Annons:
Etikettaktivering
Läst 1129 ggr
Emki
9/30/18, 7:44 PM

Hur långa promenader med en valp?

Hur länge/långt går/gick du med din valp? Spontan fråga av ren nyfikenhet bara, vi här hemma går ca 15-30 min 2 till 3 ggr per dag, sen blir det kortare kisserundor däremellan 4.5 mån gammal golden 🙂
Kortare promenader om vi åker ut i skogen/spårar eller liknande. Berätta gärna hur länge ni går/gick som valp och om ni har några erfarenheter av olika aktiviteter! Spårning är riktigt kul, men har dessvärre väldigt lite kunskap inom det .🐶

Annons:
Changrila
9/30/18, 7:49 PM
#1

När min senaste var 5 månader gammal så gick vi på timmeslånga promenader i skogen en gång om dagen, sedan bara korta rastningar då. Hon var mestadels lös. Men ja, det var när hon var ca 5 månader som hon började hänga med helt i samma rutiner som min vuxna (rastningsrundor + en långpromenad per dag). Innan det så var det två kortare turer till skog och annars bara korta rastningar som gällde.

Lite mer seriös träning (rallylydnad) började vi med när hon var kanske 6-7 månader, innan det tränade vi något enstaka litet moment, men lekte mest. Inkallning tränade vi dock en hel del!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Emki
9/30/18, 9:05 PM
#2

#1 Brukar ta skogsprommisar när det finns tillfälle här också! Men bor i stan, så blir inte varje dag. Kul med rallylydnad!🙂

hemul
9/30/18, 9:16 PM
#3

Hur gammal är valpen?

Emki
9/30/18, 9:21 PM
#4

#3 4.5 månad 🙂

[Forest]
10/1/18, 9:08 AM
#5

Vi har små hundar och bara haft en som valp. Hon fick hänga på oss överallt var alltid lös i skogen vi kunde knata på och tog fika och med oss liggunderlag så alla fick plats på den :) Så länge man valpen får gå i sin takt och att man vilar så ser jag inga bekymmer med låta en valp vara med ute.

Jojaton
10/1/18, 11:08 AM
#6

Jag var ute i skogen mycket med Sam (sheltie) när han var valp, vi kunde va där länge men gick inte så mycket, och tog många pauser. När han var 5 månader gick vi 5km promenader, men han gick lös hela tiden och vi pausade ofta. När han va valp tyckte jag det var svårt att mäta tid på promenaderna - nån gång tog det över 20 minuter för oss att gå till macken som ligger ca 150m från min ytterdörr.

Johanna - Instagram

Annons:
frijoh
10/1/18, 5:44 PM
#7

När min hund var runt 5-6 månader brukade vi gå max 5-7 km på en promenad, då hade hon långlina och sov typ resten av dagen, vi gick mest på stigar eller obanat terräng så det tog sin lilla tid. Var nog lite i längsta laget för henne. Tror det viktigaste med valpen fram tills den är typ 10-12 månader är att den får röra sig mycket i obanad terräng och helst lös/långlina, i valpens takt, i kanske 30-90 minuter. Jag tror att den sämsta ”motionen” man kan ge en valp är att gå monotont på asfalt/grusvägar i timme efter timme.

Upp till toppen
Annons: