Annons:
Etikettvalpar
Läst 3019 ggr
Emki
2018-09-05 17:25

Valp som är rädd för husse

Det skär i hjärtat i mig, men våran golden valp på 4 mån är fruktansvärt rädd för min man. Det började med en incident, där valpen bet honom när dom busade, och husse visade tydligt att det var fel att bitas genom att greppa tag/snärta över nosen.
Enda sen dess har han varit fruktansvärt rädd för honom, vill knappt ta mat när han ger - men ger jag tar han det direkt. Vill ej busa med honom, är jag i närheten så går han till mig/hoppar upp i mitt knä när han ropar på honom med normalt tonläge.
Vissa dagar är bättre, men han är väldigt reserverad och på sin ''vakt''. 
Vet inte vad vi ska göra, då vi försökt verkligen att visa att husse är inte farlig. Men han börjar ge upp, han blir så ledsen över situationen och har pratat om hur mycket bättre och mindre stressad han skulle vara utan honom. Vad gör man!?💔

Annons:
Elsis matte
2018-09-05 17:43
#1

Förmodligen var inte alls husse så "tydlig" för valpen har ju tolkat det som ett angrepp. Att slå en hund på nosen/i ansiktet kan ge stora negativa konsekvenser. Ville bara säga det, gissar att varken du eller husse tänker göra om det. En bra metod för att få en osäker hund att närma sig är att ha en skål godis hos sig, och ignorera den. Om den visar minsta intresse eller närmande så kastar man iväg en godbit bort från sig. Istället för att locka den till sig så erbjuder man den avstånd. Förmodligen kommer hunden efter att ha tagit godbiten att kolla om det kommer mer, och så får den en ny kastad. Gradvis ökas kravet på att den faktiskt ska närma sig för att få nästa bit, men hela tiden slängs godbitarna bakom hunden, även när den är alldeles intill. Förhoppningsvis kan det lösa knuten och hade de en bra relation innan kan det nog gå ganska fort bara valpen kommer över den värsta rädslan.

Emki
2018-09-05 17:52
#2

#1 För husse var det tydligt, men inte för valpen. Och jag kan ha förståelse för det Och nej, jag har aldrig slått våran hund på nosen eller varit fysisk mot han när han gjort fel! Alla uppfostrar våra djur olika. Och ja jag kan tillägga att jag personligen tyckte min man gjorde fel när han gjorde det, men det är oavsett försent nu. Gjort är gjort, och han ångrar att det blev så fel. 

Tack för tipset, ska be han prova detta. 🙂

kinjelooo
2018-09-05 18:11
#3

Att "läcka" mat eller godis kan hjälpa. Han ska då inte försöka ta kontakt med valpen alls utan kanske tappa en godbit på golvet när han går förbi, eller när han gör något i köket, när han rör sig i lägenheten. Sen när hunden inte längre tycker att det är obehagligt att vistas nära kan han försöka handmata och när det går bra att handmata kan han börja ställa "krav", typ träna trix eller några enklare lekar.

Elsis matte
2018-09-05 18:18
#4

#3 Håller med, också en bra metod - och kan vara ett bra sätt att börja om hunden (eller husse) tycker att den övning jag beskrev blir för pressande i början. Viktigt att husse i övrigt är neutral gentemot valpen, inte försöker kalla den till sig eller på andra sätt få den till aktiv kontakt.

MyCola
2018-09-05 18:29
#5

Kredit till dig och din man som vågar erkänna sina fel och lär sig av det! Många skulle neka att de har gjort fel överhuvudtaget.

Min hund var tidigare känslig för beröring på grund av sådana straffmetoder, jag gjorde som andra har skrivit ovanför. Allt skedde på hans villkor. Det tog dessvärre 6 månader men nu är han van vid all slags hantering. Lycka till!

Emki
2018-09-05 18:54
#6

#5 Tack, vi alla gör fel någon gång, och det enda man kan göra är att göra om, och göra rätt. 
Tog emot att skriva om den överhuvudtaget då man är rädd att bli stämplad, men vi behöver verkligen tips och råd för vi vill att relationen mellan matte och husse ska vara någorlunda lika.

Annons:
CayKantos
2018-09-05 19:17
#7

Jag har gjort liknande fel. Som tur är min hund rätt.. oberörd av sig, så det gick rätt fort att han slängde det över axeln så att säga. Men när jag råkar göra dumma saker är har jag närkt att det viktigaste för han/mig/oss är att jag lixom låtsats som det inte hände, inte gå och bli ledsen eller visa "pity" varje gång man ser hunden reagerar pga det man har gjort, då det förstärkar deras känslor flr att jo det där e nog rätt äckligt. Sen tycker jag #1 o #3 har jättebra tips. Och kom ihåg.. det kan ts tid. Med min valp gick det knappt en dag. Men för andra kan det ta veckor, månader tom år.. vissa hundar är "vekare" än andra, vissa tar till sig mer och är lite känsligare. Medan andra kan hoppa till och tycka det va lite äckligt när det hände med sen släpper det rätt fort, sen allt därimellan! Lycka till!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

eli1991
2018-09-05 20:26
#8

jag tror det är viktigt att han associerar husse med positiva saker framöver. Exempelvis att han ställer fram maten, kastar någon godis åt valpen vid valda tillfällen om han tex passerar valpen (blir förhoppningsvis en rolig överraskning för valpen), husse kanske lägger ner ett gott ben på marken åt valpen osv. Att husse tar en liten runda i skogen med valpen, allt som valpen kan uppfatta som trevligt. Tycker inte att husse ska ropa på han eller försöka pusha på något sätt utan mer på ett listigt sätt få valpen intresserad av honom ☺️ Min unghund var i början väldigt skeptisk mot besök. Jag och besöket satte oss på golvet och struntade i min valp, som självklart kröp upp i mitt knä. Efter 15 minuter började han sniffa på besöket som fortsatte att ignorera honom tills han gav tydliga lekinviter. Efter några veckor har han nu blivit väldigt förtjust i allt sorts besök 😂

Rafflan
2018-09-06 04:29
#9

Låt husse ge måltiderna under dagen, låt husse gå ut och gå med hunden och bara se till att allt är positiv, inga tillsägningar eller träning, bara lek och kul på valpens villkor :)

Lussan20
2018-09-06 07:12
#10

Många bra råd. Men ack så vanligt att hundar är strykrädda för män. Jag generaliserar inte men som hundägare i 70 år så har jag sett detta ofta.

Jag tror aldrig jag sett detta ute  med kvinnor utan bara med män som ägare. Det var vanligare förr dessutom. Hundar som kröp, lutade sig bort från husse.

Jag har lagt mig i då jag sett män slå sina hundar. Valpar är valpar, de har vassa tänder vid lek.

Ni får helt enkelt starta om, energin ni sänder ska vara behaglig. Jag skulle inte släppa ut valpen med din kille. Om han är rädd för honom kan det bli problem ute.Då är ju all trygghet borta.

Ta över ansvaret helt och låt hunden bli stark för att med tiden själv ta kontakt med din kille. Du kan observera om det spridit sig till alla män eller om det håller sig till enbart din kille.

Jag önskar dig lycka till, hoppas det löser sig, hundar lever ofta i nuet och om man inte gör affär av det hela så ger det sig nog. Din kille fick sig nog en dyrköpt kunskap. Mvh/WL

Upp till toppen
Annons: