Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1177 ggr
Luzif3r
2018-09-05 20:22

Odräglig hund..

Hej på er. Behöver tips och råd. Har gett mig in på att passa en väns hund de kommande månaderna vilket var betydligt tuffare än vad jag trott. Är ingen hundmänniska i grunden, men tycker såklart om de små liven. Hunden är en amstaff på två år och är totalt ouppfostrad, eller så är det bara jag som inte kan. Två punkter, hunden drar som f*n i kopplet på promenader och blir ännu värre vid hundmöten. Upplever det som att hon inte kan hantera sin iver. Och hon hoppar.. så fort jag kommer innanför dörren, så fort någon annan kommer innanför dörren. Hon hoppar med kraft i full kareta. Överlag en väldigt mysig hund. Men ska jag orka med att leva med denna hunden de kommande månaderna måste jag få bukt på dessa beteenden (som inte ägaren själv tycker är något problem.) Tips mottages tacksamt.

Annons:
eli1991
2018-09-05 20:38
#1

Min hund kan ibland stressa upp sig över allt och inget på promenaden om det är en sån dag 😂 vad som är A och O är då att läsa av honom och bryta direkt. Det kan vara en sån liten grej att öronen vinklas och han får mer struts i stegen. Om jag inte stoppar det redan då blir det bara värre och tillslut är han vild typ… Men det har tagit mig tid att inse detta och min sambo har inte lärt sig läsa honom än. Prova skvallerträning eller att göra promenaden mer intressant, ha med godis och kör sitt/ligg osv eller göm godis i gräset. Problemet med hoppandet hade jag bemött med att jag och alla andra som kommer in genom dörren totalt ignorerar hunden. Gå bara in och gör det ni ska. Gör inte heller någon grej av att åka hemifrån utan gå bara osv. Helt enkelt att det inte blir någon stor grej av att ni kommer eller går. Självklart blir hunden glad när man kommer hem men ibland kan reaktioner på exempelvis hoppande trigga ännu mer.

[Forest]
2018-09-05 21:22
#2

Har du inte träffat hunden alls innan? Sa inte ägaren hon är jobbig drar hundmöten blir hon ivrig hoppar när man kommer hem 😐 Jag målar hellre upp värre än vad jag upplever just för att hundvakten ska vara ordentligt förvarnad Tips. Jag tycker det är svårt o ge tips dels är hundar så olika denna tös verkar vara glad sprallig o tro hon är liten på 1 kg. För få lite bukt på dragandet så kan man stanna säga namnet och när hunden tittar o kommer belöna. Ge godis tätt så fattar hon kanske oj godis när jag är nära dig. Funkar det inte. Så kan man stanna å gå motsatt håll när hon drar igen vänd om samma visa om o om igen tills hon slutar dra. Själv klicka jag in gå sidan på våra typ det första tipset. Vid hundmöten. Här kan du säga sitt belöna med klapp kli. Man kan även förstärka sitt med gå ett-två sten framför o dra i kopplet visa o säg med handen sitt. Gå till baka belöna klapp så nu går vi. Lugn o bestämd o tydlig brukar lugna spralliga hundar. Hoppandet när du kommer hem hälsa inte på henne förrens hon är lugnare iaf står på alla tassar på golvet😉 Har själv en hund som blir jätte glad när jag kmr hem o hmm hon hoppar jag ger henne leksak så den får hon när vi kmr hem. Då hoppar hon inte utan det är tills man gett henne den. Utan leksak hoppar hon längre trots att ingen ser henne 😒 Just det har ägaren gett andra tips så hunden får lite o jobba med tänkte mer än bara motion 🤗 Att gömma godis inne men även på ett träd i barken lite under en buske i gräset lite högt o lågt kan även vara lätt för den som annars inte har hynd. Gömma hennes mat låta henne jobba lite för den 👍 Jag hoppas andra kan tipsa dig mer 😊 Lycka till 😁

Luzif3r
2018-09-05 21:24
#3

Tack för ditt svar. Antar att jag inte riktigt läser av henne såpass snabbt som jag borde. När jag väl märker att fokuset är väck så känns det stört omöjligt att få någon kontakt, även om jag så skulle bära på köttbullar i handen. Blir hjärngympa för även mig. Det där med att vända ryggen till och ignorera har jag provat under tiden som gått.. har även varit den metoden ägaren själv kört på utan större framgång. Men jag vet ju inte heller hur det sett ut när ägaren själv haft gäster. Kanske har det då varit någon som gett uppmärksamhet som i sin tur fött ett hopp hos hunden. Jag får fortsätta och se vart det leder.

Luzif3r
2018-09-05 21:31
#4

Jodå visst har jag träffat hunden innan, men innomhus i hundens hemmiljö där deb mestadels ligger och sover förutom i stunden jag klivit innanför dörren. Tänkte väl själv att jag skulle vara sträng och få väck hoppandet under tiden jag passar henne, men så enkelt var det tydligen inte. Promenaderna visste jag inte om, ägaren ser som sagt förmodligen inte det som något problem utan håller väl bara emot. Tack för dina råd. Låter som ett vettigt träningsupplägg, att stanna när hon drar eller vända håll. Men samtidigt blir det ju inte mycket till rörelse heller, och motionen behöver hon ju också.. svårt dilemma det där.

Elsis matte
2018-09-06 07:11
#5

Först och främst, prata med ägaren (om det går, vet inte varför du ska ha hunden). Påtala vad du tycker är jobbigt och vad du vill göra. Jag kan tycka att det inte ska behöva vara din sak att uppfostra och träna en hund du bara passar… Men det kan också delvis vara en effekt av att hunden är stressad över miljöbytet och att hon kommer bli lugnare om ett par veckor.

Upp till toppen
Annons: