Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3383 ggr
[Tisstassen]
2018-10-02 10:56

tejpa öron

Jag vet att detta är en stor diskussion om det ska göras eller ej osv… jag själv är mkt tveksam. men nu sitter jag här med en 8mån valp och ena örats yttersta tipp vippar ….. allt annat är så underbart med honom och hans kullsyskons öron ställde sig helt innan de ens hämtades… jag vet ej om han kommer att gå i avel, men jag tycker ändå att de vore kul att kunna ställa honom utan att förlora bara pga en liten öronvippning. så var det senast nämligen… fin kritik på allt förutom örat… 

någon som har erfarenhet av att ståndöron vippar på toppen? det är som att det är för mjukt fortfarande. det andra örat står fint. 

kan man tejpa en liten tejpbit runt det bara? för då står ju toppen liksom. eller kan örat missformas av detta?

Annons:
[Forest]
2018-10-02 11:07
#1

Att tejpa öronen gör inte ont så jag skulle fråga uppfödaren om hur man gör och tips på rätt tejp. 

Har ingen erfarenhet annars av detta då våra hundar är pudlar :)

Sugar Mist
2018-10-02 11:08
#2

Är han 8 månader så är det med största sannorlikhet redan kört med örat- ska man tejpa behöver man göra det innan och under tandlossningen, vad jag förstått det som.

-

Jojaton
2018-10-02 11:57
#3

Vad är det för ras och hur länge har öronen stått upp?

Jag har en Sheltie som har väldigt lätta öron. Har en liten klutt häftmassa i tipparna, det är inget som stör honom över huvud taget. Han har haft limmade/häftmassade öron sen han var 9-10 veckor och jag kämpar fortfarande, han är nu 16 månader. De tippar utan häftmassa, men inte så mycket som jag skulle önska. 

Tejpar man (eller använder sig av annan metod) på rätt sätt är det inget som stör hunden, eller som den får ont av, men har din hunds öron stått länge är det svårt att få dom att tippa. Tror man räknar med 3 månaders "korrigering" per vecka som öronen stått.

Johanna - Instagram

Sugar Mist
2018-10-02 12:04
#4

#3 Jag fattar det som att problemet är just att ena örat tippar när dom ska stå :)

-

Sjuttan
2018-10-02 12:33
#5

Vill minnas från förr att man gärna masserade örsnibben flitigt när man ändå satt o kelade med hunden. Tror inte att det räcker men kanske hjälper till.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Frida B
2018-10-02 13:00
#7

Tänkte precis länka till samma som #6.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2018-10-02 13:12
#8

#6 Man lär sig något nytt varje dag tydligen :)

-

Herveaux
2018-10-02 13:13
#9

#8 Samma här. 

Edit: Fast det står ju "Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande."

Så då är det väl ok  att tejpa om det inte stör hunden att ha tejpade öron?
Eller hur tolkar ni det?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kinjelooo
2018-10-02 13:17
#10

#6 #7 citat ur länkade sidan ”Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande.” Om det innebär lidande alltså. Är öronen inte kuperade/såriga, alltså friska, är det okej att tejpa, då det inte gör ont.

kinjelooo
2018-10-02 13:18
#11

Det är ju mycket vanligt att staffar och amstaffar tejpas, det är inte olagligt.

Honestyisdead
2018-10-02 13:33
#12

Problemet är att djur ofta inte visar när dom har ont. Så hur berömmer man det?

kinjelooo
2018-10-02 13:36
#13

#12 jag har svårt att tro hur en bit tejp skulle tillföra lidande… skulle det mot all förmodan göra det så skulle de flesta hundar försökt ta av sig tejpen. Ändå är de oftast helt obrydda.

Annons:
koppargaller
2018-10-02 13:38
#14

Någon får väl mejla JBV.

JoannaLi
2018-10-02 13:39
#15

#13 Inlärd hjälplöshet? 

---

Tänker i allmänhet att låt naturen ha sin gång, men då är jag inte utställningsintresserad. Känns lite som att stå och färga sin feltecknade hund till exempel, inte helt rent spel?

Honestyisdead
2018-10-02 13:41
#16

Jag ser inte varför man ska ändra på hur ens hund ser ut av kosmetiska skäl.

kinjelooo
2018-10-02 14:01
#17

#15 #16 varför man gör det är en annan fråga. Jag är själv inte heller utställningsintresserad och själv skulle jag inte bry mig om hur öronen ser ut. Ser det också som ”fusk” när det gäller avel. Man kan istället avla på djur som har naturliga öron som överensstämmer med rasstandarden. Men samtidigt tycker jag inte att det är ett lidande för djuren, en bit tejp är verkligen inte en big deal. Andra får tycka vad de vill men att twjpa öronen är inte olagligt. Det är en vanlig praxis och ingen döljer den aktiviteten.

Lona
2018-10-02 14:06
#18

Ett lidande tror jag väl inte att normal tejpning innebär, men det är rätt bakvänt att använda sig av det egentligen. Utställning ska ju ses som en avelsutvärdering (anser många som håller på med det) vilket innebär att tejpning av öron och svans blir totalt missvisande. Undrar tex hur många collies och shelties det är som har naturligt tippade öron? Som det är nu så avlar man väl snarare på de som har mest lättejpade…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
2018-10-02 15:14
#19

Jag är emot att fysiskt manipulera hundens utseende. Tycker mest det är själviskt ljug och fusk. Hunden har definitivt ingen nytta av det.

Jojaton
2018-10-02 15:17
#20

#4 Ahh, så kan det ju också va såklart! 

Det var ett jäkla liv om länken i #6 i en sheltiegrupp på FB för några dagar sen - skulle säga att alla sheltieuppfödare fixar eller har fixat öron vid någon tidpunkt. Har som sagt häftmassa i min shelties öron och han har aldrig visat missnöje, något han visar utan problem i andra fall. Huruvida det är rätt eller fel är en egen debatt.

Johanna - Instagram

Annons:
[134643]
2018-10-02 16:47
#21

Har faktiskt pratat med Jordbruksverket om detta. I princip så är det en bedömningsfråga. Det är okej att tejpa om djuret inte utsätts för obehag eller att den hindras att utföra naturliga beteenden. Det är alltså den på länsstyrelsen som bestämmer ifall djuret lider eller inte vid eventuell anmälan.

Rafflan
2018-10-02 21:20
#22

Det är lagligt att tejpa öron som många gör för att få dem att stå då det inte gör ont om man gör det på rätt sätt. Är det rätt eller fel att tejpa? det är diskuterbart, ja har hunden naturligt "fel" öron är det ju dumt att tejpa dem rätt och sen avla och fler valpar föds med fel öron, men inom några raser tejpar nästan alla uppfödarna öronen = då finns det tyvärr bara "fel" öron kvar.

TS vill du ställa ut eller avla  och rätt öron är viktigt, kolla med uppfödaren om det är för sent och tejpa och exakt hur du ska göra :)

hemul
2018-10-03 03:41
#23

Inget svar på frågan, men det finns väl inget sötare än när ett öra står och det andra flippar ner. 😍

[Tisstassen]
2018-10-03 10:54
#24

Oj massa svar! Jag håller med mycket va de ni skriver! Jag har tejpar rätt löst så han har nog definitivt inte ont av den lilla tejpbiten! Jag har pratat med uppfödaren, jag har honom nämligen på halvfoder. Dock är det inte bestämt ännu om han ska paras framöver eller ej, då han eventuellt ej är de temperament hon föredrar. Så hittills har det varit jag som ställt honom, mest för att det varit kul när jag ändå ska ta mig till utställningar med den andra hunden som hon ställer. :) Hon har aldrig varit med om att endast toppen är hängandes, utan hon har bara tejpat öron som liksom vippat från roten, men detta har hon bara gjort på en enda hund. Hon sa bara att de är viktigt att örat får luft så de ej blir tilltäppt, och att vi får hoppas på att det ställer sig upp… Jag ville ej tejpa när han va yngre för öronen ändra sig så mkt i början, ena dagen upp andra ner osv… han va en så livlig valp också så hade behövt byta tejp föera ggr per dag haha Tkr att det är så svårt att veta om tejp ens hjälper, för de som tejpar å sen får stående öron, de vet ju inte egentligen om tejpen gjorde nån skillnad elr om öronen skulle ställt sig ändå osv… #23 haha jo måste hålla med dig, dock sötare när de är från roten, på valpen är de bara typ 1cm öronflik som guppar hahaha! Lite charmigt ändå så klart

[Forest]
2018-10-04 09:41
#25

Man får tejpa så länge hunden inte har ont och lider fick jag själv som svar av jbv.

[Forest]
2018-10-11 12:59
#26
Upp till toppen
Annons: