Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1826 ggr
VampireGirlElvira
10/5/18, 9:14 PM

Trött på att vänta...................

Ni som har funktionshinder samt rörlsehinder, hur lång tid tog det för er att hitta den perfekta hunden för era önskemål och era behov? Verkar jävla omöjligt för mig att hitta någon, och då letar jag efter den perfekta hunden för mig varenda dag. Har börjat att bli depprimerad över att jag kanske aldrig kommer att hitta en hund som passar mig. Jovisst att var sak har sin tid, men jag avskyr att vänta på att ”den rätte hunden” kommer. Dag ut och dag in tänker jag bara på var finns den hunden? Var finns den ”rätte” hunden för mig? Mer och mer har jag slutit in mig i mitt skal. Kommer inte ut så mycket ur huset. Hatar. Att. Vänta.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Honestyisdead
10/5/18, 9:19 PM
#1

Har du förmågan att ta hand om en hund fullt ut trots dina hinder så kommer det en vacker dag :)

Det ska ju kännas rätt!

Sunflower_
10/5/18, 9:21 PM
#2

Väntar du på att hitta den perfekta omplacerings-hunden så du vet hur den är som vuxen eller väntar du på att hitta den perfekta rasen? :)

hemul
10/5/18, 9:27 PM
#3

Ja, det undrar jag också. Samt vad som är besvärligt för dig, hur hunden måste vara. Rörelsehinder kan ju innebära väldigt mycket olika.

[~Kollen~]
10/5/18, 10:45 PM
#4

Men vad vill du göra med hunden som passar dig? Jag tycker inte heller om att vänta

Lord Vulcan
10/6/18, 7:18 AM
#5

Vad kan du inte ha i hunden? Drar, hoppar, stor, liten………?

VampireGirlElvira
10/6/18, 12:21 PM
#6

Orkar inte skriva allt igen, men ni som har följt mig genom åren här på iFokus vet vilka problem som jag har. Och till alla andra, så är det så att det är en service/terapi/sällskapshund jag söker, men inte kan hitta den rätte, på över tio år så har jag försökt att hitta. : (

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Aleya
10/6/18, 12:29 PM
#7

#6 är det inte bättre att det tar tid att hitta en bra hund som passar dig. Som jag brukar säga: om man stirrar sig blind på något är det mer vanligt att man missar guldkorn.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
10/6/18, 12:56 PM
#8

#6 Menar du att folk i tråden har följt dig och vet vilka problem du har?

Vad är det för fel på de hundar du dissat?

Sunflower_
10/6/18, 1:05 PM
#9

#6 Söker du en utbildad servicehund då eller en ”vanlig” hund du kan få att fungera som en servicehund?

VampireGirlElvira
10/6/18, 1:37 PM
#10

Hera, jag ”dissar” ingen hund, MEN jag sållar bort ALLA hundar som är FÖR AKTIVA för mig! Hundarna som jag har kollat på har glidit ur händerna på mig! TRE hundar som var perfekta för mig, OCH som jag hade förberett LÅNGT i förväg för att dom skulle komma hem till oss! PLUS MASSA omplaceringar har jag kollat på, ALLA var hyperaktiva och/eller dragiga, även om dom som jag hade kollat hundarna från, skrev till mig att hundarna VAR LUGNA av sig, fy fan vad dom ljög! Litar fan inte på personer någon mer som säger OCH skriver att deras hund är lugn av sig och är den ”perfekta pensionärshunden”.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
10/6/18, 1:39 PM
#11

Sunflower_, jag har försökt att få bidrag från kommunen till en service/terapihund, men fått ett avslag förra veckan.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Sugar Mist
10/6/18, 2:04 PM
#12

#10 Du verkar lite uppjagad, tror du får trevligare bemötande här om du tonar ner det lite och kanske inte använder så mycket svordomar, det är ingen som varit otrevlig mot dig här så det finns ingen anledning för dig att vara det. 

Rent generellt tror jag det är få som omplacerar helt okomplicerade hundar, som inte har något litet problem här och var, men några gånger ploppar det upp guldkorn,
Leta på, någon dag ploppar den perfekta hunden säkert upp 🙂

-

VampireGirlElvira
10/6/18, 2:54 PM
#13

Jag vet att jag är uppjagad och irriterad och förbannad, men jag blir ju det när allt går åt helvete när det gäller att kunna få tag på den rätta hunden för mig. Jag är fortfarande ledsen över det där med min kusin, och att sorgen aldrig kommer att kunna gå över, känns det som. Och som jag skrev i ett annat inlägg, så är ju min väninna som också är problemet, så jag har en massa aggressioner, irritation, sorg med mera i mig, och jag tycker inte om att man skriver till mig att jag ”dissar” hundar som jag har kollat på. JAG VET att det tar tid, MEN jag är så leds på att inte hitta den rätta hunden för mig och mina behov. Jag ÄR instängd i mitt skal, jag har ingen som helst kontakt med mina vänner (förutom väninnan som håller på), och knappt någon kontakt med min familj, även om dom kommer och hälsar på mig och min man, så har jag ingen ork att fara till dom. Jag håller på att explodera, och det blir inte bättre med kommentaren ”att jag dissar hundar”.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Aleya
10/6/18, 3:03 PM
#14

#13 då kanske inte lösningen på ditt problem är hunden. Utan att kanske ha någon att prata med gällande dina problem istället för att sitta och verka sur och irriterad på folk som ger dig råd. För tillslut kommer ingen ens orka ge råd för att du bara sitter och verkar otrevlig i text

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sunflower_
10/6/18, 3:08 PM
#15

#13 Jag tror det blir svårt för oss som inte vet om dina problem att förstå varifrån all aggression och ilska i dina inlägg kommer ifrån. Sen är det nog viktigt att komma ihåg att alla här använder sig av olika ordförråd och termer för saker, att skriva "dissa" kan för någon bara vara att mena att man "valt bort", eller som du säger "sållat bort", men i ditt fall verkar det bli ett nedlåtande ord, alla menar det inte så. 

Sen undrar jag ifall du i den här tråden endast vill få svar av de som haft liknande problem och hur länge dem har väntat, eller ifall du även vill få hjälp och rekommenadationer om hundar som kan passa dig.

Zadeira
10/6/18, 3:11 PM
#16

Jag tänker att om du har så höga krav på en hund som du behöver ha för din/dina sjukdom/sjukdomar (som jag inte vet något om alls då jag inte följt dig) så får det ju ta den tiden det tar att hitta rätt. Känns kanske sugit och orättvist, men om man måste vara väldigt selektiv pga särskilda omständigheter så minskar ju också utbudet att välja mellan. Då kan man inte stressa eller skynda fram något, utan får helt enkelt fortsätta leta trots att det känns hopplöst.

Alternativet är ju att se sig om efter ett annat djur, katt, marsvin eller vad som helst som kanske inte har samma "krav" som en hund.

Rafflan
10/6/18, 3:12 PM
#17

Är det en service hund du söker får du ju vända dig till dem som utbildar såna och inte leta på blocket? 

Vet inte vilka diagnoser du har, men mtp hur upprörd och arg du verkar i denna tråd, passar en service hund verkligen dina problem? 

en hund är en levande individ med känslor, dem snappar upp när man är arg, ledsen, mm, och blir du arg väldigt ofta/lätt för ingenting kommer hunden ta upp dem känslorna och det kommer bli jobbigt för hunden.

hemul
10/6/18, 3:41 PM
#18

Jag fårstår inte heller kombinationen servicehund och omplacering. Är det en servicehund som ska omplaceras du letar efter?

Sugar Mist
10/6/18, 3:47 PM
#19

#13 Du skriver mycket om saker som säkert är självklara för dig- som väninnor, kusiner etc. men det är ingenting som vi i tråden kan eller måste ha koll på, utan utgå alltid att de i tråden inte vet någonting om dig, dina problem och dina tidigare trådar.
"Dissa" var nog ett dåligt ordval, utan det som jag tolkar att Hera frågade om var vad det var som gjorde att hundarna du träffat innan inte passade din livssituation.

Jag lider med dig när du skriver att du har en massa aggressioner, sorg med mera, men det är ingenting som bör gå ut över medmänniskor som försöker hjälpa dig i tråden, och det är ingenting som en hund löser heller. 
En bra psykolog är fantastisk när det gäller att bearbeta sådant och hjälpa till med att komma fram till lösningar, jag har också haft en hel del sorgebearbetning och ilska och mår nu mycket bättre med hjälp av verktyg jag fått via psykolog.

Nu kommer jag med ytterligare ett jättetrist råd men ett råd som verkligen fungerar- sätt dig ner, andas långsamt in genom näsan, ut genom munnen och räkna till tio. 
Läs igenom svaren kanske två eller tre gånger, och känner du dig uppjagad och kanske lite hotad så försök tolka de på andra sätt, för det är ingen i tråden som vill dig illa :) 🌺

-

Honestyisdead
10/6/18, 3:50 PM
#20

#13 Jag ser ingen skillnad på dissa och sålla bort. Så det är ju verkligen inget att bli upprörd över.

Annons:
Lord Vulcan
10/7/18, 6:15 AM
#21

Vi som inte följt dej, utan läser om dej först nu har ju igen aning vad du gått igenom. Men jag kan garantera dig att ingen vill hjälpa dej här med ditt humör. Jag kan förstå att det är jobbigt. Helt utan att veta riktigt vad du söker, tänker jag på kanske en liten Jack Russell, yorkshireterrier, toypudel, wippet till viss del. Hoppas det löser sej.

[~Kollen~]
10/8/18, 8:38 PM
#22

Men alla hundar behöver lite aktivt jag ska skaffa en Sheltie fast jag har Autism

MyCola
10/9/18, 9:16 AM
#23

#22 Autism påverkar inte din rörelseförmåga dock. Ts skriver i #0 att hon har rörelsehinder vilket jag tolkar som att hon inte har möjligheten att ge somliga hundraser den fysiska aktivering och motion de kräver, därav måste hon välja bort dessa hundar eftersom de är för aktiva.

Belzebubble
10/9/18, 10:29 AM
#24

Hur har du gått till väga för att leta då? Och vilka krav sätter du på hunden? 

Varför inte skaffa valp och fostra den själv? Valpar behöver ju faktiskt inte så mycket fysiskt aktivering - inte mer än vad en vuxen hund bör ha vilket du känner att du klarar av i och med att du letar efter hund. Och visst kan valpar vara lite jobbiga, men om du kontaktar uppfödare av en lugnare ras så kan de säkert välja en lugn individ till dig. 

Min valp var ju aldrig uppe i varv, snabb rumsren och aldrig i vägen. Växte upp till en lugn och harmonisk individ. Så alla valpar är ju inte små bitska pirayor. 

Vill du istället ha specialtränad assistanshund/servicehund så får du ju vända dig där de säljs…

anonymtjejen
10/9/18, 3:38 PM
#25

Det som jag har läst av det hon har skrivit tidigare är att hon har en sjätte ländryggskota, någonting som kallas för Loeys-Diets Syndrom(?), att den valpen som hon skulle ha fått köpa gick inte så bra, att alla hundar som hon har kollat på har varit för aktiva för henne, det är säkert på grund av den extra ländryggskotan, och att hon verkligen vill visa alla andra att hon brinner för att skaffa sig en hund så att hon kan må bra och att hon blir mer aktivare än tidigare, hon har stora problem med en väninna som inte vill henne väl med tanke på djuren som hennes väninna köpte när hon mådde dåligt, och som ville ha ett bra hem till (alltså till ts), hennes kusin är död, hon mår nog psykiskt dåligt med tanke på allt som har hänt henne på denna korta tid, men såklart så menas det inte att hon kan skriva så som hon skriver, men jag kan nog förstå hennes ilska och frustration, samt att hon vill nog alla väl även om hon skriver så som hon skriver. Det är nog därför så som jag uppfattar allt hon har skrivit.

koppargaller
10/9/18, 6:41 PM
#26

#25 inte OK att outa andra så!

Skivling
10/9/18, 6:47 PM
#27

New Foundland? Lugna och fina fluffbollar..

Annons:
Duvethon
10/9/18, 6:53 PM
#28

#26 Vad menas? Det här är ett forum (allt man skriver är öppet för alla), #25 skrev enbart en sammanfattning av TS tidigare inlägg, det är ingen hemlighet.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

anonymtjejen
10/9/18, 8:01 PM
#29

Ok? Vad menar du med det #26. Jag tog bara upp det som hon hade skrivit i alla hennes inlägg. Jag är inte arg eller så för att ta upp om vad hon hade skrivit tidigare. Ville bara förstå allt som hade skrivit, och ville bara att andra skulle förstå hennes ilska och oro över livet. Men men, om du ska vara sånn #26, så tar jag inte illa vid mig.

Upp till toppen
Annons: