Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 828 ggr
gickan87
2018-09-24 19:39

Farligt för tiken?

Kan börja med att jag har noll koll på avel och det kanske är en myt, men är det inte så att hanen inte bör vara alltför stor att valparna kan bli stora och svåra för tiken att föda?

Vet en som parat sin amstaffmix- tik med en bully xl hane. Hanen är mycket kraftigare och större i kroppen, har en enorm skalle och är högre än tiken. Tiken är liten och nätt i kroppsformen.

Tänker att hanens storlek och framförallt stora skalle kan ge valpar med stor huvuden och därmed får svårt att passera ut?

MVH Erika :)

Annons:
Rafflan
2018-09-24 21:03
#1

Nu är jag inte 100% säker. Men som jag fattat det anpassar sig valparnas storlek efter tiken. Om man dock parar 2 olika raser där hanen är väldigt stor jämfört med tiken finns en ökad risk för förlossnings problem, men det kan även gå jätte bra.
Det som är ett större problem är om tiken är onormalt smal i bakkroppen, eller på annat sätt har en kroppstyp som kan försvåra förlossningen :/

taxarärbäst
2018-09-24 21:14
#2

som jag har förstått så ska inte hanen va för stor men men det kan ju va en gammal lögn! undrar om det står någonstans 🤔

Lord Vulcan
2018-09-25 07:48
#3

Oftast anpassar sig valparna efter mammans storlek.

[Forest]
2018-09-30 13:02
#4

Det med anpassa sig är lite si å så med. En tik kan vara större än hanen och ändå få problem att föda valparna. Så innan man tänker på avel så bör man kolla täcker försäkringen snitt.  Jag skulle ge rådet att inte avla då det finns många på blocket som redan inte blir av med sina valpar utan sänker priset för att försöka locka till sig köpare.

Rafflan
2018-09-30 13:56
#5

#4 fast om tiken är större än hanen känns risken för problem lika stor som om man parar 2 lika stora hundar/rasrent avel. Det är ju alltid risk vid avel, men det finns ju vissa saker som ökar risken för problem, och det var ju det TS undrade om :)

TS verkar inte heller själv fundera på att avla, utan undra då en hon känner ska ta en kull.

[Forest]
2018-09-30 14:31
#6

5 det läste jag med att Ts inte skulle avla därför skrev jag att man kan ge det rådet att inte avla. Valpar kan sitta fast på flera sätt, värkar kan avta öppningsskedet avtar mm. Jag anser innan man avlar funderar på är det värt alla riskerna och man kan gott upplysa läs på mer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: