Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2641 ggr
swedishmuffin
2018-10-05 15:36

Kennel Obsessions?

Hola. Nu är det så att jag äntligen kan skaffa hund. Av flera anledningar hade det varit absolut idealiskt att få hem valpen i december, annars gäller det att vänta till sommaren.

Men nu är det det där med valp och uppfödare. Jag har kommit i kontakt med kennel Obsessions, för golden retriever, och hade spontant en väldigt bra bild av dem. Har kollat igenom stamtavlan för valparna och det finns inga höft eller armbågsstatusar som är över B. Har någon här hört något om den kenneln och vad tänker ni om dem? Känner ni någon med hund där ifrån? Jag ska besöka dem i helgen men vill ha så mycket bakgrundsinfo som möjligt innan.

Tack!

Annons:
Sugar Mist
2018-10-05 16:04
#1

Hur har du fått en bra bild av dom?

De har 4 röntgade av 23st(8st är för unga för röntgning, vilket betyder att 15 hundar bör ha röntgats), varav en har C höfter, och två av dessa hundar har 1or på armbågarna.

De har sedan 2016(vilket är TVÅ år sedan) producerat 4 kullar, och det är i min mening lite för mycket, men sedan är jag en sådan som tycker att man inte bör överproducera valpar, utan en varje/vartannat år räcker gott och väl. 

Edit: Pappan till valparna som ska födas på kenneln har ett syskon med C-höfter, som dessutom är omröntgad till C igen. Syskonet har dessutom 1a på armbågarna. 
Har inte kikat på mamman än men jag hade kikat vidare, även om det känns lockande med valp nu :)

-

[~Kollen~]
2018-10-05 16:42
#2

Vad är det för ras?

[~Kollen~]
2018-10-05 16:42
#3

Råkade skriva utan att läsa hela texten

Lona
2018-10-05 17:23
#4

Instämmer med #1, det där ser inte särskilt bra ut för fem öre. Det finns hur många goldenkennlar som helst, höj era krav rätt rejält! Har man som uppfödare inte ens bemödat sig med att få större delen av avkommorna röntgade så kan man fundera på hur det är med övrigt engagemang och med annan avelsutvärdering. Vad vill ni ha er golden till? Ett tips för att lätt se statistik för golden (och övriga SSRK-raser) är att kika på rasdata.nu


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

swedishmuffin
2018-10-05 19:19
#5

Crap, jag har uppenbarligen kollat på helt fel ställen. Köper verkligen det du säger #4 , varför har hon inte bemödat sig att få valparna röntgade? Ni har nog helt rätt allihopa. Detta är första egna valpköpet, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig / sätta för krav. Ska alla i hela släkten ha AA eller BB, samt vara fri på ögon, ha gjort BPH, och ha meriter? Eller är det så att man ba ”Äsch, ett C här och där”? Frågar genuint, jag har ingen aning

Sugar Mist
2018-10-05 19:30
#6

#5 Hela tjocka släkten friröntgade är nog svårt :)
Men var inte rädd för att vara kräsen, absolut inte. 
Satsa på en uppfödare som verkligen vill föra rasen framåt, har tydliga mål med sitt avelsarbete och gärna ser att de gör BPH/MH, och som inte är rädd för att ställa lite högre krav på valpköpare annat än att de ska ha pengar för att köpa valpen. 

Någon enstaka C-höft brukar inte vara något, men när majoriteten är oröntgade och C-höfterna är en stor del av röntgenresultaten tycker jag du kan backa. 
Vad vill du göra med hunden?

-

Annons:
swedishmuffin
2018-10-07 20:47
#7

#6 All right, bra svar! Jag kollade på en Leonbergerkennel idag (Knockandos) och hon gav mig en mycket bättre feeling. Jag har inte hunnit kolla upp stamtavlorna ännu, men baserat på vad hon sa checkade hon i alla lådor du tog upp. Är nog egentligen mer för Leonberger än Golden ändå. Målet med hunden är väl mest att ha en kompis som är med på allt, plus ett projekt men kan jobba med. Tex hade det varit kul att prova nosework, rallylydnad osv, men har inte direkt världsklassambitioner. Älskar att promenera i skogen, så någon som vill hänga med på det också hade varit trevligt

swedishmuffin
2018-10-07 20:47
#8

#6 All right, bra svar! Jag kollade på en Leonbergerkennel idag (Knockandos) och hon gav mig en mycket bättre feeling. Jag har inte hunnit kolla upp stamtavlorna ännu, men baserat på vad hon sa checkade hon i alla lådor du tog upp. Är nog egentligen mer för Leonberger än Golden ändå. Målet med hunden är väl mest att ha en kompis som är med på allt, plus ett projekt men kan jobba med. Tex hade det varit kul att prova nosework, rallylydnad osv, men har inte direkt världsklassambitioner. Älskar att promenera i skogen, så någon som vill hänga med på det också hade varit trevligt

ipopuma
2018-10-08 20:49
#9

Låter lite bitter nu och är inte meningen. Att skriva ut kennelnamnet och skriva negativa saker om den kenneln är det trevligt? Menar inget illa tänkte bara på kennelns arbete och rykte (visst att det alltid snackas det kan man aldrig undgå) blir bara så sårbart på nätet. Rätta mig om jag har fel. Generellt hade jag velat ha bra höfter på mina hundar! Superviktigt med hälsan och att avla en hund i 2 års ålder pga skada är inte kul :/

Fisherling
2018-10-09 09:05
#10

#9 Fast det är ju kennels offentliga statistik som vem som helst kan gå in och läsa. Att sen folk har åsikter om det är en rättighet. 

Om de vill att folk ska få en bra känsla av deras avel vid en första anblick, då får de väl börja avla bättre.

JoannaLi
2018-10-09 09:52
#11

#9 Jag kan hålla med #10 lite. Hade det handlat om liksom personlig information, sånt som man fått veta av kenneln i sig eller via andra t.ex., så hade det varit lite annorlunda för mig, men nu är det ju bara publik information och tolkning av den informationen - kan jag tycka.

swedishmuffin
2018-10-10 13:16
#12

#9 tänkte inte på det, du kan ju ha en poäng i det du säger. Men som #10 och #11 säger så är det public och om vi inte pratar om såpass viktiga grejer, så som hundens hälsa, så sticker vi under stolen med det och det fortsätter. Det kanske är jobbigt om ägaren till kenneln läser detta, men bra. Kennlar borde inte få gå på hur som helst och sälja stackars valpar som kommer ha ont resten av liver bara för att köparen inte hört talas om HD eller ED innan. Även om det är väldigt synd att vi måste prata om det, man hade ju gärna velat bara prata om positiva grejer.

Jag vet dock inte riktigt var gränsen går, det kanske kommenterar någon som säger att de träffat en hund därifrån som varit helt hysterisk, men kanske är det inte uppfödarens fel och då är det ju synd. Svår fråga med andra ord, hahah. Köper iaf vad du säger #9

koppargaller
2018-10-10 13:41
#13

Det går utmärkt att poängtera vilka avelsmål någon verkar ha, samt vikten av att föräldradjur genomgått BPH/MH, bruks o utställnings/arbetsmeriter samt naturligtvis hälsoundersökningar som är relevanta för rasen.

Upprepar en kennel undermåliga parningar anser jag är helt OK att lägga ut offentligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: