Annons:
Etiketthälsa
Läst 2734 ggr
taxarärbäst
10/8/18, 12:42 PM

otrevlig veterinär

i helgen blev min systers hund väldigt sjuk jag var hemma ensam med henne och min hund jag ringde veterinären som hade jour och hon vägrade hjälpa hon sa bara inte kan jag göra något och var jätteotrevlig, gav inte några råd och bara ville lägga på. Hon har orsakat många djurs död för att hon är alldeles för lat! jag har varit till veterinären med hunden idag och det blev över 600€ med röntgen, dropp och smärtstillande som inte funkar så stackaren skriker av smärta… Finsk veterinärvård när den är som bäst

Annons:
Sugar Mist
10/8/18, 1:55 PM
#1

Känner du att det var såpass dåligt skött hade jag tagit upp det med hennes chef helt ärligt.

-

kinjelooo
10/8/18, 2:17 PM
#2

Fast du kan inte förvänta dig att få hjälp av veterinären på telefon. De måste ju få se djuret för att göra en bedömning. Krävde hunden rtg och dropp så var väl ett besök nödvändigt?

Lona
10/8/18, 2:30 PM
#3

Jag fattar inte riktigt, vägrade veterinären att ta emot er på jourtid eller ville hon inte hjälpa er per telefon?
Vad var det för fel på hunden, vilka symtom hade den?
Att vara otrevlig är förstås aldrig bra men ibland har jourhavande upp över öronen med akut sjuka djur.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taxarärbäst
10/8/18, 2:33 PM
#4

#1 hon är anställd av vasa stad och olika kommuner så måste få henne anmäld 5gånger till innan hon får sparken #2 veterinären ville inte se hunden, hon frågade inte ens hur hunden mådde "jag ser inte någon mening med att se hunden" var hennes svar på ALLT

Sugar Mist
10/8/18, 2:39 PM
#5

#4 Ja men då får du anmäla henne, för vem vet, det är kanske fyra stycken innan som har anmält henne(Vilket folk borde ha gjort, om hon nu haft haft såpass dålig kompetens att djur avlidit)

-

Lona
10/8/18, 2:41 PM
#6

Men vad hade hunden för symtom då? Det finns folk som ringer akut på jourtid för att hunden har löss (säger inte att du gjorde det) så det hänger ju rätt mycket på hur man beskriver hundens symtom också.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
taxarärbäst
10/8/18, 2:42 PM
#7

#3 veterinären sa hela tiden "nää inte kan jag göra något nu det är ingen vits att träffa hunden" hunden har något som stockar i magen, röntgenbilderna visade inte vad det är som stockar, smärtstillande funkar inte stackaren ligger och skriker av smärta, vi fick inte någon värkmedicin bara någon olja som ska hjälpa till att flytta på allt. Samma jourveterinär sa åt mig när min hund Hulken blev ormbiten "äh det är morsdag jag har inte tid att ta hand om hunden"

taxarärbäst
10/8/18, 2:46 PM
#8

#6 hon skrek som en stucken gris, klarade inte av att röra sig, magen var hård som sten, pälsen började kännas strev och kall

koppargaller
10/8/18, 3:43 PM
#9

Det är väldigt svårt att förstå o hänga med i din text, var du lika virrig när du pratade med veterinären igår o idag?

Är det stopp i tarmen behöver hunden förmodligen opereras samt få bättre smärtstillande medicin om den ligger o skriker.

hemul
10/8/18, 3:53 PM
#10

Hade inte alls svårt att förstå, men så är jag också ovanligt smart. 😎

Hoppas du får ordentlig hjälp med vovven! 🌺

Elsis matte
10/8/18, 4:21 PM
#11

Men om det är stopp i tarmarna och hunden har så ont behöver den med största sannolikhet opereras akut! Kan ni inte åka någon annanstans? Jag skulle kunna åka LÅNGT när det gäller denna typ av problem, för det kan handla om liv eller död.

taxarärbäst
10/8/18, 6:22 PM
#12

#11 veterinären tyckte inte att det är så akut tyvärr och det är väldigt svårt att hitta akutvård för djur i detta land så jag ger henne olja och hoppas att det ska åka ut av sig själv

taxarärbäst
10/8/18, 6:23 PM
#13

#9 inte alls lika virrig när jag pratar som när jag skriver! ibland fattar jag inte själv vad jag försöker skriva

Annons:
crins
10/8/18, 7:10 PM
#14

Det finns många " otrevliga veterinärer" har sådan erfarenhet själv, egentligen handlar det om att de inte kan ( inkompetens) men det säger de inte till dig, sök en annan veterinär för det finns trevliga kompetenta med! Tyvärr finns det vetrinärer som bara tänker pengar😣, det gynnar inte djuret! Byt veterinär! Hoppas din hund blir frisk igen.

taxarärbäst
10/8/18, 7:35 PM
#15

#14 det finns bara den otrevliga på helger och kvällar så jag kan inte precis byta men dagtid finns det fantastiska veterinärer! min tax Valentin är en riktig oturs förföljd hund så jag har ringt åt den där damen många gånger och fått samma behandling men jag har ringt åt uppfödaren istället till slut för hon är veterinär så jag brukar få hjälp av henne

JoannaLi
10/9/18, 12:30 AM
#16

#15 Finns det ingen i närliggande områden?

Rafflan
10/9/18, 2:54 AM
#17

Men det borde ju finnas dygnet runt öppna djurkliniker även i Finland, ibland behöver man åka långt för dem, i Sverige är det fler som har 3-4 timmar närmaste natt/helgöppna klinik, men är hunden akut sjuk är det bara att sätta sig i bilen och åka tyvärr.
Distriktsveterinärerna kan vara lite svåra att få att ta emot hundar/katter, men det beror oftast på att dem flesta har dålig kunskap.

Åk till närmaste större djurklinik så din hund får ordentlig vård och hjälp :)

hemul
10/9/18, 9:59 AM
#18

Hur har det gått med hunden nu då?

taxarärbäst
10/9/18, 10:35 AM
#19

#18 hon skriker inte och verkar må bättre men röntgen idag igen vi får bara hoppas att det inte blir någon operation

taxarärbäst
10/9/18, 10:37 AM
#20

#15 nepp jag har sökt som en dåre efter någon akut djurklinik men närmaste verkar vara 8timmar bort

Annons:
[Forest]
10/9/18, 9:21 PM
#21

Jag hoppas att du gör en anmälan. Själv har jag ringt 3 olika jour en lördag natt. 😢Då våran ena hund visa stor smärta hade då tempat henne för viste att det skulle dom säkert fråga. Jag förklara allt, 2 sa magont o frågor kring detta. Hur magen kändes svullen, kurrar den mm Dom fråga om hon visat tedens på magkatarr då föll paljetten ner gav henne 1 4e del tablett pepcid o efter 1 tim var allt normalt. Jag ringde alla 3 för jag ville verkligen kolla att 2 säger samma invänta som den första sen fråga förvisso ena men vart ringer du ifrån 😬 Östergötlan men du pratar med jouren 80 mil upp nu😔 Jag vart uppringd på söndagen och dom fråga då hur hunden mådde och jag tackade för allt dom lugnade en gråtande matte. Finns inget värre när ett djur har ont ibland önskar man att dom kunde prata.

taxarärbäst
10/9/18, 10:26 PM
#22

#21 jo jag fick hjälp tillslut och hunden är på bättringsvägen! allt blev över 1000€ men pengar har ingen betydelse när det är ett kärt husdjur

Honestyisdead
10/10/18, 2:52 AM
#23

#22 Men din syster betalar väl? Och ni har väl försäkring?

taxarärbäst
10/10/18, 8:55 AM
#24

#23 min syster var i skolan så jag betalade men hom betalar väl tillbaka någon gång. Det dummaste är att ingen av oss har försäkring på sin hund

koppargaller
10/10/18, 1:28 PM
#25

Ovanligt korkat att inte ha sina djur försäkrade, öppen bukoperation kan gå på 50 papp.

Mimmulih
10/10/18, 1:29 PM
#26

#23 vill förtydliga att i Fi land e de int alls lika vanligt me försäkring. Agria har precis för nåt år sedan öppnat kampanj för att ha folk att teckna mer försäkringar för sina husdjur. Om man jämför med sverige har jag hört att bara 2% har försäkring i finland gentemot mycket högre siffror i sverige. De har inte funnits här lika länge.

Mimmulih
10/10/18, 1:30 PM
#27

O agria har kommit till finland för inte alls länge sen heller så innan det då fans de inte äns agria här. Eller nån annan djurinriktat försäkringsföretag

Annons:
taxarärbäst
10/10/18, 1:49 PM
#28

#25 det är inte en som grejjj i finland att ha djuren försäkrade jag känner bara EN som hade sin hund försäkrad och det hjälpte inte ett piss

koppargaller
10/10/18, 1:54 PM
#29

Märkligt att alla hundägare från Finland som jag har kontakt med på olika hundforum har sina hundar försäkrade.

taxarärbäst
10/10/18, 1:56 PM
#30

#29 det är sjult dyrt att ha försäkring nästan billigare att inte ha det känns det som

Honestyisdead
10/10/18, 3:03 PM
#31

#30 hur mycket är sjukt dyrt?

taxarärbäst
10/10/18, 3:20 PM
#32

#31 jag måste betala mina egna mediciner, Valis medicin och ha råd med bensin. Jag kan inte ha ett riktigt jobb så jag får typ 300€ i månaden till bensin, räkningar, mat till båda mig och Vali. Nej jag tänker inte betala 300€ eller mer i månaden för något som kanske inte täcker ett piss i slutändan

Honestyisdead
10/10/18, 3:42 PM
#33

#32 Låter otroligt att en hundförsäkring skulle kosta 300 euro i månaden. Det är ca 3000 svenska kronor.

Försäkringar täcker mycket. Hur har du råd med akut operation om det krävs? Hur får du tag i 5000 euro?

taxarärbäst
10/10/18, 3:53 PM
#34

#33 låna pengar eller typ råna en bank

Annons:
hemul
10/10/18, 8:57 PM
#35

Är det sant att hundförsäkringar är så dyra i Finland eller skrev du fel på en nolla? Tycker de är dyra här. Ungefär samma summa per år. De är ändå c:a 50% mer än jag betalar i hemförsäkring (3:a centralt) med tillägg som drulle och olycksfall.

taxarärbäst
10/10/18, 9:10 PM
#36

#35 det var en överdrift jag hosta fram men fan det är dyyrt för en som faktiskt inte har ett riktigt jobb. Min moster hade sin hund försäkrad men tog borr det för att det var inte värt priset

Honestyisdead
10/10/18, 10:06 PM
#37

#36 Jag ser inte att man bör skaffa hund om man inte har råd med försäkring ens. Då har man inte råd med hund heller.

Lona
10/11/18, 6:25 AM
#38

Är djursjukvården billigare i Finland eller ungefär som här?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
10/11/18, 8:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#36 Snacka om att du överdrev. Kollade försäkring hos Agria. Tex en hund född i januari, blandras som bor i Helsingfors kostar enligt bild.

taxarärbäst
10/11/18, 9:03 AM
#40

#39 jag har haft många hundar och inte försäkrat någon av dem och det har funkat prima! jag har bara sett dåliga saker med försäkring, jag ser inget dåligt med att Valentin inte har någon försäkring, hans uppfödare/veterinär har 18taxar och ingen försäkring på någon av dem #38 jag skulle säga att det beror lite på var man är typ….som veterinärvård för Valentin i Jakobstad blev 300€ och veterinärvård här i Vasa blev 88€ + 200 efter kastrering

Honestyisdead
10/11/18, 9:29 AM
#41

#40 Men sitt inte och ljug om varför du inte har försäkring. Är man snål kan man ju stå för det i alla fall.

Annons:
taxarärbäst
10/11/18, 10:18 AM
#42

#41 ska jag ljuga att det känns billigt och kommer hjälpa?

taxarärbäst
10/11/18, 10:21 AM
#43

#41 det gäller att ge hunden bra mat (hundarna får bättre mat än mig) , gå på långa promenader och håll älsklingarna lyckliga

koppargaller
10/11/18, 11:30 AM
#44

#40 är man hyfsat välavlönad o själv veterinär kan jag förstå att man inte försäkrar sina husdjur, men det gäller ju knappast dig.

#43 med den inställningen kanske man skall överväga om man skall ha hund ö. h. t.

taxarärbäst
10/11/18, 11:44 AM
#45

#44 min andra tax kommer kannske va försäkrad ska se om det känns nödvändigt då i den lilla by som jag bor i så finns det så gott som bara jägare som inte heller har försäkring på sina hundar så jag ser inte det som något dåligt med att inte ha

Honestyisdead
10/11/18, 12:50 PM
#46

#43 djur kan bli sjuka vilken mat man än ger och hur långa promenader man än går.

Och du ljög när du så att försäkringar kostar 300 euro eller mer när det kostar kring 20 euro. Jäkla skillnad.

Jägarna lär ha mer i inkomst än 300 euro som du. Det är EXTREMT lite.

Och lån kan du inte ta med den inkomsten.

taxarärbäst
10/11/18, 12:56 PM
#47

#46 jag överdrev som en idiot bara! jägarna är pensionärer, skjuter hunden om den inte jagar så ingen mening att ha försäkring då

[Forest]
10/11/18, 1:00 PM
#48

40 är du veterinär? 🙂

Annons:
taxarärbäst
10/11/18, 1:17 PM
#49

försäkring är inget veterinären säger åt mig att ha heller så vad är problemet?

Sunflower_
10/11/18, 1:20 PM
#50

#49 Problemet blir väl att eftersom du varken har hög inkomst eller försäkring kommer du inte klara av att betala om/när hunden blir sjuk eller skadad och därför tvingas avliva hunden istället för att kunna ge den vård.

taxarärbäst
10/11/18, 1:31 PM
#51

#50 jag hade råd sist så nog lär jag ha råd nästa gång också så oroa er inte :)

Honestyisdead
10/11/18, 1:45 PM
#52

#50 Jo det är oroande att du inte förstår vad det kan kosta.

koppargaller
10/11/18, 1:57 PM
#53

#49 Vad veterinären anser om försäkringar är ganska ointressant, hen bryr sig nog mest om att få ersättning för nedlagt arbete.

#47 Ja hundhållning skiljer sig ofta mellan sällskaps/hobby/familjehundar o jakthundar. Jagar inte hunden som den skall så skjuter man den o köper en ny. Jakt o andra arbetshundar är oftast billigare i inköp än andra hundar (om de inte är färdigtränade o jakt/arbetsmeriterade).

taxarärbäst
10/11/18, 2:01 PM
#54

#52 om något händer så händer det! min lilla tax är frisk och glad. Han har varit döende två gånger redan och vi klarade det galant

Belzebubble
10/11/18, 2:10 PM
#55

Ska ni verkligen sitta och tjafsa om varför människor har eller inte har försäkring? 

Inga andra hundar i min familj är försäkrade. Varför? De bor utomlands och man behöver inte sälja sitt hus för att betala av en akut operation under jourtid hos veterinären… Visst är det dyrt med veterinär ändå, men inte dyrare än att betala försäkring varje månad… 

TS har ju uppenbart råd att besöka veterinär om något händer trots att hen inte har försäkring?

Annons:
taxarärbäst
10/11/18, 2:15 PM
#56

#55 allt handlade från början om en jävlig jourveterinär och ja jag har ju råd ifall något skulle hända min hemlighet är JAG SPARAR PENGAR

[134643]
10/11/18, 2:22 PM
#57

#56 Fast du skrev ju i #34 att du inte har pengarna själv? :)

Honestyisdead
10/11/18, 2:25 PM
#58

#56 Varför pratade du om lån?

taxarärbäst
10/11/18, 2:28 PM
#59

#57 nu är jag pank joo allt gick till veterinären och mina mediciner men jag får spara igen! veterinärsnesök nästa månad med min egna hund då

[134643]
10/12/18, 12:08 AM
#60

#59 Men det innebär ju att om något skulle hända nu som kräver ett stort ingrepp så har du ju inte pengarna för att hjälpa din hund :( Med en lön på €300 i månaden kommer det ju ta fruktansvärt lång tid innan du har sparat ihop till en någorlunda rimlig buffert igen, och tänk om något händer under den tiden? Utan försäkring kan ju saker gå på hur många tusen som helst. Även om du skulle kunna spara hela din lön varje månad vilket jag antar att du inte kan har du ju ingen chans att betala det. Det är därför försäkringar är så viktiga!

Rafflan
10/12/18, 1:06 AM
#61

Kan folk sluta tjata om försäkring? utomlands är det väldigt vanligt att folk inte försäkrar sina djur.

[134643]
10/12/18, 8:07 AM
#62

#61 Men då ska man ju ha pengarna att ta hand om djuret om det blir sjukt. Skulle ts ha sparade pengar hade jag såklart inte brytt mig om det finns en försäkring eller inte. Det är alldeles för många djur som avlivas trots att de skulle kunna bli helt friska med behandling, bara för att ägarna inte har råd.

Annons:
taxarärbäst
10/12/18, 10:08 AM
#63

#62 jag hade en strävhårig tax, kleiner münsterländer och irländsk setter blandras för 4år sedan och inga pengar i världen kunde hjälpa honom han spydde blod och dog i min famn. Veterinären som skulle ha ringt dagen före ringde aldrig så jag får aldrig veta vad han hade för fel så jag kommer göra allt för att rädda min tax om något händer honom igen sluta haka upp er på försäkringar det är mitt val att inte ha och vanligt som sagt att inte ha försäkring i detta land som jag bor i. Min pappa har en finsk spets oförsäkrad, min mamma har en engelsk springer spaniel oförsäkrad, min mormor har en spets blandras oförsäkrad, min syster har en keeshond oförsäkrad, min granne har två finska spetsar oförsäkrad

koppargaller
10/12/18, 11:12 AM
#64

#63 1, 2  eller fler fel gör inte ett rätt.

Tråkigt att veterinären ringde upp, men varför åkte du inte in akut?

Mimmulih
10/12/18, 11:16 AM
#65

Jag kan ju tillägga att jag har föräkring (Agria) och ja har sagt åt alla mina bekanta att oxå skaffa det tycker det är en självklarhet. Men de flesta har nån form av förälring som ingår i hemföräkringen. I alla fall så min point var det att det inte är ovanligt här att man inte har. O ja dömer inte dem, för de är helt enkelt så de ser ut här. De är inte vanligt men de blir större o de är ju jätte bra att agria öppnat folks ögon ? 😊 allt det andra ni pratat om vill jag inte lägga mig i. :)

taxarärbäst
10/12/18, 11:33 AM
#66

#64 för att närmaste akut är 8timmar bort och jag hade inte sovit på 2veckor (1 timme per natt) han blev sämre på söndagen och på måndag kl8 så dog han så hon skulle ha ringt på fredagen

[134643]
10/12/18, 11:39 AM
#67

#65 Tyvärr så är det ju också vanligt att friska djur/djur som kan bli friska avlivas på grund av att ägarna inte har pengar för behandling. Jag antar att det är samma i andra länder, men du får gärna rätta mig om jag har fel. Här i sverige är det i alla fall vardag för djurhälsopersonal att avliva friska djur. 

Det är det jag har ett problem med. Inte huruvida man har försäkring eller inte, utan ifall man har råd att hjälpa sitt djur eller inte.

taxarärbäst
10/12/18, 11:44 AM
#68

#67 det är så här också men jag har bara träffat folk som har avlivat djuren på grund av aggressivitet

Upp till toppen
Annons: