Annons:
Etikettraser
Läst 1058 ggr
Äppelsnäckan
9/6/18, 5:01 PM

Passande ras för mig?

Förlåt för att ni får stå ut med ännu ett sånt här inlägg!

Orkar inte dra en hel bibel utan försöker hålla detta hyfsat kort nu:

Jag tar studenten i juni och har längre planerat hund. Efter studenten är planen att fortsätta jobba på Max som nu. Jag kommer försöka ha startat ett riktigt företag då, annars är planen att plugga senare.

Jag vill helst ha en valp då jag är väldigt mån om att kunna uppfostra hunden själv. Har funderat smått på omplacering men känns lite för osäkert. Kommer självklart jobba väldigt lite under valptiden, och då jag väl jobbar så är min mamma med hunden.

Vad jag söker i en hund:

* Aktiv och lättlärd
* Klarar sig på vanliga promenader ett tag ibland utan problem
* Mellanstor/stor (inte liten, minsta storlek som en golden)
* Lojal 

Vad jag vill göra med hunden:

* Träna lydnad m.m.
* Gå på skogsturer och ev. vandring 
* Eventuellt lite drag
* Mysa i sängen

Vad tänker ni skulle passa mig? Motivera gärna varför, och säg om du har egen erfarenhet av rasen.

Tack på förhand!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
MyCola
9/7/18, 9:54 AM
#1

Eurasier, Pudel, Lenonberger, Labrador?

Jag har inte mycket erfarenhet av någon av dessa raser, någon annan får gärna berätta mer eller korrigera mig.

Labradorer upplever jag som mycket anpassningsbara, samarbetsvilliga och tillgivna. Passar till alla möjliga sporter och är kapabla till att följa med på alla aktiviteter.

Pudlar lämpar sig till det mesta och är lättlärda och aktiva. Däremot är den väldigt folkkär och vill inte lämnas ensam alldeles för mycket, och som det låter just nu låter din framtid väldigt oförutsägbar. Har du en backup, som en hundvakt du kan lämna den hos när det blir alltför långa dagar skulle jag rekommendera Pudel.

Angående Eurasier och Leonberger har jag ingen kunskap om dem mer än vad kan läsa hos SKK. Om de raserna intresserar dig kan du ringa en uppfödare eller fråga vidare här på iFokus.

Elsis matte
9/7/18, 4:25 PM
#2

Jättesvårt att säga med så allmänna önskemål, vad menas konkret med "aktiv" och "lojal" till exempel? Tänk över: - Hur mycket tid kan du tänka dig lägga på pälsvård? - Hund som är glad i folk eller som inte är intresserad av andra? - Vaktande, ja eller nej? - Är det viktigt att den fungerar bra med andra hundar?

Myris & Stinis
9/7/18, 6:16 PM
#3

Det första jag tänkte var schäfer, den är lojal, aktiv och lättlärd, rätt så stor, hänger med på vandring och otroligt bra på lydnad. Läs på ordentligt om rasen och hitta bra uppfödare som inte föder upp "räkstjärtar"… lycka till!

Sasmal
9/7/18, 6:35 PM
#4

#3 TS behover nog ingen brukshund

Sunflower_
9/7/18, 6:36 PM
#5

#3 Ja, schäfer tycker jag kan vara ett alternativ om nu TS tänkt satsa i lydnad tex men handlar det bara om vardagslydnad och hyfsat avancerad lydnad ibland, känns det inte som schäfer passar in på beskrivningen. 

#0 Hur har du tänkt att träna? Vill du ha en hund som du kan testa på lydnad och drag med men du vill inte vara "tvingad" till att alltid aktivera hunden så mycket? Hur har du tänkt att du vill köra drag? Generellt sätt kan ju alla hundar träna drag bara att man anpassar det dem drar efter vad dom orkar. 

Tänker spontant på Berner Sennen, beskrivs som en tillgiven och intelligent hund samt har den använts mycket som draghund. Dock kan jag inte speciellt mycket om rasen, så du får kolla upp själv ifall den passar det du är ute efter.

JoannaLi
9/7/18, 6:37 PM
#6

#3 Håller med #4 om att TS med allra största troligtvis vill ha en grupp 9 hund typ, eller hund av liknande typ. Inte en brukshund, och inte en bruksschäfer 🙂

Annons:
Alex&company
9/7/18, 6:39 PM
#7

Golden retriever? :)
Jag har en welsh och det är nog inte vad du är ute efter (lika glad och social som en golden men svårare att träna) men jag hade golden när jag växte upp och det var en helt igenom snäll, lätthanterlig och lättlärd hund.

Myris & Stinis
9/7/18, 7:24 PM
#8

#6 tänkte också att det var kanske lite fel med schäfer… tänkte att den skulle passa om TS ville satsa högt på lydnad.. kanske inte var så bra att skriva schäfer..

JoannaLi
9/7/18, 8:05 PM
#9

#8 Är det bara lydnad man är ute efter så finns det andra raser som kan vara roligare just i lydnadseliten. 

Sen har jag en fördom om att de som vill satsa riktigt högt, elitnivå, brukar skriva ut det ganska tydligt, och gärna som första steg 🙂

hemul
9/8/18, 4:39 AM
#10

#5 Ja, Berner Sennen skulle passa som handsken. Men rasen är så sjuk (cancer) att jag inte rekommenderar den till någon. Obs att jag haft rasen och älskar den.

Jojaton
9/8/18, 9:44 AM
#11

Landseer?

Johanna - Instagram

TheaV
9/11/18, 7:44 AM
#12

Eurasier :-)

Äppelsnäckan
9/11/18, 4:52 PM
#13

Tack för alla tips. Är inne på leonbergern. Den är stor, hänger med på allt men har inte det absoluta drivet som en brukshund. 

Det jag vill göra med hunden är att vara ute i skogen, gå långa promenader, eventuellt vandra, köra lydnad (hobbynivå) och jag testar gärna på sök och drag. Samtidigt vill jag ta det lugnt ibland och då verkar ju leonbergern passa väldigt bra.

Någon här med erfarenhet av leonberger?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
[Forest]
9/11/18, 6:17 PM
#14

Om du är villig att lägga tid på borsta igenom en hund beror hel på hur nerklippt den hålls så skulle jag säga kolla närmare på pudel. Pudel finns i olika storlekar även  varierar dom vissa mer aktiva vissa mindre. Kostar att lämna in för hålla pälsen nerklippt men finns kurser att gå via rasklubben om man vill lära sig själv. Annas skulle jag rek en ras du själv tog upp golden.

Estellee13
9/11/18, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tycker att storpudeln passar perfekt i det du beskriver. Är det efter studenten du tänkt skaffa valp? Har annars tre hanar kvar som söker egna hem.

Lizelda
9/11/18, 7:35 PM
#16

#7 Måste fråga, varför är din welsh svårare än en golden? 🤔

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: