Annons:
Etikettdebatt
Läst 1812 ggr
CayKantos
9/18/18, 7:05 PM

Debatt - Förbjud farliga hundrasee

http://www.johannatoftby.se/2018/09/17/forbjud-farliga-hundraser/#comment-507378 Vad är era åsikter? Jag har redan kommenterat med mina åsikter på själva inlägget. Cajsa heter jag för er som orkar läsa. Spännande debatt, men jag som bott i Danmark ser hur vidrigt en dum lag kan va..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Honestyisdead
9/18/18, 7:26 PM
#1

Förbjud idioter att skaffa hund istället känner jag.

Herveaux
9/18/18, 7:31 PM
#2

Jag håller med Hera här.
Att förbjuda raser löser inte problemet med olämpliga hundägare. Ge idioterna lite tid så kan de nog förvandla de flesta hundar till monster. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
9/18/18, 7:33 PM
#3

Jaha, ska man förbjuda alla hundraser som är kapabla att bita ihjäl en yorkie kanske? Blir inte många kvar dårå.

Nordanälvens
9/18/18, 7:51 PM
#4

Men vad är detdär för en pajas? Alla hundar kan orsaka skada och det ÄR ägarens ansvar att se till så hunden inte orsakar skada. Ska Sverige bara tillåta små dun till hundar?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Chinesecrestedlover
9/18/18, 8:14 PM
#5

Alla hundar oavsett ras kan bli/vara farliga så ser absolut inte någon vits med att förbjuda vissa raser (snarare som andra skrivit idiotiska ägare). 

Jag hade för att dra ett exempel på att alla raser kan vara farliga en Chinese Crested…en kille på 5,5 kilo, naken och världens sötaste (fick ofta kommentarer kring detta). 

Under den söta ytan var han dock en opålitlig hund, extremt osäker med aggressionsproblem. Han hade många olika sjukdomar och åkommor och bland dessa är en stark misstanke från min sida (efter att ha läst en massa kring detta ovanliga syndrom) att han hade RAGE syndrom. 

Han kunde komma helt oprovocerat och hoppa upp mot soffan och morra som tusan/försöka huggas (när man satt i godan ro och såg på tv). Han kunde njuta av massage i en halvtimma för att plötsligt från en millisekund till en annan, försöka hugga mot ansiktet. Hans blick var vid dessa tillfällen konstig…som att han inte var "hemma/där" och han visste inte vad han gjorde. Han morrade ofta och sträckte huvudet/blicken mot taket (alltså inte i närheten av att titta mot mig eller så) när jag skulle klä på honom. Han bet mig vid flera tillfällen och även vid ett tillfälle när jag vände bort blicken för att han inte skulle uppfatta mig som hotfull. 

Jag gjorde vid ett tillfälle samma sak mot en morrande Rottweiler (vände bort blicken alltså = lugnande signal och satt ner) som jag (när jag praktiserade på ett djursjukhus) hade fått uppgift att tvångsmata/mata med spruta. Rottweilern slutade omedelbart upp med att morra och lät mig mata honom utan problem (han förstod att jag inte var ett hot). 

Min egen hund (Cain) läste inte av mig alls (som Rottweilern gjorde) utan bet mig i huvudet (på sidan) när jag vände mig bort. Ingenting jag lärt mig kring hundar (i stort sett), deras språk, signaler etc. fungerade på Cain (utbildad djurvårdare, gått massor med hundkurser och läst hundars beteende på universitet, läst 100-tals böcker osv.). Ska tillägga att det var inte heller någon veterinär, etolog eller hundpsykolog/hundinstruktör som förstod sig på Cain heller. 

Han hade svårt att lära sig saker förutom alla andra problem och jag skulle nog sätta honom i kategorin FARLIG hund (opålitlig som oprovocerat bet och som gärna högg mot just ansiktet osv.)…men den stora morrande rottweilern i mitt exempel hade jag inte alls klassat som en farlig hund. Han lyssnade fint på mig och det fanns aldrig tillstymmelse till att han blev farlig. 

Min söta men FARLIGA hund Cain

Cain å andra sidan var visserligen liten…men gick inte alls att lita på och man fick vara på sin vakt hela tiden och lära sig (i den mån det gick, med tanke på att han gick till attack oprovocerat också) att läsa av just Cain. Med åren lärde jag mig ganska väl hur jag skulle undvika (oftast) att bli biten och han lugnade sig även en hel del efter att han kastrerades i fem-sex års åldern. Han blev 10,5 år och det var inte lätt att leva med honom men han var såklart helt underbar också…på sitt sätt, sina villkor osv. annars hade jag nog inte orkat fortsätta kämpa. 

Att förbjuda vissa raser som ex. rottweiler, amstaff osv. för att de kan bli/vara farliga håller inte…när och vid vilken ras drar man gränsen? 

Jag har nu en hund (skulle inte kalla honom farlig…men han är osäker och har bitit p.g.a. detta) som är en blandning mellan Chihuahua och Chinese Crested, han väger fyra kilo…ska man förbjuda Chihuahuor och Chinese Crested för detta?  

Om en golden, labbe eller en pudel bits…innebär det då att även dessa raser ska förbjudas liksom?  Eller har det betydelse för VARFÖR hunden biter? Om någon idiot slår sin hund…får hunden då bitas utan att anses som farlig (den försvarar ju sig bara) eller hur tänker man när man vill förbjuda raser? 

Ska man förbjuda hundar för att de kan bli/är farliga så blir det tillslut inga raser kvar för vilken hund som helst kan bli farlig (se bara på min lilla Cain)…

Sen kan man ju när man då har förbjudit alla raser av hundar och alla blandraser börja förbjuda andra arter också för katter kan också attackera, papegojor kan göra stor skada med näbben (i alla fall typ. aror osv. gör dock rätt redigt ont när min lilla goja bits också), kaniner har jag blivit biten av otaliga gånger under livet…innebär detta att man ska förbjuda kaniner? Var går gränsen? 

Mvh/Chinesecrestedlover

kinjelooo
9/18/18, 8:59 PM
#6

Den debatten börjar bli gammal och tjatig men argumenter ”min är världens snällaste” får mig veekligen att kräkas lite i munnen. Inte för att jag har något emot kamphundar utan för att det är så naivt, och dessutom helt orelevant i sammanhanget.

Annons:
[~Kollen~]
9/18/18, 10:04 PM
#7

Menar dom att dom ska förbjuda hundar i Sverige? Kan nog ligga efter

CayKantos
9/19/18, 5:08 AM
#8

#7 vissa vill det ja

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
9/19/18, 8:42 AM
#9

Jag har en granne som vill att man ska skjuta alla fåglar i stan för de bajsar på hennes bil. Hon tycker det på allvar alltså.

Upp till toppen
Annons: