Annons:
Etikettövrigt
Läst 4354 ggr
Myris & Stinis
9/19/18, 4:52 PM

Liknande ras??

Hej! Undrar lite spontant om det finns någon hundras som liknar BC utan att behöva valla?? Både utseende mässigt och personligen,. Inte direkt för att jag ska skaffa någon sån ras utan mer för att jag är nyfiken!

Annons:
Belzebubble
9/19/18, 6:43 PM
#1

Jag tänker väl lite spontant på en viss typ av aussie. Tror det är bruksvarianten jag tänker på, de som ofta är lite mindre fluff… Fast de har ju också bakgrund som vallhundar, även om jag tror det är mer "acceptabelt" att köra annat med en aussie än just vall.

Sugar Mist
9/19/18, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Det finns flera aussies(främst de som avlats för arbete) som påminner väldigt mycket om border collie utseendemässigt, och de har inte samma behov av vallning som bc'n har.

Men istället är det hundar som har mycket mer jävlar anamma, attityd och självständighet, och behöver arbeta- precis som border collien, bara att de klarar en vardag utan vallning. 

Här är min aussie med typisk bc-teckning som misstagits för border collie av både insatta aussiemänniskor, bruksfolk och veterinärer. 
Det som skiljer utseendemässigt är att han är svanslös. 

EDIT: Han är ifrån vallande linjer :)

-

Lojs
9/19/18, 10:36 PM
#3

Border collie kan ju se ut på så otroligt många sätt, och likadant vara väldigt olika mentalt, så jag tänker mer att du får lista vilka saker med bc du gillar och utgå från det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fisherling
9/19/18, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Min aussievalp misstas ständigt för en BC, hänt mååånga gånger med den äldre också. De kommer från arbetande linjer med en hel del vallning i stamtavlan. Det verkar som att de aussies som kommer från linjer med fokus på utställning har fått stämpeln "hur en aussie ska se ut" för allmänheten, vilket gör att majoriteten tror att de ska ha massvis med päls, vara fyrkantiga, tunga, stora, ha björnhuvuden och hängöron. Antagligen därför båda mina blir misstagna för BC.

Som tillägg har jag länge varit av åsikten att det behövs fler hundraser i samma storlek och generella utseende som aussie/BC. Hundar med lite lagom päls, rektangulära, lagom vinklar, normalt byggt huvud, 45-55 cm i mankhöjd och 16-23 kg med alla möjliga färger; helt avlade för sällskap. Hundar helt enkelt. Om det fanns en ras som det, fast som bara avlades för sällskap men hade alla "häftiga" färger, då tror jag att vi skulle kunna få rätt bra bukt med alla dessa blandisar och 'oreggade renraser'. Folk vill ha något som ser ut som en hund, som är byggd på ett lagom sätt och med en storlek och vikt som är rimlig, men inte är lika krävande.

hemul
9/20/18, 1:43 AM
#5

De där fluffiga aussiesarna som man, ivf jag, såg mycket för en tio år sedan, är de utställnignsavlade då?

Sugar Mist
9/20/18, 3:03 AM
#6

#5 Rent generellt Ja. 
Showavlade är oftast grövre, mer kompakta, mer päls och mer teddylika, nästan åt berner sennen i sitt utseende.

-

Annons:
hemul
9/20/18, 3:55 AM
#7

Jamen precis! Tänkte säga att de såg ut som bernerkorsningar, men tyckte det lät så dumt när man ser bilderna här. Hade en kompis vars syster började med aussie för en 15 år sedan (plural alltså) och min kompis skickade en massa bilder. De jag träffat på på senare år ser helt annorlunda ut. Har en relativt ny bekant som har aussie och jag trodde det var en border först. Skulle jag aldrig ha trott med de där teddylika.

Vad bra, då har jag fått det utrett. Tackar! 😃

koppargaller
9/20/18, 10:12 AM
#8

Show avlade BCs o aussies går ofta inte att se skillnaden på.

Lona
9/21/18, 7:48 PM
#9

#4, You nailed it! Överlag är det ont om bra, stabila sällskapsraser i mellanstorlek tycker jag. Egentligen är jag emot att folk köper hund efter utseende men när de nu ändå gör det vore det ju käckt om det fanns lämpliga alternativ…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[~Kollen~]
9/21/18, 7:57 PM
#10

Australian Shepherd och Markiesje är ganska likt utseendet

hemul
9/22/18, 8:15 AM
#11

Markiesje är ju en dvärgspaniel.

[~Kollen~]
9/22/18, 11:03 AM
#12

#11 Jaha men men

koppargaller
9/22/18, 12:46 PM
#13

Vad är en Markiesje?

Annons:
Myris & Stinis
9/22/18, 1:09 PM
#14

#13 sök på det:)

koppargaller
9/22/18, 3:16 PM
#15

#14 skulle inte falla mig in.

Lona
9/22/18, 3:19 PM
#16

#13, En liten (~40 cm, 10 kg) svart spanielbesläktad sällskapshund från Holland, Inte godkänd av FCI men av någon lokal kennelklubb.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: