Annons:
Etikettövrigt
Läst 1646 ggr
[~Kollen~]
2018-10-05 23:35

Hund som kräks?

Min kompis vaktar då en liten (6år tror jag) blandrashund som kräks på deras mattor ibland men dom vet inte det är för fel och hunden mår alltid bra som vanligt utom spyan. Dom har bara gett henne (alltså hunden) hundmat och Dentastix. Tankar? Tips?

Annons:
Sunflower_
2018-10-05 23:49
#1

Har dem pratat med ägaren? Den kan ha fått i sig något annat som dem inte sett eller vara sjuk. Vad säger ägarna?

[~Kollen~]
2018-10-05 23:52
#2

#1 Nej inte vad jag hört men ägaren är på behandlingshem men kan meddela mera om jag har mer info om det

Sunflower_
2018-10-06 00:07
#3

Kräkning hos hund behöver inte vara jätteallvarligt men det beror självklart på massa andra aspekter i kring så som, hur länge det pågått, hur hundens allmäntillstånd är, aptiten, får den behålla vätska etc.

Om man misstänker att hunden kan ha ätit något farligt som tex ett vasst eller giftigt föremål, kontakta veterinär. 

Och framförallt; kontakta ägaren och se vad den säger. 

Man bör uppsöka veterinär ifall hunden:

1. Kan ha ätit något farligt

2. Inte får behålla vätska (kräks upp vatten)

3. Allmäntillståndet har försämrats (hunden har blivit mer slö/trött)

4. Kräks blod

En hund som kräks ska fastas och sen kan man ge skonkost

Sunflower_
2018-10-06 00:12
#4

Måste bara fråga hur länge det har pågått? Att det händer "ibland" låter det som det pågått under en längre period

Sunflower_
2018-10-06 00:12
#5
Chinesecrestedlover
2018-10-06 05:20
#6

Hej!

Några frågor:

1) Är det slemmigt/skummigt ("kräks galla") endast eller är det verkligen kräk/spya = mat i? 

2) Hur ofta äter hunden? 

3) Torrfoder (torrt eller uppblött) eller färsk/burkmat/blötmat? 

Tankarna bakom dessa frågor är i fall hunden är normal i allmäntillståndet och alltså inte verkar sjuk i övrigt (och man inte misstänker att den fått i sig något annat ex. någonting giftigt) men t.ex. kräks upp slem/skum (ofta gulaktigt men inte alltid) så kan det röra sig om att hunden helt enkelt är tom i magen. Lösningen på detta är helt enkelt att se till att hunden inte blir tom i magen. 

Hade en hund tidigare (Cain) som var väldigt "petig/kinkig" med sin mat och därmed ofta vägrade äta = han kräktes ofta…men aldrig med mat i då utan endast slem/skum. Han fick ibland lite fil för att komma igång att äta. 

Har en hund nu (Ianto) med mag-/tarmbesvär som inte får "gå tom". Han får "skov" då han får diarréer och kräkningar (både skum/slem och med mat i).  Han får mat flera gånger om dagen i mindre portioner och får sitt torrfoder (specialfoder) uppblött för att det enligt veterinären ligger kortare i magen/inte irriterar hans mage på samma sätt som torrt foder. Han får även en del burkmat blandat med det andra fodret (även det specialfoder). Därav frågan kring torrt/blött foder - alltså att torrfoder kan irritera magen på en känslig hund. 

Råder det någon som helst osäkerhet kring varför hunden kräks (ex. misstanke om att den kan ha ätit någonting ute, fått tag i något giftigt etc.) eller det sker upprepade gånger, hunden blir allmänt påverkad/verkar sjuk eller dylikt så bör hunden tas till en veterinär för koll. 

Vi på forumet kan naturligtvis komma med förslag osv. men utan att ha sett hunden och spyorna, så är det svårt att avgöra vad felet kan vara (även om man har mycket erfarenhet av "kräk-hundar") och det är alltid bäst att få hunden ordentligt undersökt om man misstänker att någonting är fel. 

Hoppas hunden blir bättre. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Fridaaaa
2018-10-06 07:10
#7

Testa Uteslut dentastix. Är skit för hundar så kan ju vara det som är orsak

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lord Vulcan
2018-10-06 07:15
#8

Varför är dentastix skit?

hemul
2018-10-06 07:37
#9

Det består till större delen av mjöl. Mumma för tandtrollen. 😉

Frida B
2018-10-06 07:53
#10

#8 gör typ inget för tänderna, är i princip bara godis.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2018-10-06 08:16
#11

#8 Massa spannmål och annat skit. Och inte tillräckligt hårt får at göra något för tänderna. Det är godis.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[~Kollen~]
2018-10-06 10:35
#12

Det var inte alls längesedan hunden kom dit men hon (hunden) var rätt så nervös/osäker för allt var nytt för henne men kan det bero på det?

[~Kollen~]
2018-10-06 11:12
#13

Torrfoder

Annons:
crins
2018-10-06 13:42
#14

Jag tror det kan vara dentastix! Det kräks min hund av, dessutom får han krampliknande när,han får dem, har läst om dentastix att det kan vara skadligt för levern🤔 ( finns inte bevis men när man utesluter dentastix försvinner symtomen) min hund har haft diarre och vart bra igen, gav en dentastix och han fick sprut- diarre och därefter krampliknande! Sök på you- tube Om predigree dentalstix epelepsi anfall, Det finns ett engelskt reportage där! Uteslut dentalstixen är mitt tips till dig! Försvinner det då, då är det de! Kräkningar kan också bero på lever, njurarna, bukspottkörteln. Lycka till

Jojaton
2018-10-06 15:05
#15

Brukar hunden äta Dentastix? Är den van vid att få Dentastix är det ju troligtvis inte därför den kräks. Har de pratat med ägarna till hunden?

Johanna - Instagram

[~Kollen~]
2018-10-06 21:18
#16

Vet inte men tror dom har köpt Dentastix för att det skulle vara bra för hennes tänder men nu när jag läser detta och nej jag har iallafall inte pratat med ägarna men ägaren är på behandlingshem då ägaren har druckit mycket Alcohol. Tack för information om Dentastix det trodde jag inte

Jojaton
2018-10-06 22:33
#17

Har hunden aldrig ätit Dentastix innan är det inte konstigt att magen reagerar - det hade kunnat hända även med nyttigt godis. En stressig flytt plus ny ”mat” är troligtvis anledning till att hon kräks så be dom att sluta ge Dentastix. Hoppas vovven kryar på sig!

Johanna - Instagram

[~Kollen~]
2018-10-07 00:57
#18

Ska säga det till henne och nu har jag bara en fråga men orkar inte göra det till ett inlägg är sköbogårdens godis giftigt? Jag är jätteorolig ifall det inte är bra för hundar

Rafflan
2018-10-07 01:50
#19

Kan vara pga känslig mage, allergi, stress, om dem ger något godis/tuggben hunden inte är van vid och inte tål.
Om hunden mår bra i övrigt och det bara är bland den kräks skulle jag inte vara jätte orolig, ska dem ha hunden en längre tid kan det vara bra att prova ta bort ben/godis och se om den slutar kräkas :)

Rafflan
2018-10-07 01:52
#20

#18 Sjöbogårdens tillverkar och säljer hundgodis, det ska inte vara giftigt eller farligt för hunden, dock kan det vara visa som inte tål dem pga tex allergi/känslig mage

Annons:
Fridaaaa
2018-10-07 07:48
#21

#18 De får inte sälja något som är gifitigt, däremot är det onyttigt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[~Kollen~]
2018-10-07 12:52
#22

#21 #20 Jaha okej jag hade köpt det till dom för att lära hunden lite tricks som belöning det var Sjöbogårdens miniben som skulle vara goda som belöning men det var innan jag läst detta

Upp till toppen
Annons: