Annons:
Etikettbeteende
Läst 1180 ggr
Sunflower_
10/1/18, 10:45 PM

Osämja mellan hundarna!

Hej! Det är så att en hund jag tidigare haft hand om har fått problem nu i sitt nya hem och tänkte höra med er vad ni tror det beror på samt idéer på möjliga lösningar. 

Bakgrund: Hunden det handlar om är en tik av dvärgpinscher-blandning på 4/5 år. Hon bodde först i ett hem där en annan hund försökte kontrollera henne genom att inte låta henne äta, inte låta henne gå där hon ville etc. Barnen fick även behandla henne lite hur som helst. En familjekompis till mig tog då över henne, kommer faktiskt inte ihåg hur länge det var hon bodde där, men något/ett par år eller så. Efter ändrade familjeförhållanden kunde dem inte ha henne längre och då hade jag hand om henne i lite knappt ett år. 

När jag först träffade henne var hon jätteosäker och otrygg, men vi jobbade mycket på hennes självförtroende och hon blev mycket bättre, blev mer som en hund. Det "enda"problemet hon hade med hundar då (som jag märkte) var att hon kunde börja morra åt dem ifall hon satt i mitt knä/nära mig och en annan hund kom nära. Detta accepterade jag såklart inte alls och vi jobbade även på det, Men förutom det fungerade hon bra med andra hundar. Allt som allt upplevde jag henne som en mer undergiven hund. Förra julen flyttade hon till det hem där hon bor idag, där det även finns en Jack Russell hane. Jag har bara hört att det fungerat jättebra och att hundarna funkat super ihop. 

Problemet: Nu har hon börjat "kontrollera" den andra hunden så som hon blev kontrollerad av hunden i hennes första hem. Hon låter honom inte äta, låter honom inte gå som han vill etc. Detta är allt jag hittills fått veta, informationen är alltså väldigt begränsad. 

Eftersom hon redan flyttat runt så mycket skulle ju det bästa vara ifall problemet kunde lösas så hon slipper byta hem igen. Jag har erbjudit mig att ta båda hundarna under en period för att kunna se om jag kan hjälpa dem med det här problemet. Vet inte än vad dem tycker om det, det är inte jag som har kontakt med dem. 

Men ja, vad tänker ni kring det här, orsaker och möjliga lösningar?

Annons:
JoannaLi
10/1/18, 10:52 PM
#1

Kollat upp hunden hos vet? 

Med att "inte låta honom äta, låter honom inte gå som han vill", vad gör hon, hur uppvisar hon det beteendet? Vad svarar ägarna med?

Sunflower_
10/1/18, 10:59 PM
#2

#1 Vet inte, men skulle inte tro att dem gjort det. Det borde ju göras i så fall. 

Ja, det vet jag inte än. Pratade ju inte själv med dem utan fick bara höra detta lite hastigt av vår familjekompis/hennes tidigare ägare, som är den som har kontakt med dem eftersom det är hennes pappa som tagit över henne (blev det rörigt nu ?). Ska självklart fråga dem mer om det här men fick höra detta alldeles nyss och ville bara skriva det här så fort som möjligt.

JoannaLi
10/1/18, 11:04 PM
#3

#2 Återkom gärna när du vet mer! Intressant :)

Sunflower_
10/1/18, 11:08 PM
#4

#3 Ja det ska jag! Yes det tycker jag med, även fast det är väldigt synd :\

Sunflower_
10/1/18, 11:16 PM
#5

#3 Hur det går till när man kollar upp en hund hos veterinären som inte påvisat något fysiskt problem utan endast beteendeförändring? Är det mer en översiktlig undersökning eller måste man gå igenom och undersöka allt grundligt för att kunna utesluta allt? Blir det med andra ord en väldigt dyr och lång process? Aldrig varit med då man kollat upp en hund på grund av den anledningen. 

Antar att ägarna även kommer vilja veta detta när jag säger till dem att hon borde undersökas av vet.

JoannaLi
10/2/18, 12:17 AM
#6

#5 Jag har inte gjort en formell undersökning med hund så, utan gjorde Arraks tillsammans med min lärare (djursjukvårdslärare), så det var "tyvärr" gratis. 

Men misstänker att veterinären gör en generell undersökning och sedan kollar det som den anser är relevant, så beror väl lite på beteendet och på veterinären. Svårgissat. Men ring en veterinär du litar på och fråga, de borde kunna ge ett mellan tummen och pekfingret!

Annons:
Frida B
10/2/18, 6:39 AM
#7

#5 man börjar alltid översiktligt med att veterinären känner igenom hunden. Det är stört omöjligt att kunna utesluta allt, hittar man ingenting på den allmäna undersökningen kan jag tänka mig att man vill ta ett överskådligt blodprov. Mer brukar man väl inte göra om allt är normalt kan jag tänka mig.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lord Vulcan
10/2/18, 8:12 AM
#8

Låter som att hennes bakgrund gör sej påminnd. Kolla upp hur det är med hennes aktivering. Får hon tillräcklig med stimulans? Dagar då mina inte har fått tillräckligt, kan dom bli hemska mot varandra.

Sunflower_
10/2/18, 5:08 PM
#9

#6 #7 Ja okej, då låter det ju ändå som en enklare undersökning, det var ju skönt! (Om det nu visar sig att man inte hittar något fel och inte måste gå vidare dvs)

#8 Ja det ska jag kolla! Har också tänkt att det kan vara resultatet av en ostimulerad hund, eller i alla fall en bidragande faktor.

Rafflan
10/2/18, 9:24 PM
#10

Känns som en stressad hund som fått flytta mycket och inte fått någon säkerhet.
Tex när hundarna äter, ställ skålarna långt ifrån varandra och stå emellan så ägaren vaktar så inte hundarna behöver vakta eller bråka utan känner "matte/husse har koll, jag kan slappna av"
Även se över aktiveringen, är hunden tillräckligt fysiskt och mentalt aktiverad? kanske över aktiverad?
Kan hon vara stressad eller kan hon gå undan och lägga sig och få lugn och ro vid behov?

Sunflower_
10/3/18, 4:26 PM
#11

#10 Ja, stress och att hon är en mer osäker hund "i grunden" är något som jag tror det ligger mycket i. 

Hon kan säkert gå och lägga sig i lugn och ro om hon vill, men har svårt att just den här hunden skulle göra det, hon har ett mycket stort närhetsbehov. Ville alltid ligga så nära det gick, helst på en. Följde efter en vart man än gick, så sprang man runt i hela huset och skulle fixa grejer, var hon alltid hack i häl. Detta blir ju självklart ett stressigt beteende för hunden då hon kunde lägga sig ner i 30 sekunder sen skulle hon upp igen. Det få gångerna hon inte var precis bredvid än blev man lite smått panikslagen och börja fundera ifall man glömt hunden utomhus eller liknande, men då hade hon istället lagt sig på bästa solplatsen☀️🤪Jag försökte ju då  träna på att hon kan ligga kvar i lugn och ro i soffan även fast jag går in till köket och hämtar något tex. 

Förstår din poäng men i det här fallet måste man snarare träna på att hon går undan och lägger sig avskilt än att bara ge henne möjligheterna för det 😉

Upp till toppen
Annons: