Annons:
Etiketthundträffar
Läst 1587 ggr
SaraTson
2018-10-08 23:48

korrigera hunden när ägaren gör tvärtom?

Jag är dagmatte till en tysk spets och papillion. Jag har ett tydligt ledarskap när jag är med hundarna. Ägaren däremot kan t ex klappa spetsen och samtidigt säga nej till den när den morrar mot den andra hunden. När vi lämnat över spetsen då ägaren haft den andra hunden kan spetsen se ut att hälsa på den andra hunden, vifta på svansen, nosa för att oprovocerat i nästa stund göra ett utfall och hugga den i nacken. Vad ska jag göra? Att försöka coacha ägaren verkar inte hjälpa. Ska jag gå in i de situationerna och ta ledarskapet? Hur? Lägga ner hunden? Separera ägare och hund för att göra nytt försök när hon lugnat sig? Gå emellan ägare och hund för att visa hunden att den inte äger sin husse?

Annons:
JoannaLi
2018-10-09 00:28
#1

Du ska lyssna på ägarens direktiv. 

Jag hade inte haft ihop hundarna. Antingen separera hundarna hos dig, eller ge råd åt någon av hundägarna att hitta en annan dagmatte. 

Lägg inte ner en hund, ger ingenting. Utöver möjligtvis brandsläckning när du av säkerhetsskäl behöver hålla fast hunden, men det lär hunden ingenting. 

Hur "visar" det hunden att den inte "äger husse" att gå emellan? 

Hur "tar man ledarskapet"? 

Jag jobbar hellre med känslor och beteenden.  Diskutera tillsammans med ägaren, vad är det ni vill att hunden ska göra, istället för vad den inte ska göra. Konkreta beteenden! Det är mycket mer konkret, pedagogiskt och schysst mot hunden att använda den approachen! :D

Rafflan
2018-10-09 02:49
#2

När min osäkra/rädda hund morrar klappar jag också honom för att lugna och säga "det är ingen fara, jag finns här, jag tar hand om det, du behöver inte morra". Om någon skulle gå in och försöka ta "ledarskapet" eller lägga ner min osäkra hund skulle jag bli fly förbannad, som #1 måste du jobba med hundarnas känslor, beteende och signaler.

hemul
2018-10-09 05:59
#3

Jag får intrycket att det är samma ägare. Rätt eller fel?

Och ditt tänk om dominans och ledarskap och korrigeringar hit och dit tror jag är något som snarare skapar än större problem.

Frida B
2018-10-09 06:28
#4

Det är inte dina hundar. Fråga hur ägaren vill ha det, och rätta dig därefter. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

koppargaller
2018-10-09 14:10
#5

Håller med övriga, prata med ägaren/ägarna o utgå från det. Vad gäller att "ta ledarskapet" o "lägga ner" en hund så verkar du behöva uppdatera dina kunskaper om hund.

http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

[Forest]
2018-10-09 21:45
#6

Vänta här nu. Du är hemna och det är två olika hundar och olika ägare?

Annons:
Zadeira
2018-10-10 18:30
#7

Som hundvakt/hundpassare gör man som ägaren vill att man gör (så länge det inte handlar om våld). Alltså får du fråga ägaren hur den vill att du agerar i den situationen. Om det är så att du inte alls håller med om ägarens sätt så diskutera det, förklara och berätta varför du ser det som du gör. Vill ägaren ändå att du fortsätter så som ägaren sagt så får du göra det, eller be ägaren se sig om efter en annan hundvakt eftersom ni inte har samma syn på problemsituationer.

SaraTson
2018-10-14 10:20
#8

Förtydligande: spetsen hoppar inte på papillionen när de är hos mig och min man. Den gör det oftast när ägaren (finns bara 1 ägare) ska hämta dem. Det är två tikar som är jämngamla. Konsekvensen av spetsens beteende blir att pappillionen blir superosäker o skygg.

SaraTson
2018-10-14 10:27
#9

Några säger här att tänka proaktivt. Jag tror att beteendet beror antingen på att hon blir så uppjagad att hon tar ut sin överskottsenergi på den andra hunden. Alternativt att hon är avundsjuk, vill lägga beslag på ägaren. Hur kan vi göra då? Jg har försökt prata med ägaren, men han verkar inte bry sig.

kinjelooo
2018-10-14 10:36
#10

Men om ägaren inte bryr sig så är det uppenbarligen inte ett problem för hen. Hundarna beter sig inte på det viset hos dig så det är inte ett problem där heller. Det är inte din roll som hundvakt att läxa upp hundägaren ang. deras "ledarskap" eller träningsmetoder. 

Är det hundarna eller ägaren du försöker uppfostra? Verkar som att du letar problem där det inte finns.

JoannaLi
2018-10-14 11:02
#11

#9 Separera dem. Låt ägaren ta papillonen först, hälsa på den, koppla den, hålla henne utom räckhåll från spetsen (kanske om du håller henne, eller om man helt enkelt puttar bort den lite, ber den stanna), och sen ta in spetsen och göra om det hela. 

För det är inte schysst mot papillonen, och den borde också få en chans att få hälsa på husse :) 

"Avundsjuka" - jag hade sagt resursförsvar :) Ägaren är en resurs (något som har ett högt värde) och spetsen vill försvara resursen mot den andra. Lite som avundsjuka (i det här fallet), men med korrekt term som kan göra det lättare att analysera :)

Upp till toppen
Annons: