Annons:
Etikettövrigt
Läst 5411 ggr
Myris & Stinis
9/14/18, 3:30 PM

Ras

Hej! Undrar om vi kan ha hund och isf vilka raser som skulle passa… Hur vi kommer aktivera hunden: •Agility 1-3 ggr i veckan •Cykla med hunden (oklart hur ofta men minst en gång i veckan) •Joggingturer (oklart hur ofta men minst en gång i veckan) •Lek med tex bollar •Långa skogspromenader Allt utöver vanliga kisspromenader! Valpen kommer inte att vara ensam! Dagmatte kommer finnas när vi inte är hemma. (Hittade en sajt ,eller vad det heter, där det fanns massvis med dagmattar i närheten!). Vi reser inte så ofta, isf varannat till var tredje år.. hunden kommer få följa med på camping i husvagnen. Vi campar inte över allt. vi åker och campar på ett ställe, stannar där i ca två veckor (det beror på) sen åker vi hem och åker aldrig mer dit på hela året. Sen åker vi dit nästa år igen o så vidare. Hund har alltid varit ett stort intresse för mig:) min pappa hade en rottis när han var yngre och jag är själv påläst och älskar verkligen hundar! Pälsskötsel spelar ingen roll men helst inte varje dag…. Vi har skog där hunden kan få springa lös, stora fält/ängar där hunden får utlopp för sin energi och några småvägar här och där. Vi har kanin men vi skulle aldrig lämna hunden och kaninen läsa tillsammans. Vi har kompostgaller emellan och det är en utekanin. Helst inte en hund med mycket sjukdomar och en ska inte vara jätte reserverad men inte för påflängig heller. Vi kommer träna vanlig vardagslydnad och hen kommer att få träffa många hundar och människor under sin uppväxt! Tack på förhand;P

Annons:
hemul
9/14/18, 3:48 PM
#1

Igen? 😃

tiger tok
9/14/18, 4:28 PM
#2

Västgötaspets

Honestyisdead
9/14/18, 5:25 PM
#3

Dansk/svensk gårdshund

Myris & Stinis
9/14/18, 5:50 PM
#4

#1 man vill ju alltid vara 100% säker på att rasen passar! Så ni behöver inte kommentera ifall det kommer fler inlägg…;)

koppargaller
9/14/18, 5:58 PM
#5

Varför lägger du inta alla dina olika frågor i en o samma tråd? Då slipper du få kommentarer från sådana som inte läst alla dina olika trådar?

Myris & Stinis
9/14/18, 6:04 PM
#6

#5 För att det kommer nya inlägg och då blir tråden äldre och äldre tillslut måste man ju uppdatera för att det finns inga som vill skriva i de gamla trådarna längre. Så nu behöver ni inte kommentera mer om det.

Annons:
[~Kollen~]
9/14/18, 6:46 PM
#7

Papillon?

Bellieie
9/14/18, 7:12 PM
#8

Pudel, Border Collie, Podenco ibicenco, Labrador,  golden , whippet eller nån spaniel? 

Är dock långt ifrån någon expert men låter ju som ni kan ha en nåt mer krävande hund och med mer aktivitetsnivå. Nån ras kanske inte är helt genomtänkt men det var väl mina spontana tankar :P

tiger tok
9/14/18, 7:26 PM
#9

#8 en av de mest aktiva och krävande raserna som finns är någ inte att rekommendera. Speciellt om man inte tänker valla med den.

[~Kollen~]
9/14/18, 7:51 PM
#10

#8 Border Collin är rätt krävande

Sunflower_
9/15/18, 1:30 AM
#11

Med en disclaimer om att det är många av dessa raser som jag inte vet speciellt mycket om och det kan då betyda att det absolut inte passar, kommer här en lista med många olika hundar som jag tänkte iaf kan vara värda att kolla upp.

Det är även svårt att få en helt rättvis bild om hur mycket aktivering hunden faktiskt kommer få då tex att träna agility 1-3 ggr i veckan kan betyda rejäla agilitypass, men samtidigt också att hunden får hoppa lite hinder en kortis. Och sen också en kommentar på situationen med kaninen, självklart kan det vara lättare att få en hund med mindre jaktinstinkt att acceptera kaninen, men lär man valpen från att den är liten att kaninen är en i familjen som inte får jagas eller skällas på tror jag många hundar med jaktinstinkt då iaf kan lära sig att acceptera den specifika kaninen. Men ja, en hund med mindre jaktinstinkt är ju har ju generellt lättare att acceptera smådjur. 

Tycker någon att en ras som jag nämnt inte alls passar, eller har annan input, så skriv gärna det! Men som sagt här är en lång lista med väldigt olika raser som eventuellt (!!) kanske kan passa;

Bearded collie

Mudi

Schipperke

Shetland sheepdog

Welsh corgi pembroke

Dansk-svensk gårdshund

Dvärgpinscher

Bedlingtonterrier

English toy terrier

Jack russell terrier

Manchesterterrier

Yorkshireterrier

Japansk spets

Keeshond

Pomeranian

Volpino italiano

Västgötaspets

Nederlandse kooikerhondje

Portugisisk vattenhund

Bichon frisé

Bichon havanais

Kromfohrländer

Löwchen

Malteser

Papillon

Phalène

Pudel

Russkiy toy

Italiensk vinthund

Whippet

Honestyisdead
9/15/18, 4:01 AM
#12

#8 BC skaffar man om man ska valla.

Myris & Stinis
9/15/18, 9:17 AM
#13

#8 kan tyvärr inte erbjuda vall, då skulle jag skrivit det:)

Annons:
Myris & Stinis
9/15/18, 9:21 AM
#14

#11 Jag kan ha fel men känns som Bearded collie, Yorkshire, Malteser, Bichon Frisé, Havanais och Löwchen kan ha lite mycket pälsskötsel.. men som sagt, jag kan ha fel!

Sunflower_
9/15/18, 9:34 AM
#15

#14 Beror nog mycket på hur du har dem klippta, tänker jag. Ska man efterhålla utställningsklippningar är det nog en hel del pälsvård, men har man dem nerklippta minskar nog pälsskötseln mycket.

[~Kollen~]
9/15/18, 9:58 AM
#16

Yorkii och Malteser har inte så jättemycket pälsskötsel

[~Kollen~]
9/15/18, 10:00 AM
#17

Det kan nog bli ganska mycket pälsskötsel om man inte klipper hunden

Bellieie
9/15/18, 12:00 PM
#18

Stämmer iofs med border collien… tänkte mest av egen erfarenhet då de jag träffat varit urmysiga familjehundar,  som givetvis aktiverats en hel del. Men kanske inte bästa förslaget nä med tanke på vallningen :P

koppargaller
9/15/18, 12:15 PM
#19

Ingen seriös uppfödare kommer att sälja en BC till TS.

Jack russel terrier är en jakthund även om allla  kanske inte avlas mot jakt så har de en hel del jakt i sig.

Myris & Stinis
9/15/18, 3:17 PM
#20

#11 De jag hört om pommes (pomeranian) är att de inte kan lämnas ensama längre stunder pga att de är så bundna till sin ägare, och så är de rätt skälliga, iaf de jag träffat…

Annons:
Sunflower_
9/15/18, 5:04 PM
#21

#20 Ja, som sagt vet jag inte speciellt mycket om alla de raser jag nämnde och det kan säkert stämma att det är en ras som lätt kan få separationsångest, dock tog jag inte hänsyn till det heller då du skrev att hunden kommer vara med dagmatte när ni inte är hemma. Och ja det är även en hund som har lätt till skall men eftersom du inte skrev något om hur skällig hunden "får" vara, uteslöt jag inte raser som kunde vara mer skälliga.

Myris & Stinis
9/15/18, 6:10 PM
#22

#21 menade inget illa! Och vi bor inte direkt i lägenhet så då skrev jag aldrig det, förlåt för att jag var otydlig… Hunden FÅR vara skällig, men inte överdrivet:)

Sunflower_
9/15/18, 6:21 PM
#23

#22 Nej tog det inte som att du menade något illa heller, ville bara förtydliga att jag inte tog hänsyn till om en ras tex har lättare att drabbas av separationsångest eller har lätt till skall, så du vet det. Menade inte att låta stött om det var så det uppfattades🙂

hemul
9/16/18, 2:54 AM
#24

Det var en väldig blanding av raser i den där listan… Har väldigt svårt att tro att samma person skulle överväga t.ex. bichon och mudi.

Sunflower_
9/16/18, 8:40 AM
#25

#24 Ja tanken var ju inte att alla raser i listan skulle vara intressant för en och samma person. Vet ju inte vad TS exakt är ute efter för typ av hund förutom det som skrivits, och som dessutom kan tolkas på olika sätt, därför skrev jag ner massa raser som kanske eventuellt (!!) skulle kunna passa. 

Jag menar alltså inte att samma hem som skulle passa en bichon även passar en mudi, eller att en person ska stå och välja mellan just dem raserna, men jag ser inget fel i att TS får en salig blandning med olika förslag att kolla upp för att kunna utesluta vissa eller bli mer intresserad av andra. 

Dessutom verkar TS väldigt mån om att få reda på vilken ras som passar bäst, så har inga tvivel om att mer opassande raser kommer sållas bort :)

koppargaller
9/16/18, 12:40 PM
#26

#24 TS har ju startat femtioelva trådar om olika raser, svårt att hänga med även om man läst alla trådar.

hemul
9/16/18, 3:47 PM
#27

Men hon är nog ändå samma person. 😃

En person som inte vet riktigt vad den vill och inte har stor erfarenhet bör nog inte ha en mudi.

Annons:
Myris & Stinis
9/16/18, 3:54 PM
#28

#26 Läs #6 #4

Upp till toppen
Annons: