Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2019 ggr
JoannaLi
9/23/18, 11:07 AM

Pälsen luktar illa

Okej, så Ossa luktar illa. 

Han duschade när jag hämtade honom första gången, vilket borde ha varit typ första eller andra september. 

Nu luktar han illa. Folk anmärker på att det luktar blöt hund här hemma, vilket å ena sidan kan vara kvarlämningar efter att de varit blöta som satt sig i luften typ men jag undviker också gärna att gosa upp mig riktigt nära, eftersom att han luktar illa när man kommer nära, så tänker att det är det? Det sätter sig inte på händerna när man klappar, utan det är just själva Ossa. 

Innan han flyttade hit åt han ett sämre-variantens torrfoder, men har i alla fall sen den 6/9 ätit färskfoder konsekvent, med mycket lax i.  

Jag tycker att han har fantastisk päls- och hudkvalité! Pälsen är mjuk, luftig, torr (ej fet), han blir inte blöt in på huden när det är blött ute osv. Fantastiskt pälskvalité. Han fäller som rackarns dock. Det är svårt att se ner i huden pga tät päls, men det jag ser ser rent och fint ut, inte torrt eller fett. 

Han kliar sig en del dock, generellt över kroppen (inga specifika platser, utan klia sig lite här och lite där typ). Jag utesluter dock inte att det är ett kvarvarande understimulansbeteende, tycker att det minskar lite med tid, men ska inte lova. 

Så, tankar?  

Min spontana tanke är just nu att hans jättemjuka underull behållit lukten av blöt hund även fast han torkat? I och med att han inte har några egentliga andra "symptom" typ? 

Jag tänker att han ska få duscha igen, för att se om det kommer tillbaka och i vilken takt.

Annons:
Odd
9/23/18, 11:31 AM
#1

Har du uteslutit att doften kommer från munnen? Petter, vår toypudel, luktade fruktansvärt illa pga alla sina munproblem. Doften satte sig överallt där han slickade, Ossa kanske också har dålig andedräkt av någon anledning?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JoannaLi
9/23/18, 12:13 PM
#2

#1 Japp, andedräkten luktar inte illa alls! Lite fiskigt, men liksom "friskt", vilket jag tänker kommer ifrån att han åt rå fisk rätt sent igårkväll :P

Vinternos
9/23/18, 2:25 PM
#3

Hundar som drabbas av svamp luktar en hel del, deras hud är vanligen lätt röd/brun aktig men kan även ha det utan förändrad hudfärg. Kolla ljumskar, armhålor och under trampdynor. Hade en omplacering innan som ständigt hade problem med svamp trots byten till olika foder, henne tvättade vi med ett särskilt schampoo Malacetic när hon var som värst. Annat än just svamp kan jag tyvärr inte komma på något, hoppas lukten blir lite bättre kan ju helt enkelt även vara en tillfällighet.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

kinjelooo
9/23/18, 3:24 PM
#4

#3 stämmer vad du skrev! Min hund (korthårig) har haft återkommande problem med svamp pga sina allergier och under de värsta perioder luktar hon väldigt speciellt. Skulle beskriva det som jäst/gammalt bröd blandat med fotsvett typ 😅

Sugar Mist
9/23/18, 4:21 PM
#5

Borsta ur all päls med en furminator, dra ett bad med typ grönsåpa och sedan vanligt hundschampoo(som man oftast måste köra 2 schamponeringar på för att det ska fungera) och sen torka igenom honom ordentligt. 
Kolla genom ljumskar, armhålor, tassar etc. om det finns någon svamp annars tror jag det bara kan va så pälsen inte blev riktigt ordentligt ren och att det sitter kvar smuts/fett i hårbotten på honom. 
Brukar få nästan klia hunden över hela kroppen när jag schamponerar mina aussies, just för att vatten mest rinner av dom och inte går in i huden.

-

JoannaLi
9/23/18, 9:04 PM
#6

#3 och #4 Jag kollade efter svamp, men hittade inget! Men ska kolla en vända till i morgon i ljuset. 

#5 Kör du grönsåpa + hundschampoo + hundschampoo i samma dusch? Eller låter du dem torka emellan? 

Och jo, att vatten rinner av är vi vana vid. Fördelar och nackdelar med bra päls 🤐😃

Annons:
Sugar Mist
9/23/18, 9:18 PM
#7

#6 Ja men precis, allt i ett och samma svep :) 
Jack luktade också pyton medan jag fasade över från Royal Canin, och grönsåpe-hundschampoo fick bort lukten så gott som :)

-

JoannaLi
9/23/18, 10:14 PM
#8

#7 Jag får nog göra det. Gjorde dubbla schamponeringar, men tycker ändå att lite doft bryter igenom :/ Men lukten försvann från Jack efter foderbytet var "klart" typ?

Sugar Mist
9/23/18, 10:22 PM
#9

#8 Ja absolut, efter någon månad när kroppen är "färdig" med att processera bytet! Han luktar inget nu, knappt ens när han är blöt :)

-

Rafflan
9/24/18, 4:32 AM
#10

Ålder?
Visa gamla hundar har en tendens att lukta lite illa och behöva bada oftare.
Om man är ute i fuktigt väder så har visa raser, tex labrador en tendens att lukta blöt hund även om det inte regnat.
Svamp i öron och tassar kan lukta riktigt illa :)

JoannaLi
9/24/18, 10:31 AM
#11

#9 Vad bra, då finns det hopp!

#10 Femton månader. 

Och till alla: ingen svamp! :)

Upp till toppen
Annons: