Annons:
Etikettraser
Läst 1098 ggr
alicesjolander
9/18/18, 1:37 PM

Vilken ras rekommenderar ni?

Jag och min sambo bor i en tvåa en kvart ifrån Göteborg och en kvart ifrån skogen. Syftet är att främst ha en kul kompis och familjemedlem som kan hänga med mig till jobbet, samt som hänger med på promenader, fika på stan, myskvällar hos kompisar, samt helger på landet. Vi vill hålla på med lydnad, lite agility, lite nosework. Inte på tävlingsnivå, utan bara för att det är kul och för att hunden mår bra av det. Ca 2 gånger i veckan kanske, utspritt med lite kortare mental stimuli dagligen.

Vi önskar en hund med milt temperament, som trivs bland människor och lätt kan hänga med till ens arbetsplats, som är relativt lättlärd men inte så att den kräver 2 h mental stimuli om dagen för att vara lycklig. Vill inte ha en soffpotatis, eller en urhund som gör som den själv vill, men inte heller en BC, VH eller Schäfer som konstant väntar på att man ska ge den en uppgift. Absolut inte en liten hund och absolut inte en som väger 80 kg, främst för att de inte blir så gamla.

Jag har kollat på vissa kennlar som föder upp Labradoodles (ingen ras, jag vet) och jag gillar den typen av hund de föder upp. Men jag är inte helt tagg på tanken över en blandras, sen kostar de så stört mycket. Finns det något substitut?

Drömmen är att ha en hund som inte fäller, men min kille tycker att pudlar inte är så fina pga de har för långa ben (han är konstig). Vi kar också kollat på Portugisisk vattenhund, men har läst att de har väldigt höga motionskrav? Vill inte ha en Schäfer om händerna

Annons:
reverse
9/18/18, 5:02 PM
#1

En riktig pudel framför olika pudelblandningar uppfyller era önskemål. Långa ben kan man vänja sig vid… Ni kan dessutom frisera pudeln så att den ser ut att vara mer kortbent om det nu skulle vara så. De långa benen lämpar sig jättebra på agilityplanen. ;) Roliga och härliga hundar som vill vara med, men inte har så stora krav på vad det innefattar - ligga i knät och kolla Netflix en hel dag är också kalas, en dag på brukshundsklubben är fina fisken, titta på när matte/husse jobbar är underbart osv osv.

 //Lina

Myris & Stinis
9/18/18, 5:41 PM
#2

När jag läste igenom inlägget tänkte jag direkt på Bichon Havanais (stavfel tror jag)… En pigg och glad liten hund som gärna hänger med på det mesta! Trots storleken så hänger den glatt med på långa promenader och joggingturer! En lättlärd krabat som skulle älska det livet, men sen stod det ju ABSOLUT INTE EN LITEN HUND….

Myris & Stinis
9/18/18, 5:41 PM
#3

/Stina

Elsis matte
9/18/18, 6:06 PM
#4

#1 Måste påpeka att storpudel inte gör sig så väl på agilityplanen, visserligen långa ben men en kort och "stum" kropp gör att de inte är så smidiga. Men nu ville ts iofs inte tävla och då duger de nog bra. Det finns annars flera andra typer av vattenhund som kan passa. Har inte hört att portisen skulle ha något abnormt motionsbehov, och det finns till exempel barbet, som är en rejälare fransk vattenhund. Annars, om ni kan tänka er fällande hund, någon spaniel eller retriever?

soozen
9/18/18, 6:23 PM
#5

Kika på schapendoes? Hade lite samma tankar som dej innan jag skaffade min schappis (3,5 år nu) och det blev jättebra 🙂 vi hamnade dock på tävlingsbanorna ändå till sist för det var så jäkla kul att hålla på och träna så jag tänkte why not 🤪

reverse
9/19/18, 1:17 AM
#6

#4 De har ju fyra storlekar att välja på, jag lade inget värde i det, men mellan kan väl förhoppningsvis kvala in på en inte för liten hund. ;)

 //Lina

Annons:
Lord Vulcan
9/19/18, 9:12 AM
#7

Min schäfer väntar inte ständigt på nya uppgifter. Hon kan mycket väl hänga i soffan en dag, och är nästan alltid med på jobbet.

Frida B
9/22/18, 10:31 AM
#8

#4 vet många som tävlar med sina storpudlar :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: