Annons:
Etikettmedia
Läst 979 ggr
Lona
10/2/18, 9:35 PM

Hur göra klubbtidning mer läsvärd?

Min ena rasklubb har en ruskigt tråkig klubbtidning.
Klubben är liten/mellanstor skulle jag tippa, sett till antalet medlemmar, så det finns inte så stora resurser som de riktigt stora rasklubbarna har.
Men - hur kan man göra tidningen mer läsvärd?
Vad är bra resp dåligt i era hundrelaterade klubbtidningar?
Vad skulle ni vilja läsa om?
Rasen det gäller klassas väl snarast som familje/sällskapshund numera men används även i olika hundsporter.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Fisherling
10/2/18, 9:51 PM
#1

Jag tycker väldigt mycket om aussietidningen. De har skrivit stora artiklar om mentalitet och vad det innebär för hunden, rasen och aveln. Då har de även förklarat tydligt vad rasklubben tycker är en önskvärd riktning för rasens mentalitet, hur man kan nå dit ect. 

De har även skrivit om hur man hittar rätt uppfödare, vad man ska se upp med hälsomässigt, vad vallningen betyder för rasen och hur man ska bevara det.. Varvat med lättsammare artiklar om olika event, hur man tränar olika saker, enskilda hundars bravader och liknande. 

T.ex fick Tinja vara med i en artikel när hon var exempelhund för en exteriörbedömning i ASCAs (australian shepherd club of america) regi när en från den klubben var här i Sverige och höll föreläsning 😃 Då beskrevs den föreläsning ingående och det var bilder på när vi gjorde exteriörbedömningen ect. 

Jag tycker om när det är mycket matnyttig information i en tidning. Annars hade jag inte velat ha den.

Lona
10/2/18, 10:00 PM
#2

#1, Låter bra! Med tanke på att aussie är en något delad ras, blir det inget tjafs när tidningen till exempel tar upp mentaliteten och har mer "arbetsrelaterade" artiklar? Själv tycker jag ju att det är skitbra, men jag vet hur tongångarna har gått inom andra raser. Utställningsmaffian är bra på att höras inom bruks- och jaktraser där arbetet borde gå i första hand.🤐


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
10/2/18, 10:06 PM
#3

#2 Jag vet inte, de kanske står och gapar någonstans om att det är dumt. Men ärligt talat är väldigt få uppfödare med inriktning på utställning ens med på rasklubbens uppfödarlista. Rasklubben har alltid varit väldigt tydlig med vad de anser är rätt riktning för rasen; och det är inte utställning. Det är iallafall så jag upplevt det.

Men på fb kan det hetta till. Jag är ju t.ex stolt ägare till en sån där gatuhund enligt utställningsfolket, för inte ser dessa arbetslinjer ut som riktiga aussies, icke då!

Jag är iallafall väldigt nöjd med min gatuhund.

Jojaton
10/2/18, 10:19 PM
#4

Nu är jag inte medlem i SSSK så kan inte uttala mig så mycket - men i senaste utgåvan (tror jag det var iaf!) av Sheltiebladet pratade Hanna Wennersten, som är med i Svenska landslaget i agility 2018, om friskvård och fysträning för hund (ett uppslag som blev väldigt kontroversiellt för att hennes Liam är rakad. Sheltiefolk i ett nötskal…) Sånt tycker jag är trevligt att läsa om! Eller överlag om ”vanliga” ägare av rasen som hittar på spännandr saker med sina hundar. Sedan är ju artiklar om hälsa och mentalitet alltid uppskattat (av mig iaf!) 😊

Johanna - Instagram

Changrila
10/3/18, 6:39 AM
#5

Utöver det som Fisherling skrev så gillar jag när det är tex uppfödarintervjuer och liknande med i tidningarna.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: