Annons:
Etikettraser
Läst 2044 ggr
Pmax
2018-10-01 11:50

Vilken retriever

Hej igen! Här kommer jag med ännu en fråga om raser. Har kollat lite snabbt på de olika retriever-raserna, men jag hittar positiva saker hos dom alla. Har nu erfarenhet av de olika raserna? Vilken är din favorit? Varför? Vad har ni haft för sysselsättning med din retriever? Har alltid älskat Golden & labradorer, men har på senare år lärt känna några fina flatcoated. Men tar absolut gärna information om Nova scotia duck tolling retriever, chesapeake bay retriever, curly coated retriever också Sorry för flummigt inlägg

Annons:
Fisherling
2018-10-01 13:18
#1

Vad ska du ha hunden till?

Sasmal
2018-10-01 16:22
#2

Jag har en tollare på 10 månader  (och då blir ju favoriten automatiskt tollare 😃) han är min första hund men jag var först inne på golden och besökte en uppfödare innan jag ändrade mig. Jag uppfattade goldens som lite för flamsiga och jag vill bland annat ägna mig åt agility och då kändes de för stora. Med min tollare tränar jag nosework, har gått appoteringskurs och vardagslydnad.

JoannaLi
2018-10-01 16:50
#3

Jag har en idag snart femårig labbe av utställningsmodell. Min uppfattning generellt (av utställningslabbe, -golden, flatte och tollare) är att labben är allvarligare än golden, något "tyngre och trögare" i arbete. Golden är lite halli-hallå men peppiga och mycket stoj och energi. Flatten är den jag själv skulle ha valt om jag var tvungen att välja retriever, mer bruksiga. Mer energi, mer allvarsamhet, och mer samarbete. Kan bralla en del, men de jag träffat har inte haft några problem att växla mellan "jobb och fritid" sas. Tollaren hade jag främst valt om jag haft intresse för jakt, de jag träffat har väl funkat i träning, men haft lite för mycket allvarsamhet och självständiga - helt enkelt störst intresse för jakt och t.ex. spår för att vara riktigt intresserade av lydnaden etc. 

Men, detta är baserat på det mindre urval som jag träffat! 

Min labbe har kass mentalitet, med mycket stress och rädslor (som visar sig i ilska och stress). Han har en enorm arbetslust och en enorm atypisk jakt (en retriever ska jaga med en förare - det gör inte Arrak), absolut inget intresse för att arbeta med en förare egentligen. Han gillar t.ex. specialsök, spår, brukssök, drag etc - saker där han får jobba själv och jag bara kommer med belöningar. För bra belöningar kan han köra lydnad, men det är inte roligt i sig, utan roligt pga belöningarna (om det går ihop. Jag jämför här med t.ex. min schäfer). Inte särskilt mycket stoj och bus i honom, en del när han var yngre, men han har vuxit ur det. Vi har också kört en del apportering vilket var kul, men är svårt att få ihop eftersom att han periodvis absolut inte, under några omständigheter, kan gå lös.

Pmax
2018-10-01 16:54
#4

#1 ojdå, glömde visst nämna det i inlägget. Jag har tidigare haft hund i familjen, men aldrig själv. Så det skulle vara min första egna hund. Jag sysslade lite med lydnad med familjen hund (på hobby-nivå!) men är sugen på att ha en hund där man kan hitta på något annat roligt också. Jag kommer bo ett stenkast från skog & hav så vill ha en kompis som kan följa med på mina promenader & kanske även ett dopp i vattnet. Det finns även olika rastställen runtom mitt område där jag tänkt ta med hunden i framtiden. Är intresserad av lydnad och nosework, och eventuellt agility. Skulle även vara roligt med apport då min familjehund inte alls gillade det. Däremot så är jag inte intresserad av jakt, vilken kanske gör att jag är inne på fel raser? #2 åh spännande! Låter supergo. Hur är han med andra människor, barn & djur?

Pmax
2018-10-01 16:57
#5

#3 åh, tack för mycket information!!

peafie
2018-10-02 07:48
#6

#3 Oj, vad olika uppfattning man kan ha. 😅 jag tycker att flatten är den flamsigaste och brötigaste retrievern och skulle aldrig välja en tollare till jakt. Jag tror att den absoluta majoriteten som håller på med (fågel-)jakt har labbe, och det är också den ras som dominerar jaktproven. Av de showavlade tycker jag det är lite jämnt skägg mellan labbe och golden rent träningsmässigt men kanske att labben kan hålla ihop något lite mer i träning. Angående de andra raserna så har jag ingen egentligen erfarenhet av dem annat än curlyn. Curlyn är ganska självständig och ofta svårmotiverad till träning. Det är en i mina ögon ganska tråkig hund, i alla fall om man gillar retrieverns typiska will-to-please-mentalitet.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
eli1991
2018-10-02 09:33
#7

Jag har haft 2 golden och 1 flatte.
Beror helt på hur du har tänkt aktivera din hund, vad du har för ambitioner med ditt hundägande. Samt tänk långsiktigt, en viss ras kanske passar bra just nu men ska finnas med mååånga år :)
Mina golden har båda varit otroligt stabila, lugna och lätta hundar. De har helt enkelt bara följt med i vardagen och varit nöjd med det. Min ena golden var en omplacering av jakttyp och den andra av utställningsvarianten. Hittade ingen motor eller driv i någon av dem, vilket är synd då jag älskar spår, lydnad och drag.
Men som sagt sjukt trevliga och enkla hundar som aldrig gjorde något väsen av sig och var älskad av allt och alla.

Min flatte blev bara 2år pga cancer. Han kom som valp till mig och var osäker och verkligen rädd för ALLT. Olika golv, trappor, portdörren, mörker och 100 andra saker. Fick honom att bli säker och trygg MEN han var fortfarande relativt känslig för miljö och intryck.
Planen med honom var att tävla lydnad och vi kom väldigt långt i träning. Fantastiskt rolig hund att träna med, pigg, lättmotiverad och stor motor. 
Han klarade dock inte av många dagar på soffan innan han började sysselsätta sig själv med exempelvis att tugga sönder saker. Alltså krävde han en hel del aktivering och motion för att må bra. 
Han var väl som många andra flattar, flamsig. Och även om han växte och utvecklades enormt så skulle jag säga att han fortfarande var relativt lättstressad och aningen osäker.
Min flatte skulle jag nog inte rekomendera som första hund. Mina golden skulle jag definitivt rekomendera som förstahund :)

Hoppas du hittar vad du söker :)

eli1991
2018-10-02 10:08
#8

Vill bara tillägga att gör din research NOGA oavsett vilket retriever du väljer. Alla mina 3 har dött av cancer, 2 vid endast 2 års ålder och en vid 9 års ålder. Båda mina goldens har haft extrema problem med svamp och hot spots samt allergier, även flatten till viss del. Så kolla noga upp den kennel du väljer och forska runt hälsan hos deras avelsdjur, så mycket du bara kan.
Hotspots är hemskt och speciellt min ena hund led något enormt (självklart var veterinär kontaktad X antal gånger och han var utredd).
Själv skulle jag aldrig ha en golden igen just av dessa orsaker MEN självklart finns det friska hundar och seriösa uppfödare, men jag personligen vågar inte ta den risken igen.

JoannaLi
2018-10-02 11:08
#9

#6 Jag tog rätt medvetet inte in jaktvarianter av golden och labbe, där har jag typ 0 koll, och det finns också de på den här hemsidan som sitter sjukt mycket tryggare i båten på de varianterna 😊🤐

Och då har jag väl haft tur med tollare och flatte! :O Verkligen superduperroliga hundar i arbete allihopa (tja, kanske inte ungtollaren som matte envisades att tävla lydnad med, men med tanke på hur mamma och helsyster var så 😃)

Sasmal
2018-10-02 14:52
#10

#4 Andra människor och barn bryr han sig inte om om han inte känner dem. Han är inte riktigt en hund som vill bli klappad eller hälsad på av främlingar men är inte rädd eller så, mer som att han går fram och luktar och sedan kollar på mig och tycker att vi kan gå vidare. Han älskar andra hundar men är duktig i hundmöten, kan ibland vara lite intensiv men det beror nog på att han är ung och aktiv.Han har inte riktigt träffat några andra djur men vi bor nära och han gillar att titta på hästar, getter och får.

MyCola
2018-10-02 20:42
#11

Personligen har jag inte fastnat för någon Retriever. De är allihopa för flamsiga för min del, eller har andra egenskaper jag inte tycker om. Många av dem jag har mött har för lite fokus på sina förare och för mycket energi. Jag kommer inte ta upp mina upplevelser här, men ingen av de jag har mött har varit följsamma eller lätthanterade.

Men, av alla Retriever-raser skulle jag välja Labrador. Jag har egentligen bara dåliga erfarenheter av Labradorer, trots det känns det som en ras som lämpar sig till allt möjligt utan större besvär såvida man är noggrann med… allt en hund innebär?

Många Labradorer jag har mött har rädslor och problem med stress, som tidigare nämnt. Jag tror inte det är alldeles ovanligt, man får nog vänta sig en krävande hund om man väljer Labrador.

peafie
2018-10-04 11:48
#12

#9  Ja, det blir ju tydligt hur stor skillnad det blir på uppfattningen av en ras beroende på vilka individer man träffat.😃 Såväl flat som tollare är nog kul hundar om man fixar att tygla energin, och flattar brukar även utmärka sig i sitt markeringsarbete på WT, framför allt nybörjarklass när det i princip bara är markeringar. Jag har sett jättefina tollare som går bra på prov men de kräver sin förare på ett helt annat sätt än exempelvis labbe, där man får mer gratis i jaktarbetet. Är min upplevelse. 😊

#11 Haha, det känns som att du beskriver en heelt annan rasgrupp, tycker jag.😂Jag känner inte igen någonting av det du skriver. Hela grejen med dem är ju att de är lättsamma, lätthanterliga med en stor portion will to please och följsamhet. Rädslor är inte speciellt vanliga (se till exempel MH-diagrammet för labrador eller det här dokumentet som går igenom BHP-resultat för labrador, med kommentarer)  och stress upplever inte jag är ett generellt problem. Jag ser det ibland hos understimulerade hundar, eftersom labradoren (i mina ögon felaktigt) utmålas som en ren sällskapshund vilket gör att arbetslusten och energin tar sig uttryck i stress och destruktiva beteenden. Men det är ju mer ett ägarproblem.

Det finns ju en anledning till att service- och blindhundar ofta är labradorer. De har en god mentalitet, är lätthanterliga och har en stor vilja att vara till lags. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Wellcraft
2018-10-04 14:57
#13

Labrador är min favorit. De kan användas till allt och will to please finns även hos de allra fetaste vänstervarvar labbarna.
De har sällan mentala problem, ett problem jag märkt är att hanarna ibland är översexuella och har könsaggression. Min teori är att det beror på att man vill få fram breda hundar med mkt massa, vilket kräver testosteron. För mycket testosteron ställer till med de problemen.
Det finns många sorter av labrador och man kan hitta något som passar nästan vem som helst. Det är heller inte svårt att hitta en trevlig labrador.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
LinneaWik
2018-10-05 21:29
#14

Golden helt klart😍 Min mormor och morfar har haft två stycken, en tik och en hane. Helt otroliga båda två!

Upp till toppen
Annons: