Annons:
Etikettvalpar
Läst 1807 ggr
hejsan124
9/13/18, 9:42 PM

Valp kräks och har diarré!

Min lilla kille på 14 veckor fick för några timmar sedan diarré som verkligen sprutade ur honom, precis som vatten. Han var pigg då när vi var ute, men när vi kom in blev han trött och slö, han skulle precis lägga sig och sova men klev upp och spydde en ganska så stor hög på golvet. Han är väldigt trött och vill bara sova, har försökt ge honom kokta/mosade morötter men han ville inte ha. Inte ens när jag tog fram hans foder så ville han ha (är normalt en extremt matglad kille). Han ligger nu och sover bredvid mig, bör jag vara orolig och åka in akut eller ska jag låta honom sova ett tag och sen försöka få i han vatten? 

Ska tillägga också att vi var ute ganska länge idag på ett helt nytt ställe, där han fick träffa både hundar och mycket människor. Han brukar normalt sett vara väldigt trött på kvällarna, men nu känns han slö på ett annat sätt…

Annons:
Honestyisdead
9/13/18, 9:43 PM
#1

Har du kollat tempen?

hejsan124
9/13/18, 9:46 PM
#2

Nej, har en termometer men har aldrig gjort detta förut… Funkar det att göra när han sover? Är helt själv så har ingen som kan hålla i honom nämligen.

Lona
9/13/18, 9:59 PM
#3

#2, Han lär ju vakna… Försök i vilket fall, går det så är det bra. Eftersom han kräks, inte vill äta och du tycker att han verkar onormalt trött så kontakta veterinären redan nu! En vuxen hund har man lite mer att spela med men en valp blir snabbt uttorkad och får påverkat allmäntillstånd. Får du inte tag på jourhavande klinik så finns det ju även telefon/internetveterinärer att rådfråga. Flera av försäkringsbolagen har avtal som gör att det är gratis för kunderna att använda tex Firstvet.se Uppdatera gärna hur det går för er!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
9/13/18, 10:00 PM
#4

Njä jag skulle inte rekommendera det. 

Ring och rådfråga veterinär.

koppargaller
9/13/18, 10:04 PM
#5

Tempa som vanligt, funkar säkert när han sover. Se till att han får i sig vätska, helst med salt o honung eller druvsocker. Häll sakta in i mungipan med sked eller spruta (om du har hemma) massera halsen försiktigt så att sväljreflexen aktiveras.

Valpar blir uttorkade väldigt fort! Ring gärna o konsultera veterinär.

hejsan124
9/13/18, 10:17 PM
#6

Tack så mycket för svar alla! Är ju såklart väldigt orolig, har bokat en tid nu hos firstvet så att jag kan få prata med en veterinär. Har tid 22.45, jag skriver här efteråt! :)

Annons:
Chinesecrestedlover
9/13/18, 10:20 PM
#7

Hej! 

Skulle råda att inte tempa. Ts låter osäker på hur osv. vilket kan leda till problem senare…tro mig jag vet. 

Jag hade förövrigt tempat typ. en miljon hundar innan (praktik på djursjukhus osv.) men råkade ändå göra illa min hund när hon var valp (hon var iofs otroligt liten, väger två kilo nu som vuxen, vilket gjorde det hela "aningen" mer komplicerat men ändå). 

Hon blev jätterädd för tempen och det är fortfarande ingenting jag gärna gör på henne just för att hon typ. blev traumatiserad av det som valp (fick under lång tid inte ens röra henne i närheten av bakändan = aningen svårt vid ex. bad, påklädning osv. och hon är nakenhund så det behövs ju ibland). 

Undviker det in i det längsta även idag för att skona henne, oftast brukar det inte ens behövas (enligt veterinären då) när man ställer frågan rakt ut om det verkligen är nödvändigt i situationen. 

Däremot skulle jag råda dig (Ts) att ta din valps situation på största allvar. Valpar blir väldigt lätt uttorkade när de blir sjuka så jag skulle kontakta veterinär redan ikväll om jag var du. Kanske kan avvakta men jag skulle inte våga riskera det. Med en vuxen hund kan man vara lite mer "oförsiktig" men det beror också på hundens storlek. Med mina små hundar (speciellt tiken på två kilo) så är jag ofta ändå snabb på telefonen till veterinären, allt går snabbare utför med en liten hund och ännu snabbare med en valp. 

Hoppas det löser sig med din lille plutt!

Mvh/Chinesecrestedlover

koppargaller
9/13/18, 10:23 PM
#8

#7 TS har telefontid med vet  kl 22:45.

hejsan124
9/13/18, 10:39 PM
#9

Väckte honom nyss (vet att man inte ska egentligen men är sjukt nojig) och satte honom vid matskålen. Han satte ner tungan i den och slafsade lite men ville inte ha, inte vatten heller. Tog en liten pipett med vatten i munnen på honom och det svalde han, så några ml har han fått i sig i alla fall! Ville inte hålla på mer utan lät honom sova vidare tills jag har pratat med veterinären.

Honestyisdead
9/13/18, 10:57 PM
#10

#5 Knappast snällt att väcka en hund genom att stoppa något i rumpan. Skulle jag aldrig få för mig.

hejsan124
9/13/18, 11:00 PM
#11

Sådär! Nu har jag pratat med veterinären, hon sa att det var lugnt. Jag skulle ta bort mat och vattenskål eftersom att det var bäst att vara utan mat fram till iaf lunch imorgon. Vatten skulle jag ge i små mängder ungefär en gång i timmen (hon tyckte att det var jättebra med pipett), annars fanns risken att han började kräkas igen om han hävde i sig massa vatten på egen hand när han vaknar. Jag skulle till apoteket imorgon bitti och köpa medel som stoppade diarrén och kräkningarna. Mest troligt så hade han fått i sig något olämpligt utomhus trodde hon (vilket mycket väl kan stämma, han slukar i sig allt och jag hinner inte alltid med). 

Känns väldigt skönt nu och jag kan nog koppla av lite, men ska hålla koll på honom! :)

Honestyisdead
9/13/18, 11:10 PM
#12

#11 Hoppas han blir bättre snart.

MonicaLagerquist
9/14/18, 8:37 AM
#13

Hur mår hunden nu?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
hejsan124
9/14/18, 5:48 PM
#14

Han mår jättebra nu! Sov från klockan 20.00-06.00 men då var han pigg som vanligt. Vi har tagit det lugnt idag, men han hade nog kunnat köra på som vanligt hehe. Jag köpte canicur som veterinären tipsade om, samt fisk och ris som han fått i små portioner sedan lunch. Han sket nu för kanske en timme sedan och det var fast och fint! :)

Honestyisdead
9/14/18, 5:53 PM
#15

Vad bra :)

MonicaLagerquist
9/14/18, 7:10 PM
#16

Skönt att höra.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: