Annons:
Etikettraser
Läst 976 ggr
WilmaMO
2018-10-08 11:27

Eurasier

Hej! Jag har varit inte & kollat lite på dom olika inläggen här & sett många frågor kring olika hundraser. Nu är det så att jag snöat in mig på rasen eurasier. Men känns som att man hittar lite blandad information på internet. Tänkte därför höra med er om ni tycker att eurasier skulle passa mig, eller om jag ska kolla vidare. Först och främst, jag har inte tidigare ägt en egen hund. Utan jag har bara haft en hund med min familj. Jag var alltså inte den som hade huvudansvaret för hunden, men med åren (desto äldre jag blev) växte mitt intresse och jag höll på med lite lydnad på hobbynivå. Men på vissa sidor har jag läst att eurasier kan ägas av nybörjare och på vissa sidor läser jag att man bör ha god hunderfarenhet för att kunna köpa en eurasier. Så vad tycker ni? Jag intresserade mig framför allt för denna ras då den låter som en stabil och trygg hund som jag kan ta med på mina skogspromenader. Jag är också förtjust i hundar som kanske inte springer fram till alla människor de träffar för att hälsa, utan föredrar nog en lite mer reserverad hund (mot främlingar). Jag har två katter sen innan, & vad jag har läst mig till så brukar inte det vara ett problem för rasen? Jag har ju även såklart läst om att de inte vill vara ensamma. Vilket jag redan har plan på. Visst, jag bor själv just nu men jag har familj ett stenkast bort som kommer träffa min eventuella hund nästan dagligen, iaf flera gånger i veckan. De kommer även ha hunden när jag jobbar & de har en hund som kommer hålla hunden sällskap på många promenader. Om det skulle va så att familjen inte skulle kunna ha hunden så har jag nära vänner som också kommer ställa upp. Däremot så bor jag i lägenhet så hunden kommer inte ha tillgång till en trädgård. Men jag bor nära skog & fina områden. Jag har även som plan att ta med hunden till hundrastgårdar runtom stan. (Eftersom att jag bor i lägenhet önskar jag en hund som inte skäller ”onödigt” mycket. Är jag inne på rätt spår?) Vad gör ni mer era eurasier? Jag är mest intresserad av lydnad. Men bara för att ha kul, på hobbynivå alltså, jag är inte intresserad av att tävla. Är det rimligt för rasen? Jag skulle också kunna tänka mig agility, men har inte bestämt mig helt. Tillsist, om det låter som om jag skulle passa en eurasier -> har ni några tips på uppfödare? Mina planer att skaffa hund ligger ungefär ett år i framtiden men skulle vilja besöka en uppfödare för att få bekanta mig med rasen.

Annons:
swedishmuffin
2018-10-08 11:53
#1

Hej!

Jag var galet insnöad på eurasier i ca 1 år innan jag insåg att de var lite för kattiga för min smak. Har aldrig haft en egen, så ta inte vad jag säger på allt för stort allvar. 

Baserat på vad du säger låter det som en bra ras för dig! De är enligt min uppfattning ganska så självgående, inte så krävande, hänger med på det mesta utan att göra för mycket ljud ifrån sig. De är inte supertagg på främlingar, utan accepterar dem, inte så mycket mer. Lite svårmotiverade i träning och därför inte till för den med högsta ambitionerna, men de flesta hundar älskar att göra lite tricks för godis, så det borde inte vara någon fara. De har inte en så stor Will to please, så de lyssnar nog inte alltid bara för att du vill det, om de inte får något på köpet.

Jag sprang på några på My Dog i år och det var där jag blev avskräckt. Det var inte så mycket liv i dem, utan de var ganska "jaha, här sitter vi. Måste du klappa oss? Suck, okej då". Och när jag frågade ägarna hur de skulle beskriva dem sa de "självständiga, stolta och smarta". Varav jag ba "som katter?" och de sa "Jaa! De är väldigt kattiga faktiskt". Vilket aaabsolut inte var vad jag ville ha, vilket är varför jag kände att det var dags att kolla vidare

Jag har hört väldigt bra om Leiionspitz, Essmanias, Ex Aminos och allra bäst har jag hört om Lovely Megans. :)

WilmaMO
2018-10-08 12:13
#2

#1 åh tack för svar!!!! Då känns det lite mer som att man är på rätt spår ändå. Tror som sagt att jag skotskt behöver träffa en eurasier för att få veta hur dom är. Det är inte alltid helt enkelt när man snöar in sig på en ras som kanske inte är helt vanlig. PS, vad blev det för ras för dig om man får fråga?

swedishmuffin
2018-10-08 12:42
#3

Ja, verkligen! Tips är att gå med i Eurasier Sverige och fråga om någon i ditt område med eurasier kan tänkas låta dig komma förbi på en fika. Folk är otroligt pratiga och hjälpsamma. Sen kan det vara bra att åka till uppfödare också, för de kan nog lite mer om rasens allmäna standard och är inte så insnöade i en enda individ. Jag har gjort så många gånger, och därmed uteslutit många raser. Men oavsett om du vill hälsa på folk eller inte tycker jag du ska gå med i den sidan! Där kan du också fråga om de tror den hade passat dig, även om de kanske kommer vara lite partiska, hahah.

Pluggar fortfarande, och har inte känt att det rätta tillfället för valp funnits ännu. Men tar examen i November och planerar då hund i December. Är helt sjukt taggad, u can't even imagine, hahah. En Leonberger kommer det bli!

Upp till toppen
Annons: