Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 2394 ggr
swedishmuffin
2018-10-08 10:41

Leonberger, uppfödare

Hola! Efter ca 4 år har jag äntligen bestämt mig för att det kommer bli en Leonberger. Primära fokuset för mig är menatliteten och hälsan, jag har inga utställningsplaner. Hunden kommer vara en aktiv kompis som hänger med mig och min sambo på allt i vardagen, samt provar på lite brukskurser, men vi har inte championplaner. 

Det jobbiga är att det är ganska svårt att hitta bra linjer, har ni några tips på bra linjer, uppfödare, osv som jag kan kolla på? Och hur kräsen ska jag vara med hälsan, vad är det normala? Hur gjorde ni? Ska man kolla på de linjer man brukar se i brukstävlingar? Alla tips är välkomna!

Jag vet om att man kan kolla i avels och rasdata, men det tar ganska lång tid, även om man måste göra det också. Tänker att det är mer av en "dubbelcheck" snarare än så man hittar idealuppfödaren. Eller vad tycker ni?

Supertacksam för svar!

Annons:
oh-la
2018-10-08 11:10
#1

När jag letade valp började jag plocka ut de uppfödare som var intressanta för situationen just då. Det handlade om när man planerade valpkullar och inriktning. Sorterade även först bort de som bodde för långt bort. När jag sållat första vändan började jag kolla på kombinationerna som planerades och fortsatte sålla därifrån. Jag kollade två eller tre intressanta uppfödare åt gången ungefär tills jag hittade en som uppfyllde mina krav. Det var alltså först när jag hittat intressanta uppfödare och kombinationer som jag kollade rasdatan.

swedishmuffin
2018-10-08 11:26
#2

#1 All right, tack för svar! Jag hittade en uppfödare som tyvärr inte har en hemsida, men som kommer få valpar precis när det passar mig som bäst. Jag provparade hföräldrarna och fick detta:

Inavelsgrad:   0,0 %    

Preliminärt index - ED: 103  HD: 104

    

Ser ju väldigt bra ut, men tycker det är ganska svårt att läsa av rasdatan. Sen har inte alla gjort BPH eller MH heller

Jojaton
2018-10-08 14:01
#3

Nu är jag inte insatt i Leonbergers (eller bruks) alls, men tänker att det nog är svårt för dig att hitta många individer som är med i brukstävlingar.

Avelsdata är kanon för att sålla (och #1 gav många bra tips, mycket kan man ju sålla bort utan att ens se deras statistik, för det är annat som inte känns bra), men i många av de här mer sällskapsavlade raserna är det svårt att få en hel bild eftersom många inte gör MH/BPH med sina hundar, och det är kanske inte en ras man skaffar om man vill tävla mycket = man får inte mycket tävlingsresultat/meriter att gå på heller.

Indexen ser ju bra ut - så du kan ju alltid höra av dig och få se om du får hälsa på och skapa dig en uppfattning om uppfödaren och dennes hundar IRL. Finns det någon Facebook-grupp för Leonbergers kan du ju se om det är några i den gruppen som har hund från den kenneln och höra med dom om deras uppfattning och erfarenhet av rasen.

Johanna - Instagram

ipopuma
2018-10-08 20:52
#4

Med leonberger kan jag tänka mig att mh och bruks tävlingar är nog ganska svårt att få tag på. Var noga att fråga om mentaliteten inte bara hos uppfödaren utan även pappan. Mamman o pappans syskon osv o hälsa på många! Hälsan är viktig!

Belimas
2018-10-09 10:54
#5

Var noga med att föräldradjuren har ett bra MH och i ledet bakåt, jag vet att det har avlats på hundar som har fått avbrutit MH pga rädsla och det har synts tydligt hos deras avkommor med som även dom har haft stora rädslor (har haft leonberger själv).

Var även noga med att forska om DCM hos linjerna, Jenny som har Bamsesbollar är väldigt bra insatt i det inom rasen och hon hjälpte mig mycket när min LB drabbades av det.

ninotheleo
2018-10-09 12:44
#6

Jag har en leonberger, köpte honom ifrån Endless edens kennel som ligger i Hyltebruk. JÄTTETREVLIG uppfödare, Annette ger råd om allt och har hon inte svaret så tar hon reda på det. Jag tävlar utstälning med min vovve, tränar nosework och rly. Dom är otroligt lättlärda. Hon har jättefina avelshundar med bra bakrund både med SOR, utställning och även rly. 

Hon är jättenoga med alla hundars välmående och hon avlar inte på hundar som hon inte tycker passa inom det. 

Det är ju såklart mer jobb med stor hundar, de ska rönkas osv. men de är så värt de för dom är så trygga och stabila hundar. 

Kolla denna hemsidan, då kan du kolla hanarna, vad dom har fått för resultat osv. MH/BPH är ett måste när dem är avelshanar. 

http://www.slbk.com/_default.asp?sida=hanhundslista&pid=290

Här har du en länk till deras hemsida! 

http://endlessedenskennel.weebly.com/

Annons:
swedishmuffin
2018-10-10 12:53
#7

Tack så jättemycket för alla tips!

#6 Låter dröm, jag har faktiskt mailat henne, väntar på svar. 

Är i kontakt med två kennlar, Lejonvindens, samt Knockando. Hört något om dem?

ninotheleo
2018-10-10 20:10
#8

Du kommer inte ångra dig med Annette som uppfödare. Har tyvärr inte hört något om de andra två. Lejonvinden har ganska lite information om deras avelshundar, visst det får du säkert om du frågar men tycker det är lite oproficionellt att inte skylta med sina avelsdjur. Knockando’s hundar ser väldigt små ut i ansiktet. Men eftersom du inte ska ställas ut så gör ju inte det något så ☺️ Har hört väldigt bra om Lionbrooks, vet dock inte om de har någon planerad kull. Annette har en planerad fram i vår/sommar 😄

Belimas
2018-10-10 20:57
#9

Både Lejonvindens och Knockando är kennlar som har funnits länge och har säkerligen mycket kunskap om rasen. Huruvida hur mycket info de har om sina hundar på en hemsida säger inget om de är professionella eller inte så det kan man inte gå efter. Ett tips är att gå in på Skk's hunddata och kolla upp hundarna, kolla veterinärdata, om de har gjort MH/BPH (jag föredrar MH). Knockando's har fött upp flera champions så skulle du någon gång bli intresserad av att prova på utställning så behöver du inte vara rädd för att de inte är rastypiska.

Lejonvinden har fina hundar men jag vet att hon använde en populär hane i sin avel för ett par år sedan som massavlades på innan de första kullarna kunde utvärderas vilket drabbade många hårt då det sen visade sig att han lämnade många med HD/ED fel så värt att kolla upp föräldradjuren noga. 

Det finns också Bölelejonets kennel i Gävleborg, hon har fött upp leonberger i många år och är en välkänd uppfödare. De brukar ofta bli bra allroundhundar, aktiva men som ändå slappnar av och tar det lugnt när de inte behöver arbeta.

ninotheleo
2018-10-13 10:25
#10

Annette sa att hon inte hade fått något Mail så du får nog maila igen där 😄

Upp till toppen
Annons: