Annons:
Etikettbeteende
Läst 1247 ggr
Niliam
9/22/18, 2:02 PM

Vuxen hund lämnar inte valp ifred.

Jag har en valp på snart tio veckor och en vuxen hund som fyller två i december. Att valpen är på den vuxna hunden typ jämt var jag beredd på. Men den vuxna hunden låter inte valpen vara. Busar upp, tacklar, får i gång lek. Jag är rädd att han kanske inte är redo att vara vuxen och ”uppfostra” Och är rätt burdus i mina ögon. Ska jag sära på dem eller ska jag låta dom vara tills dom hittar sina roller? Dom har ju inte varit tillsammans så länge. Men allt bus leder även till att valpen blir så speedad att hon inte sover eller kan slappna av ordentligt.

Annons:
Sjuttan
9/22/18, 2:20 PM
#1

Det viktigt att valpen får vila ordentligt. Flera timmar åt gången. En tvåårig unghund kan inte få ta detta ansvar. Gör en avskild hörna åt valpen där inte tvååringen kan störa valpen. Den måste få vakna av sig själv, få kissa och sedan leka. Håll koll på mär den är trött igen, ta in den i sin skyddade hörna och vila. Dessutom hoppas jag att valpen får äta ifred, i sin egen takt. Jag tror att detta annars kan negativt påverka valpens utveckling både fysiskt och psykiskt. Valpen verkar ju redan nu vara stressad! Vad säger uppfödaren?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lona
9/22/18, 2:33 PM
#2

Instämmer, bryt leken mer eller mindre direkt! Förutom att valpen behöver vila så är de ganska sköra när de är så unga. De tål inte så värst hårda tacklingar, i synnerhet inte om den äldre hunden är större.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: