Annons:
Etikettövrigt
Läst 542 ggr
Tollertass
2018-09-21 14:11

Gymnasium

Hej! Nu går jag i nian och det är dags att välja gymnasium. Är intesserad av att söka till något hundgymnasium där jag får ta med min egen hund. På några gymnasiernas hemsidor som jag är intresserad av att söka in på står det att hunden ska klara av ett hanteringtest. Någon som vet vad det innebär och hur det går till? Har en väldigt osäker tik vid vita hundar, hon har aldrig visat aggressivitet när hon hälsar på en vit hund men när vi möter dem kan hon låta som att hon tänker stycka sönder dem. Tacksam för svar!

Annons:
Sugar Mist
2018-09-21 14:35
#1

Jag har gått på Forshaga Akademin, det är en bra skola om man är duktig på att ta avstånd, det är väldigt mycket fest och dylikt, men det har börjat sina ut de senaste åren, det var mer när jag började 2014.

Hanteringstestet där går till så att man går fram till testaren(en lärare), hälsar och läraren får hälsa på hunden, känna igenom den lite och sedan gå iväg en sväng med hunden. 
Sedan ska man göra ett riggat hundmöte, gå igenom en klunga med människor och slutligen binda upp hunden och gömma sig, så man ser hur hunden fixar att vara utan matte, i princip.

Visar man att man är redo att jobba med hunden så brukar det gå, även om man har en hund som gör utfall, jag har haft två hundar som varit väldigt högljudda i hundmöten pga frustration men båda fick vara i skolan ändå, ta upp det med lärarna om du går på öppet hus eller liknande.

-

JoannaLi
2018-09-21 15:19
#2

Mitt hanteringstest: 

Hundmöte på kort avstånd, passivitet vid samtal, jag fick visa sitt och ligg, läraren tog hunden och provade sitt och ligg. 

That's it. Men jag vet att det blev annorlunda med nästa (mycket bättre!) hundansvarig. 

Arrak gjorde gigantiska utfall i hundmötet, tjöt under passiviteten och vägrade samarbeta eller ens följa med läraren. Det enda som gick bra var när jag skulle visa sitt och ligg. Han fick vara på skolan ändå! Ofta handlar det om att visa vad du har för kunskap, hur du tänker jobba med och hantera problemet, som jag skulle säga det.

Upp till toppen
Annons: