Annons:
Etikettövrigt
Läst 1537 ggr
Rallyhlin
9/18/18, 9:40 PM

Sälja hund för jobb?

Hej! Tänkte höra hur ni ser på att man säljer sin hund för att man får jobb Hur dumt är det egentligen om man är säker på att hunden får det bättre? Tycker ni att det är ett alternativ att hunden får vara hemma på dagarna istället för omplacering? Tycker ni att man ska leta ett annat jobb där hunden får följa med? Skriv gärna varför ni tycker som ni gör (:

Annons:
koppargaller
9/18/18, 9:46 PM
#1

Beror väl på hur lätt det är att få annat arbete? Kan du inte skaffa daghusse/matte?

JoannaLi
9/18/18, 9:52 PM
#2

Jag tycker väl att alla anledningar att sälja en hund är en bra anledning, om det är det man känner är bäst! Man ska inte behålla en hund av någon skuldkänsla eller annat. Både ägare och hund ska må bra. 

Får hunden det bättre eller lika bra, och det är det bästa alternativet för dig så kör!

Däremot, är det inte vad du vill så finns det ofta alternativ! Som du säger, lämna hunden ensam hemma om den mår bra av det (med rastning om det är längre stunder), hunddagis, dagmatte/-husse, hundrastare, hundgård, byta jobb (kanske lite svårare)… Det finns säkert ännu fler alternativ!

[Shindeagan]
9/18/18, 9:59 PM
#3

Hellre omplacering än att hunden är ensam hemma en hel arbetsdag. Det finns dock andra alternativ om man inte vill omplacera, som dagmatte, hundrastare eller hunddagis. Överlag är det få jobb som tillåter hund på arbetsplatsen, så det skulle inte jag satsa på.

Rallyhlin
9/18/18, 10:08 PM
#4

Jag har just nu inget behov av att byta jobb, men är inte fast anställd och det känns ju alltid lite oroande. Men är mest bara intresserad på hur andra tänker. Jag känner att daghusse/ matte kanske inte är det optimala under flera års tid med långa arbetsdagar +helger, eller är det bara något jag fått för mig?

JoannaLi
9/18/18, 10:12 PM
#5

#4 Det beror väl på person. Jag vet att vissa tycker att "jag har inte hund för att lämna ifrån mig den si och så många timmar om dagen" och hade då hellre sålt hunden än att ha dagmatte på heltid, och det är helt okej att folk tycker det. För mig är det knäppt, och jag hade inte gjort det. T.ex. hade jag världens bästa dagmatte, som jag gladeligen haft heltid under hela hundarnas liv, och då kanske det mest känts som att man "delat" hundarna, men det hade jag gladeligen gjort!

hemul
9/19/18, 1:37 AM
#6

Fattar inte riktigt. Kan du alltså ha med dig hunden på jobbet nu och hunden kan inte vara ensam hemma alls? Eller?

Annons:
[Forest]
9/19/18, 8:40 AM
#7

4.  Detta med jobb och hundvakt på något sätt är kanske inte alltid jätte roligt. Men om man jobbar heltid och omöjligt att ta sig hem på rast så är någon typ av hundvakt/dagis väldigt bra.   Våran ena hund skulle kanske inte klara av att vara på hunddagis men hos hundvakten har hon tyckt vart helt okej 😉

[Shindeagan]
9/19/18, 10:18 AM
#8

#4 Av vilken anledning menar du att det skulle vara dåligt att ha hunden hos dagmatte under en längre tidsperiod?

Changrila
9/19/18, 7:06 PM
#9

Jag skulle absolut inte göra mig av med hundarna om det fanns minsta lilla möjlighet att ordna för att de skulle kunna bo kvar hos mig. När jag letar jobb, då letar jag efter jobb som går att kombinera med att ha hund på något vis. Antingen så att hundarna kan vara med eller att jag kan ta mig hem och rasta dem på lunchen (och så kort resväg till och från jobb att de totalt sett inte blir ensamma mer än de klarar).

I dagsläget kör vi på sistnämnda lösning. De är hemma hos min mor, så sällskap har de större delen av dagen, men min mor kan inte rasta dem. Det gör jag på lunchen, och eftersom jag har bara 7-10 min cykelväg till/från jobbet så blir det inte extremt långa dagar heller. Sedan efter jobbet så motionerar vi ordentligt och tränar rallylydnad, och då är hundarna glada.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
9/19/18, 7:31 PM
#10

Jag tillhör väl de som inte tycker det är hela världen om hunden inte får så mycket action under dagens arbetstimmar. På vardagar sker huvudsaken av vår motionering, aktivering och träning på tidig morgon och kvällen. På dagen är det lågaktivitet som gäller förutom när jag jobbar hemifrån, då kan jag ta en längre lunch ibland och köra nått kul. Visst vore det kul om han alltid kunde vara med, men hur många kan ha en sån perfekt vardag?

Rallyhlin
9/19/18, 8:14 PM
#11

#6 jo han kan vara hemma själv men är mest bara intresserad av att veta vad folk tycker och tänker. #8 det är något som jag bara fått för mig skulle jag gissa. Är inte emot det alls, det bara känns så. Fast det är väl för att jag börjar blanda in känslor och inte tänker helt på att det ”bara” är en hund om du förstår.

Rafflan
9/20/18, 5:20 AM
#12

Beror på hur livet ser ut, skulle jag bo i hus på landet skulle jag bygga rastgård som funkar att ha hundarna i medans jag jobbar.
Om jag bodde i lägenhet skulle jag skaffa dagmatte/hunddagis tillfälligt, och samtidigt leta nytt boende närmare jobbet, så jag skulle kunna gå hem på lunchen och rasta hundarna.

Hur man gör det bäst beror ju på hunden och vad man själv har för möjligheter, men för mig som absolut inte vill sälja mina hundar skulle jag göra allt för att hitta en bra lösning för hundarna.
Just nu har jag turen att kunna ha hundarna med på jobbet :)

taxarärbäst
9/24/18, 9:23 PM
#13

min stora systers hund är ett "offer" för 4 omplaceringar och den hunden har haft det väldigt jobbigt men säkert finns det hundar som fick ett bra hem direkt men önskar bara att lilla Naala också skulle ha fått det

Annons:
Upp till toppen
Annons: