå ut för att kissa :(
Jo pungen krymper ihop av sig själv.

reverse
10/9/18, 1:49 PM
#3

Rimadyl kan i sig ge beteendeförändringar, i alla fall enligt den amerikanska bipacksedeln, men står inte i den svenska.

 //Lina

Lona
10/9/18, 2:01 PM
#4

Min veterinär och jag är helt eniga om att det är HUNDENS smärtupplevelse som räknas, inte om den är "tålig" eller "sjåpig". Med andra ord, verkar hunden ha ont så borde den få mer/annat smärtstillande. Som jag minns har hanarna här haft rätt ont trots att det, rent kirurgiskt, är ett litet ingrepp. Det är ju ett väldigt känsligt område. (Charlie brydde sig nästan inte alls men han hade varit kemkastrerad innan så det blev ett pytteingrepp på honom.) Det kan nog "trycka" rätt mycket i pungen, det kan hjälpa att lägga hunden försiktigt på rygg, tex mellan dina ben. Stryk över bröst och mage och lägg gärna en liten kudde under rumpan så att det opererade området kommer i högläge. Du kan ev även ge lite psylliumhusk eller liknande i maten så att han inte behöver krysta så hårt när han bajsar. Lite sjåperier kanske, men vi hade en svårt skadad hund som nästan skurit av sig snoppen, han fick absolut inte svullna eller anstränga berört område. Så noga är det inte vid en vanlig kastrering egentligen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

eli1991
10/9/18, 4:17 PM
#5

#3 tack för informationen! Googlat mig tokig, det kan förklara lite grann. #4 tycker precis likadant! Har haft hundar som vid kastrering inte behövt smärtstillande och bara härjat på så vanligt. Hundar är väl precis som människor och har olika tolerans för smärta. Kan dock inte tycka att en 6 månaders valp eller någon annan hund för den delen ska behöva gå runt och ha panik pga smärtan 😟 Tänkte kontakta veterinären imorgon igen om han inte är bättre. Går ju knappt att rasta honom då han bara flyger åt alla håll och kanter. Sen kommer han ju inte till ro att vila heller utan ligger mest och flåsar 😞

eli1991
10/11/18, 2:56 PM
#6

Tänkte bara meddela att sen han slutade med rimadyl samt fick vara fri från bodyn dagtid mår han KANON. han är helt tillbaka till sig själv. Självklart han har body när han är ensam i tex bilen och när vi sover. Men annars bryr han sig inte om såret alls.
Tack gode gud :D

Annons:
taxarärbäst
10/11/18, 3:07 PM
#7

#6 va underbart!! och tack för svaret också jag har aldrig haft en kastrerad hane förut :)

Upp till toppen
Annons: