Annons:
Etikettaktivering
Läst 1321 ggr
[~Kollen~]
9/13/18, 3:34 PM

Har bara en fråga mellan Border collie och Aussie

Är Aussien mer krävande än Border collien eller är Border Collien mer krävande än Aussien? Jag vet att dom kräver båda ganska lika mycket men Aussien är en Brukshund och Border Collien en Vallhund men är dom lika på så sätt? Undra bara

Annons:
Fisherling
9/13/18, 3:43 PM
#1

De är krävande på olika sätt, eftersom de är avlade för olika uppgifter, kommer från olika delar av europa (för japp, aussien härstammar mest troligt från de små blå vallhundarna som användes av baskiska herdar i europa, det är inte en ras som 'uppstod' i varken usa eller australien), har olika historik och olika stilar. En aussie är en kroppsvallare med måttligt eye - en BC går nästan enbart på eye. Aussien har utvecklats till att passa för en mängd olika jobb på gården (bland annat att vakta) utöver vallningen, vilket gjorde att den landade som bruksras i Sverige, medan BC fortfarande är en renodlad vallhund.

[~Kollen~]
9/13/18, 3:47 PM
#2

#1 Jaha okej👍🏻 Men jag undrar fortfarande vem som kräver mest eller så är dom lika krävande båda två

Sugar Mist
9/13/18, 3:49 PM
#3

Beror på hur man ser angående "krävande"

Jag har haft flera individer ur båda raserna och bc'n är krävande i den aspekten att man behöver ha tillgång till vallningsmöjligheter.
Det finns även de borders som är snäppet "hyper" och låser sig på saker, allt ska gå i 110km/h och de kan tjuvvalla allt som rör sig.
Jag hade mina bc's främst för vallning(och lite lydnadsträning) och dom var riktigt behagliga individer. 
Fungerade med allt, tjuvvallade inte bilar, människor etc, låste sig på katter men gick att avbryta och så lugna. 
Var bara att harkla sig lite och ge onda ögat så rättade de sig i ledet, relativt förarveka. 

Aussien däremot är ofta "krävande" genom att få till en fungerande vardag. 
De är påhittiga, envisa, självständiga och har en dos skärpa och attityd.
De har mycket personlighet i den aspekten att de bjuder mer på sig själv en bc'n, som jag upplevt är mer seriös.
Medan bc'n blir sådär härligt trött, lugn och behaglig av vallning så blir aussien det av att spåra/sök/rapport/bruks/ordentlig träning över lag, det är alltså lättare att göra en aussie tillfreds om man inte har möjlighet att valla regelbundet. 
Aussien mognar senare än border collien också, vilket gör att de upplevs som flamsigare och tramsigare även om de är ett par år :)

-

Lona
9/13/18, 6:05 PM
#4

#3, Vad fick dig att byta ras? Jag är bara nyfiken, tycker att det är intressant att höra folks tankar om olika raser. Båda raserna kräver definitivt sin förare och ett aktivt liv men spontant tänker jag att bc nog ofta är lite mer "lättkörd" än aussie. Om man nu bortser från diverse skräpavel så uppfattar jag aussie som mer självständig, med mer vakt och mer egensinnig än bc. Hmm, de flesta duktiga bruksförare kan nog köra bc men jag tror att man behöver vara rätt person för en aussie, på något sätt. Sen håller jag absolut med - bc är en vallhund som visserligen kan användas till bruks, aussie är en brukshund där en del linjer kan användas för vallning.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sugar Mist
9/13/18, 6:19 PM
#5

#4 Jag bytte till bc från aussie efter att ha haft en galet energikonsumerande och jobbig aussie(Ifrån showlinjer..) till border collie för jag tänkte att aussien kanske är för mycket för mig helt enkelt. 
Men bordern är SÅ simpel. För simpel. 
Tänk dig att spela ett spel gjort för 6åringar, om man ska jämföra det så. 
Sedan gick jag över från lydnad och bruks till vallning med dom istället, och det var fantastiskt. 
Den hanen jag körde lydnad och bruks med hade jag alltid uppfattat som lugn och behaglig innan vi vallade men han var ändå så att när jag rörde på mig var han liksom "Yes vad ska vi göra?" men efter att vi hade puttat på fåren så var han som en sten, så lugn, behaglig och tillfreds, vilket jag märkte på mina tikar också. 
Så, när jag slutade jobba på gård så sålde jag tillbaks bc'na till uppfödaren. 
Det var inget liv för dom, att bo i lägenhet och träna lydnad och bruks. 
Dom var skapta för att arbeta med får och då ska dom få göra det också. 

Sedan är aussien min hjärteras, jag var inne på PSPP efter bc'n men så åkte jag och tittade på min Jack, och han fick flytta hem med mig, sen kom Salt in och nu nästa år flyttar en potentiell avelstik in också.
Jag älskar att aussien ifrågasätter och utvecklar mig som förare, det är något speciellt helt enkelt, kan inte riktigt sätta fingret på varför :)
Nu är jag för investerad i de olika linjerna för att någonsin kunna byta tillbaks 🤪

Någon gång när jag har min gård och mina får ska jag ha en bc igen men det kommer alltid bo aussies här först och främst :)

-

Lona
9/13/18, 6:26 PM
#6

#5, Förstår dig fullt ut, tycker själv att lite lagom "knepiga" raser ofta är roliga. (Därför blir det sannolikt inte fler jaktlabbar här, men det är ju dessutom samma sak som med bc; de ska få jobba med det de är avlade för).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[~Kollen~]
9/13/18, 7:12 PM
#7

Har alltid tänkt på att skaffa nån Aussie eller Border collie nån vacker dag men kmr säkert dröja några år om allt går bra och dom andra i min familj vill skaffa en till hund. Jag tycker om aktiva hundar som vill köra Agility, Nosework, Hjärngympa och massa träning. Men jag får nöja mig med en Sheltie nästa år så länge. Hur gammal får valpen vara innan jag börjar träna valpen?

koppargaller
9/13/18, 7:45 PM
#8

#7 Har du tittat på Isländsk fårhund?

https://www.skk.se/sv/hundraser/islandsk-farhund/

JoannaLi
9/13/18, 10:14 PM
#9

#7 Du kan börja på valpens nivå dagen efter du får hem den! Iaf t.ex. nosework, miljöträning till agilityn etc.

[~Kollen~]
9/14/18, 7:51 AM
#10

#9 Okej tack för svar!

Wellcraft
9/14/18, 1:21 PM
#11

Tycker inte många raser kan jämföra sig med hur krävande borders är. 
De är krävande på så vis att de alltid varit avlade för vall så det har präglat hela hunden.
Inte en lätt ras att förstå sig på och styra alltid.
Har man en border som inte "spelar enligt reglerna" och är hård i skallen och självständig så går svårighetsgraden upp brutalt (been there done that).

Aussien är krävande på sitt vis och det som ev. gör den rasen svår är mentalitetsproblemen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[~Kollen~]
9/14/18, 3:30 PM
#12

#11 Okej jag förstår

Upp till toppen
Annons: