Annons:
Etikettraser
Läst 2507 ggr
[AlltNr2]
2018-09-19 13:28

Vilken ras?

Hejsan! Glad

Jag letar efter ''min'' ras men det är så svårt! Jag har letat och letat men hittar inte någon passande ras. Kanske är det jag som har för höga krav. I alla fall så tänkte jag vända mig till er här på iFokus Hund och se om ni kanske vet någon passande ras. 

Jag letar efter en hund som är:

*Tystlåten. Jag är väldigt känslig för vissa ljud. *Mellan aktiv. Jag kommer att ge vovven en långpromenad om dagen på minst en timme + kissrundor. Lösspring i hundrastgård dagligen, lydnad på hobbynivå och godissök i olika terränger.  *Korthårig. Jag är inte alls intresserad av pälsvård. Att borsta då och då går dock bra.  *Frisk.  *Lugn. Jag är väldigt lugn av mig och tar livet lite som det kommer.  *Jag vill att hunden ska ty sig till mig. Jag vill inte att den ska vilja hälsa på allt och alla. *Den ska klara av att ta det lugnt ibland. Alltså inte lika mycket aktivering.  *Storlek spelar ingen större roll. Dock ingen av de ''tyngre'' raserna, så som Mastiff osv. 

Jag har en diagnos som gör att jag ibland får neråt perioder, vilket därför gör att hunden då måste kunna ta det lugnt i några dagar. Självklart med kissrundor och kanske någon slags aktivering. 

Med vänlig hälsning AlltNr2. 🙂

Annons:
lydisleon
2018-09-19 13:35
#1

Tänker spontant på eurasier. De har visserligen en del päls, men vad jag har förstått är den ganska lättskött. Annars kan du kolla upp grupp 9, där finns många trevliga raser :)

Lona
2018-09-19 14:07
#2

Whippet? Tystlåten, stillsam inne, mjuk i sättet, vill gärna springa av sig…?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

VampireGirlElvira
2018-09-19 14:36
#3

Du är som mig AlltNr2, jag kräver också det lilla ”speciella” på min framtida hund, men vad tycks om en Cavalier King Charles Spaniel kanske? Eller en Golden Retriver? Dom båda kräver en del borstning men det kanske inte gör något? Jag har också en bokstavsdiagnos, (jag har Asperger), och en sjätte ländryggskota som gör att jag behöver en hund som är lugn av sig och som inte drar. Sorry för lite OT, men jag hoppas också att du hittat den hund du behöver för dig och dina behov.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Sunflower_
2018-09-19 14:58
#4

#3 Det som är så synd med Cavaliern är deras hälsa med hjärtproblem. Mina farföräldrar har haft tre stycken (träffat en av dem) och det är ju en härlig hund men tror att nästan alla dem hundar var tvungna att avlivas på grund av hjärtproblem, iaf den sista.

Elsis matte
2018-09-19 16:21
#5

Jag tänker också på vinthundar: italiensk vinthund, whippet eller greyhound skulle alla kunna fungera bra. De behöver få springa i egen takt regelbundet och en rastgård kan vara i minsta laget, men får de bara röra på sig är de lugna i övrigt.

Kiwi2024
2018-09-20 07:04
#6

Tänkte också direkt på någon typ av vinthund: italiensk vinthund eller Whippet.

Annons:
[AlltNr2]
2018-09-22 15:50
#7

#1 Jag kan inte så mycket om den rasen, har alltid tvekat pga. deras päls men ska sätta mig och läsa om dem nu, tack för tipset! 🙂

#3 Cavalier King Charles Spaniel känns lite väl sjuk faktiskt. Och Golden är lite för glad i andra människor för min smak, men tack för tipsen! Jag har också Asperger. Har du hittat ''din'' ras än då? Vad är det för ras isåfall? *nyfiken* 😃

  #2 #5 #6 Jag har alltid älskat vinthundar så jag ska sätta mig och kolla igenom den gruppen. Va glad jag blev när ni tipsade om just vinthundar. De verkar vara så härliga! 😃

jenmjao
2018-09-22 18:00
#8

Tänkte direkt på shiba inu? Vet inte varför.

Belzebubble
2018-09-22 22:50
#9

#8 

Jag som har shiba tänkte faktiskt på rasen också. Men då tycker jag man borde ha lite bättre tanke för aktivering. En shiba vill gärna göra något.

Changrila
2018-09-23 16:52
#10

Jag brukar i princip aldrig rekommendera vinthundarna, men just här tror jag faktiskt att de kan passa. Sedan vilken vinthundsras, det beror på hur du är och hur du vill att hunden ska vara.

Whippet, italiensk vinthund och greyhound är de mest "hundiga" vinthundarna. Raser som saluki och afghan är tystare, inte lika skuttiga och har lite mer värdighet, men är också svårare att träna i tex lydnad. Därmed inte sagt att det är omöjligt. Jag själv tävlar med mina salukis och vi tycker det är jätteroligt att träna ihop. Men, har man tävlingsambitioner finns det utan tvekan bättre raser att titta på.

Skulle vinthundarna intressera dig så är det bara att hojta till. Jag har god koll på de flesta raserna (enbart nördig när det gäller saluki) och hjälper gärna till med det jag kan för att ett eventuellt hundköp ska bli så bra som möjligt :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[AlltNr2]
2018-09-23 21:02
#11

#8 De är så fina. 

#9 Vilken slags aktivering behöver en Shiba? 

#10 Åh va kul att höra! Jag har inga tävlingsambitioner, utan vill väl mest träna lite lydnad för att det är kul. Jag är verkligen jätte intresserad av vinthundarna men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Skulle verkligen uppskatta lite hjälp. Jag slänger iväg ett meddelande till dig här på iFokus när jag får tid! 🙂

Changrila
2018-09-23 23:11
#12

#11, nu har du fått svar! :D

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
2018-09-24 10:38
#13

10 Vad bra du förklarar vinthundar och olikheterna 😃

Jag säger också vinthund men även Irlänsk varghund kan passa det negativa är att dom lever inte så länge men oj vad jag har måna fina minnen med rasen. Hade alltid med mig  ena ut när jag red ut han älskade sträcka ut sig och höll bra sällskap :)

Annons:
Belzebubble
2018-09-24 12:21
#14

Jag tror inte shiba behöver mycket aktivering, men de vill gärna göra något skoj. Min hatar att ha tråkigt och hittar gärna på eget då… Så visst, shiba kommer inte klättra upp på väggarna om det bara springer av sig och söker lite godis, men man får så mycket roligare liv om man till exempel lägger spår i skogen eller tränar lite mer än vardagslydnad. Annars finns risken att hunden blir seg och omotiverad.

Magrat
2018-09-24 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Italiensk vinthund säger jag. Helt underbar ras som passar bra in på din beskrivning. Det enda är att de måste få springa av sig ibland och kan vara svåra att ha lösa pga deras jaktinstinkt. Det går att träna in inkallning, men annars kan man ju nyttja hundrastgårdar eller en löplina.

Det är typ noll pälsvård, de är tysta, inga problem med några vilodagar då och då. Och det är en relativt frisk ras. Jag har för mig att det är ögon och patella man kollar upp på dem.

PS, Det är sällan jag rekommenderar vinthundar, men jag tror verkligen att en iggy skulle passa med dig DS

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: