Annons:
Etikettövrigt
Läst 1900 ggr
Myris & Stinis
9/7/18, 6:12 PM

Shetland Sheepdog

Hej! Hur är era shelties?? Vad kräver dem?? Ver ni några bra och seriösa kennlar? (Vill helst ha en lite ovanligare färg, antingen bi Blue eller svart/vit). Vi kommer erbjuda massor av motion, pälsskötsel har jag inget emot, lite pälsskötsel då och då skadar inte! Ska träna/tävla i agility. Hunden kommer lämnas 2-4/5 timme per dag. Vissa dagar är mamma och pappa lediga. Vi är en hundkunnig familj. Vi letar efter en kompis på joggingturen, agilitybanan och på skogspromenaderna. Jag vill helst inte att den ska vara aggressiv mm. Vi kommer erbjuda stor trädgård och villa. Stora fält där hunden får utlopp för sin energi! Den kommer att träffa en glad cavaliervalp då och då. Hundvakt har vi när vi reser bort. Skriv också (om ni har) förslag på andra raser som passar bättre;)

Annons:
Myris & Stinis
9/7/18, 8:46 PM
#1

Snälla skriv!;D

[~Kollen~]
9/7/18, 9:09 PM
#2

Låter bra tycker jag! Själv ska jag få en sheltie nästa år och shelties ja dom kan få sjukdomar som ögonsjukdomar och dom får inte bli feta. Dom bryr sig inte mycket om andra hundar och kan vara reserverade men självklart skulle jag kunna tänka mig en riktigt bra sport kompis!😄 Väldigt lättlärda och tycker om aktivering. Energi är det mycket i dom men också mys ibland. Perfekt storlek om man vill ha en aktiv hund som är mellanliten. Med rätt träning blir det nog en väldigt bra hund för dig och familjen! Det är min åsikt och jag tror det skulle funka bra

Jojaton
9/7/18, 9:52 PM
#3

Inne på Sheltie iFokus finns en massa info om rasen, finns också en hel del trådar där folk skriver om sina shelties, bara genom att läsa där får du nog svar på många av dina frågor.

Min sheltie kräver rätt mycket både fysisk och mental aktivering. Jag tränar just nu på klubben 3-5 dagar i veckan (varav minst två av gångerna är agility) utöver det tränar vi en del tricks och går på minst en 1 timmes promenad i skog och mark. Sjukt enkel och rolig att träna med - han är med på allt och tycker allt är kul.

Han är lite spökig just nu pga ålder, men väldigt glad i andra hundar! Han fattar inte riktigt att alla hundar inte är gillar honom utan han försöker få dom på gott humör om han blir utskälld. Enkel att ha med, ganska glad i sin egen röst. Största minuset med honom är att han lätt går upp väldigt i stress i trafiken och jagar bilar.

Johanna - Instagram

alltidnordin
9/7/18, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har tre shelties och alla är extremt olika. De två yngsta kräver ganska mycket mentalt och fysiskt medan den äldre kan ligga och slappa hur många dagar i rad som helst samtidigt som han är redigt explosiv på träning. 

De två yngsta är jätteglada i folk medan den äldre är lite mer försiktig och känslig för plötsliga rörelser (inte rädd), men är hur gosig som helst. Pigga, glada och trevliga hundar som används till viltspår, lydnad, rally och agility. 

Ett av mina främsta råd är att inte stirra dig blind på färgen, utan att istället titta på både hälsan och mentaliteten, då den kan svaja rätt rejält inom rasen. En sobel eller trefärgad sheltie är bättre än en mentalt dålig bi färgad 😉

Från vänster är trefärgad hane importerad från Portugal, trefärgad hane från Sverige och Bi Black tik importerad från Portugal 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Myris & Stinis
9/8/18, 8:55 AM
#5

#3 tur att vi inte bor i någon storstad då pga att den verkar bli stressad av bilar… #4 tänker verkligen inte bara på utseendet! Det spelar ingen roll, men tycker bara att de är söta..;)

Myris & Stinis
9/8/18, 9:04 AM
#6

#4 dina hundar är verkligen super söta!=D

Annons:
Myris & Stinis
9/9/18, 4:04 PM
#7

Någon som har nåt mer om shelties??:)

TheaV
9/11/18, 7:43 AM
#8

Hur kommer ni lösa det om hunden mot förmodan inte klarar av att vara själv hemma? :-) Undrar i all välmening, man kan bli ganska låst.

Myris & Stinis
9/11/18, 2:27 PM
#9

#8 Vi kommer isf skaffa hund på sommarlov eller när vi har mkt tid. Då kan vi träna valpen på att kunna vara hemma själv:) I början kommer hunden verkligen inte vara hemma mer än ca tre timmar!:-)

JoannaLi
9/11/18, 2:40 PM
#10

#9 Ett sommarlov räcker inte alltid till att ensamhetsträna en hund, särskilt inte en valp! Bara ett tips, från någon som gjort det. (Tog en vuxen omplacering som varit ensamhetstränad hos sitt förra hem. Tog hela sommarlovet och lite till att träna om honom hos mig. Absolut inget jag skulle rekommendera!)

Myris & Stinis
9/11/18, 3:11 PM
#11

#10 men när ska jag träna den då om inte ca ett sommarlov räcker till??

Myris & Stinis
9/11/18, 3:22 PM
#12

När ska man träna då när inte ca ett sommarlov räcker till??

Sugar Mist
9/11/18, 3:37 PM
#13

#12 Du får en valp i bästa fall i början av sommarlovet, dvs kring 10 juni. Då har du 2 månader hemma med valpen under sommarlovet. 
Valpen är då inte ens 4 månader när ni börjar i skolan, tänk på det. 
Hur många 4 månaders valpar kan vara ensamma i 2-4h om dagen? 

Hur ska ni ensamträna valpen?  Har ni någon plan? :)
Är du beredd att säga nej till kompisar som ska hitta på saker, skippa roliga utflykter till liseberg/gröna lund/vattenland etc. eftersom valpen inte kan vara ensam så långa perioder?
Man brukar ju vilja ha valpen hemmastadd de första 1-2v, så då har du ungefär 1,5 månad att träna valpen till att vara själv den önskade tiden. 
Du behöver då alltså öka med ungefär 3:42 minuter om dagen för att ha kommit upp i 3h efter 1,5 månad, förutsatt att du lämnar den 3:42 minuter den där första dagen efter att ni bondat i två veckor. 
3:42 minuter är lång tid för en liten valp på 10 veckor, och att dagen efter vara uppe i 7:24 minuter är stort hopp. 
Sedan finns det ju inga som helst garantier att ni får hem valpen så tidigt och att valpen klarar av att vara själv helt och hållet.

Ett fantastiskt alternativ är att anlita en dagmatte under de dagar mamma och pappa jobbar om de inte skulle kunna ha med valpen på jobbet.

-

Annons:
[Forest]
9/11/18, 6:58 PM
#14

12, Det tog oss närmare 2 år innan våran ena hund kunde vara själv 3 timmar hon var 6 månader när hon kom till oss. Lösningen var jag jobba kväll och mannen dagtid. Var det så att hundarna fick vara själva så hade vi hundvakt som jag lämna av Donna hos. Då tåls det nämna att jag jobbade hemifrån tills hon var 1 år under denna tid träna vi dagligen.

JoannaLi
9/11/18, 8:11 PM
#15

#11 Lös på annat sätt. Antingen dagmatte, eller att någon av dina föräldrar tar sin semester före/efter ert sommarlov (gärna båda föräldrarna, men förstår att det inte är aktuellt beroende på hur gamla ni är), till exempel.

TheaV
9/11/18, 8:48 PM
#16

Min hund är 5 år och kan fortfarande inte vara själv hemma, det är nog inte så vanligt att det blir så men risken finns ju alltid så det är bäst att ha en backup :-)

Myris & Stinis
9/12/18, 1:22 PM
#17

Okej. Dagmatte lät ju som något…;)

[Tuulikki]
9/13/18, 3:47 AM
#18

#12 Min hund är 11 år och har aldrig kunnat vara hemma själv. Han är iofs omplacering, jag tog över honom när han var 4,5. Men för vissa hundar går det helt enkelt inte.

MyCola
9/13/18, 10:46 AM
#19

Om ni  bara har ett sommarlov på dig att ensamträna hunden är det tyvärr inte rätt tillfälle att skaffa hund. Men det bör inte vara ditt bekymmer, hunden är dina föräldrars ansvar.

koppargaller
9/13/18, 5:17 PM
#20

Hundar under 4 månader får endast lämnas kortare stunder o inte regelbundet (enligt lagen).

Annons:
Myris & Stinis
9/14/18, 8:00 AM
#21

Dagmatte ska jag ta och kolla lite närmare på:)

hemul
9/15/18, 2:47 AM
#22

#20 Vilken lag då?

Sunflower_
9/15/18, 9:42 AM
#23

#22 Antar att #20 syftar på det som står på jordbruksverket  "En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder."

[Forest]
9/17/18, 9:32 AM
#24

20. Är det verkligen en lag?

Upp till toppen
Annons: