Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 909 ggr
frijoh
2018-09-24 16:35

Skvallerträning

Jag har tränat skvaller med min hund i några månader nu och det funkar sisådär! Det största problemet är att vilda djur dyker upp för nära så att det blir för svårt för henne. Vill ju träna med långt avstånd så att hon klarar att ta emot belöningen utan att bli helt galen. Finns det typ något hägn med rådjur eller något man kan träna mot? Eller hur gör ni som skvallrar mot vilda djur?

Annons:
hemul
2018-09-24 22:53
#1

Ja, det finns hägn. Om det finns något där du bor vet jag ju inte. 😉

frijoh
2018-09-25 06:16
#2

1# bor norr om Sthlm på landet :) tränar du skvaller med dina hundar? Hur gör du isåfall med tex rådjur som kommer för nära?

Elsis matte
2018-09-25 09:33
#3

Kan hon skvallra i övrigt? Om inte skulle jag börja träna mot andra saker först, det behöver inte vara sådant hon reagerar starkt på, utan bara noterar. När hunden har ett välinlärt skvaller är det lättare att överföra till ex vilt.

frijoh
2018-09-25 18:34
#4

#3 ja, hon skvallrar på det mesta, inte till 100% genom att springa till mig, men vi har iaf kommit såpass långt att hon ser tex en människa, vänder huvudet direkt och förväntar sig en belöning. Men inte vilda djur, som är det mest problematiska enligt mig. När hon ser tex ett rådjur/räv blir hon helt lås och lyssnar endast på inkallning och inget annat.

Upp till toppen
Annons: