Annons:
Etikettdebatt
Läst 3522 ggr
MyCola
2018-10-03 11:58

Låter ni era hundar morra?

Som rubriken lyder; låter ni era hundar morra? Varför/Varför inte? I vilka sammanhang låter ni hunden morra, och är det bra eller dåligt?

Annons:
JoannaLi
2018-10-03 12:01
#1

Givetvis får de morra! Min äldre får storberöm varje gång han morrar. 

Jag skulle aldrig någonsin tänka tanken på att ta ifrån dem morrande, för det är viktig kommunikation, som varnar när något blir jobbigt/obehagligt. Tar jag ifrån dem morrande har jag inte bara tagit ifrån dem ett enkelt och tydligt kommunikationsmedel som alla förstår, jag har också lärt dem att matte lyssnar inte, matte blir arg när jag pratar med henne. 

Däremot kan jag besvara orsaken till morrandet till olika sätt, utefter bedömning. Till exempel morrande när jag äter och den andra hunden kommer nära (resursförsvar), "nej tack", och så tar jag hunden ur situationen om det krävs, genom att ta ut den ur rummet till exempel. Men jag nejar inte morrandet (symptom), jag avböjer vakten/resursandet (orsak) i den situationen.

Fisherling
2018-10-03 12:20
#2

Absolut. Skulle aldrig falla mig in att försöka få bort morrandet, lika lite som jag skulle träna bort att de viftar på svansen, gör lekinviter, drar bak öronen ect. Det är en stor del av hundens språk.

Jag tolererar dock inte att hundarna är orimliga mot varandra. Om t.ex Nero skulle få för sig att morra mot Tinja när hon kommer mot mig (han kan börja vakta folk han tycker om) så tar jag bort honom ur situationen. Eller som när Tinja morrade och lufthögg mot valpen bara för att hon råkade gå förbi (det var en av de första dagarna med valpen, Tinja var väldigt skeptisk till henne) så var det hon som fick lämna rummet, för det var inte en rimlig reaktion sett till vad valpen gjorde.

Frida B
2018-10-03 12:27
#3

Förlåt att jag kanske verkar dum men varför skulle dom inte få morra? :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Rafflan
2018-10-03 12:46
#4

Tror TS kanske menar mer i allmänhet, tex om det kommer hem gäster och hunden morrar emot gästerna, eller om hunden ligger i soffan och någon sätter sig i soffan och hunden morrar åt personen, om hunden får mat och morrar emot ägaren när den går förbi, mm.

Min ena hund morrar vid lek (dragkamp) och om han bli osäker emot något börjar han morra, då brukar jag ta upp honom vid min sida och visa att det inte är någon fara, då slutar han morra. Min andra hund kan morra emot hundar vi känner när vi har dem ihop, det gör jag inget åt då det är hans sätt att säga "jag vill inte leka, jag vill vara ifred" mm. Så ja jag låter mina morra men finns det en orsak till morrandet (osäkerhet?) försöker jag ge trygghet så dem inte känner behov av att morra :)

Zadeira
2018-10-03 13:02
#5

Jag tycker det är viktigt att hunden får uttrycka sig, och morrandet är ju ibland en rent utav viktig del i hundars kommunikation både med varandra och oss människor. Det är ju skillnad på morrande av olika anledningar, och tycker man får bedöma utefter var situation hur man hanterar morrandet.

För mig är det dock viktigt att oavsett varför hunden morrar så ser han att jag går in och styr upp situationen, om det är genom att ta honom ur situationen, visa att jag sett "faran" (han ser dåligt i mörker och morrar ibland på okända i mörker), ger honom en uppgift att utföra eller vad som passar just då och beroende på varför han morrar.

Wellcraft
2018-10-03 13:48
#6

De morrar aldrig på mig i någon situation öht och skulle de ändå göra det så skulle något vara väldigt fel.
De får morra i de situationer där de känner att de måste använda den kommunikationen, händer dock sällan.
För morr är kommunikation, precis som att vifta på svansen. Inget konstigt eller farligt med morr.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
JoannaLi
2018-10-03 14:19
#7

#4 Och i alla de situationerna tror jag att vi säger (i alla fall jag!) att det är helt ok att morra, men att man får se över orsakerna till morrandet (dvs är det okej att vakta mot gäster som vill sitta i soffan?), istället för att se till själva morrandet. 

För många klumpar ihop dem och tar ifrån hunden morrandet för att ta ifrån den vakt till exempel, och i alla fall för mig är det superviktigt att säga att det är olika saker, att se på det som orsak och symptom.

reverse
2018-10-03 14:25
#8

Klart hundarna får morra, det är ju en del av deras kommunikation. 😊 Är det något jag inte finner önskvärt, så har jag fått info för att kunna jobba med det då (exempelvis resursförsvar).

 //Lina

[IdaSoren]
2018-10-03 16:14
#9

Självklart låter jag min hund morra. Det är ju ett extremt tydligt och enkelt sätt för mig att få reda på när hon känner sig osäker, så att jag kan agera därefter (oftast ta bort henne från situationen på något vis). Hade hon inte morrat hade jag kanske inte märkt det vilket skulle kunna leda till diverse olika problem, så jag tycker att morrandet är väldigt värdefullt.

Jojaton
2018-10-03 17:44
#10

Håller med ovanstående! Dock är typ 98% av hans morrande i leksituationer 😊

Johanna - Instagram

[134643]
2018-10-03 18:06
#11

För mig som jobbar med djur är jag fantastiskt glad över hundar som morrar innan de hugger! Skulle aldrig få för mig att bestraffa när hunden försöker kommunicera, men däremot fundera över varför och hur man ska förändra situationen så som många andra redan sagt.

Frida B
2018-10-03 22:39
#12

Håller helt med #11. Nästan alla bitskador jag hört om hae varit oförvarnade bett, hunden har klippt först och morrat sen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Rafflan
2018-10-04 00:28
#13

#7 jag tror ingen här skulle låta sin hund morra emot gäster, frågan var ju "låter ni era hundar morra?", utan har man en hund som morrar emot gäster tar man reda på varför och jobbar med orsaken, man tycker nog onte att det är okej att hunden gör så. Men tex min hund som morrar vid dragkamp, då gör jag ju inget för att få honom att sluta morra då det är okej enligt mig.

Annons:
MyCola
2018-10-04 01:07
#14

#3 Jag har flera gånger fått höra att det är oacceptabelt att låta sin hund morra eftersom det, jag citerar, är en aggressiv gest.

Jag håller med ovanstående, för mig är det en självklarhet att hunden ska få kommunicera.

Kalli
2018-10-04 01:09
#15

Självklart.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Tisstassen]
2018-10-04 07:25
#20

Håller med ovanstående. Dock som ni säger är ju morrandet ett symtom, och ibland är orsaken ett icke önskvärt beteende. Tex när min ena hund ligger i min säng och jag gärna också vill få plats och han blir sur… då lyfter jag ner honom på golvet, men det är liksom inte själva morrandet som ej är ok, utan att han anser att han ska ha hela sängen själv ibland…. 😂

Annons:
Lord Vulcan
2018-10-04 07:30
#21

Mina kan tex morra om dom hör någon i trapphuset eller prata utanför fönstret. Då brukar jag säga: det är ok, jag har hört det. Då tystnar dom. Det är en del av deras skydds/vaktinstinkt.

Herveaux
2018-10-04 07:55
#22

Givetvis får min hund morra, många inlägg här ovanför har redan förklarat varför.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Wellcraft
2018-10-04 14:44
#23

FÖ har jag själv fått ta hand om en hund som hugger utan förvarning (morr).
Det är något av det svåraste en kan göra.
Hundar som hugger men kommunicerar eller har andra problembeteenden (men kommunicerar) är relativt enkla att hantera och styra upp, för mig personligen.
De som inte kommunicerar är de allra svåraste.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Changrila
2018-10-06 00:03
#24

Mina hundar får absolut morra, men jag hoppas samtidigt att de inte ska hamna i situationer där de känner ett behov av det. Om de morrar, då funderar jag på varför (om det inte är extremt uppenbart, vilket det hittills varit det fåtal gånger då det hänt) och sedan jobbar jag på att få hunden så avslappnad i sådana situationer att den inte känner något behov av morrningar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Linnpinn
2018-10-20 02:37
#25

Självklart gör jag det! Det är ju en viktig del av deras språk! :)

Travis D
2018-10-21 00:15
#26

Ser ingen anledning till att låta hundar morra på varandra- efter det börjar dom ju slåss 🤔.

Sugar Mist
2018-10-21 02:34
#27

#26 Nä, inte nödvändigtvis.
Mina hundar morrar när de vill ha avstånd, vill tala om för den andra att det räcker, att den inte borde komma närmre etc. och jag kan tycka att de kan få yttra sig om sådana saker. 
Hellre det än att dom klipper till varandra direkt liksom. 

Så ja, jag låter mina hundar morra, i viss mängd, även mot varandra. 
Hanen muttrar mer än gärna i onödan och över saker han inte borde morra över och då kan jag peta till honom lite så är det bra med det.

-

Annons:
Travis D
2018-10-21 08:24
#28

#27 jag har ju då ingen egen hund men min faster hade 2 hundar, sedan blev en sjuk (hon var 19) så då skaffade hon en till och när den sjuka hunden dog började dom andra två slåss- hela tiden gick dom förbi varandra började dom morra och sedan slåss 😐 när dom var hos oss och slogs gick katterna på hundarna och plötsligt slogs 2 katter och 2 hundar 🤷🏽‍♀️men nu har dom slutat med det 😝😊

Frida B
2018-10-21 10:51
#29

#26 nej, en hund börjar inte slåss efter den morrar. Innan den slåss blir det en väldigt spänd, möjligtvis mikroskopisk tystnad. Det är den som är farlig, det är då hunden säger "jag klipper dig om du går längre". En hund som morrar ber om avstånd. En vettig hund fattar det, går därifrån och inget bråk uppstår.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Travis D
2018-10-21 11:17
#30

#29 så var det inte med min fasters hundar ☺ men dom är väl "trasiga då

Zadeira
2018-10-21 11:49
#31

#30 Eller så var det så att inte någon ryckte in i tid innan morrandet övergick i slagsmål. Det är ju inte så att man kan låta hundarna sköta det själv om man vet att ingen av de backar, det är ju då man som ägare måste gå in i tid och förändra situationen genom att tex sära på hundarna.

JoannaLi
2018-10-21 11:53
#32

#26 Precis som de andra säger så är morrandet inte katalysatorn, precis som att jag skulle säga till min kompis att "jag gillar inte när du gör det där". Båda två är enbart kommunikation. Det är hur den andra hunden eller min kompis reagerar på kommunikationen som är katalysatorn. Morr betyder essentiellt "sluta" eller "ge mig mer utrymme". Om den andra hunden inte slutar eller inte ger mer utrymme så kan man få slagsmål.

Zadeira
2018-10-21 12:13
#33

#28, I den situationen låter det ju som att de två hundarna helt enkelt inte funkade ihop. Alla hundar funkar inte ihop. Morrandet i det fallet var ju uppenbarligen för att uttrycka att de inte tyckte om varandra. Att det sen ledde till slagsmål var ju för att de fortfarande tvingades vara ihop.

Frida B
2018-10-21 13:16
#34

#30 förmodligen såg ni bara inte signalerna i rätt tid då.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Travis D
2018-10-21 17:28
#35

#33 nu funkar dom hur bra som helst och det gjorde dom innan 19 åringen dog också.

Upp till toppen
Annons: