Annons:
Etikettbeteende
Läst 2643 ggr
[Tisstassen]
2018-09-02 21:19

Blir galen på min valp/unghund

Har en valp/unghund på 7 månader som gör mig galen… han är underbar å fin på alla vis… förutom när han ser hundar… kan va 1km bort, så länge han ser nått som ser ut som en hund(kan också va tex en katt elr hare…) så sätter han igång å skäller å skäller å skäller……….. Jag försöker ha tålamod… jag försöker träna skvaller, försöker träna honom att sätta sig ner och att han får godis när han är tyst eller slutar fokusera på hunden osvosv…… men ibland blir ja bara så trött på honom å måste gå in i min lgh å andas ett tag… tycker det är så otroligt pinsamt… speciellt på kvällar/nätter när ja typ precis ska gå in och han ser nån hund och sätter igång… Började en grundkurs nu i veckan, han skällde tills han fick hälsa på hundarna, men alla ville ej att deras hundar skulle hälsa, så dessa hundar stressade honom hela timman… Någon som har några tröstande ord som kan få mig att överleva detta?! Haha

Annons:
kinjelooo
2018-09-04 10:23
#1

Jobba på dina belöningar, gör dem mer intressanta. Vet inte hur du belönar nu men ett godis serverat ur handen är ganska tråkigt för de flesta hundar. Googla lite på belöningstekniker och börja där, för att bli mer intressant och lättare fånga hundens fokus :)

Princessss
2018-09-04 13:56
#2

Funkar det om du försöker avleda valpen? Tex att du tar med en laksak eller tar upp en pinne. Kanske inte det bästa sättet men om det funkar så blir valpen tyst och fokuserad på det istället.

Bluebelle
2018-09-04 14:00
#3

Min hund är likadan och vill också fram och hälsa för att bli tyst. Blir så frustrerad. Har också provat allt, har rätt energi, försöker motivera hunden och höja värdet på belöningen, ge honom en uppgift, bryta hans fokus men inget funkar. Bryter jag hans fokus och får kontakt berömmer jag honom till slut och i samma ögonblick börjar han skälla igen. Koppelryck gör det bara värre och peta till med fingrarna gör ingen skillnad. Har tröttnat på tips i detta stuk från andra hundägare, jag har gjort allt. Har kommit till en slutsats; det finns hundar som lyssnar och hundar som inte lyssnar. Har man en skällig variant av den förstnämnda kan man jobba på det men många skällmonster vill inget annat än att skälla och ignorera ägaren. /såååååå uppgiven

Bluebelle
2018-09-04 14:00
#4

Min hund är likadan och vill också fram och hälsa för att bli tyst. Blir så frustrerad. Har också provat allt, har rätt energi, försöker motivera hunden och höja värdet på belöningen, ge honom en uppgift, bryta hans fokus men inget funkar. Bryter jag hans fokus och får kontakt berömmer jag honom till slut och i samma ögonblick börjar han skälla igen. Koppelryck gör det bara värre och peta till med fingrarna gör ingen skillnad. Har tröttnat på tips i detta stuk från andra hundägare, jag har gjort allt. Har kommit till en slutsats; det finns hundar som lyssnar och hundar som inte lyssnar. Har man en skällig variant av den förstnämnda kan man jobba på det men många skällmonster vill inget annat än att skälla och ignorera ägaren. /såååååå uppgiven

Bluebelle
2018-09-04 14:00
#5

Min hund är likadan och vill också fram och hälsa för att bli tyst. Blir så frustrerad. Har också provat allt, har rätt energi, försöker motivera hunden och höja värdet på belöningen, ge honom en uppgift, bryta hans fokus men inget funkar. Bryter jag hans fokus och får kontakt berömmer jag honom till slut och i samma ögonblick börjar han skälla igen. Koppelryck gör det bara värre och peta till med fingrarna gör ingen skillnad. Har tröttnat på tips i detta stuk från andra hundägare, jag har gjort allt. Har kommit till en slutsats; det finns hundar som lyssnar och hundar som inte lyssnar. Har man en skällig variant av den förstnämnda kan man jobba på det men många skällmonster vill inget annat än att skälla och ignorera ägaren. /såååååå uppgiven

Bluebelle
2018-09-04 14:00
#6

Ojdå vet inte varför det blev tre inlägg, jag tryckte bara en gång..

Annons:
[Tisstassen]
2018-09-07 08:18
#7

#1 jag provar just nu att lägga den på marken istället, det funkar ibland en aning bättre i alla fall… har du några andra idéer hur de kan bli roligare? 

#2 jag kan prova att ta med någon rolig leksak, men det känns som att han är stressad över åsynen av andra hundar och då kan ju knappast upphetsad lek vara bra??

#3 vad tror du är orsaken till din hunds skall? jag tror att min valp skäller främst av osäkerhet och stress. jag tycker att han har varit så himla cool tidigare, tills han blev typ 5,5månad., då började saker bli jätteläskiga (vilket jag tycker verkar vara spökålders-tecken). 

jag märker att om jag till slut tappar tålamodet (tex när han skäller ut 10de hunden på en fem minuters runda……….) så blir han värre. så jag tror ändå det kan ligga något i att han är orolig/osäker? för när han då märker att jag blir sur så blir de typ: "shit en läskig hund!!! matte hjälp!!" jag blir sur-->"matte nu blir jag ännu oroligare och försöker att kväva mina skall men skakar i hela kroppen"

så jag försöker å försöker att ta djupa andetag och bara få kontakt. brukar försöka gå undan så han får se hundar på längre avstånd osv också… men vissa dagar är man mer slut än andra……..

igår var vi på hundkursen igen. tycker ändå att han skötte sig en aning bättre än förra veckan!!!! baby steps haha! 

jag försökte fråga läraren om detta. hennes svar var att det inte är spökåldern. hon sa också att jag kunde prova "pet corrector" men jag känner bara att det är en metod som jag redan provat och han blir ju bara mer stressad av en tillsägelse??? så jag ska nog ej prova den…

kinjelooo
2018-09-07 12:55
#8

Du behöver i första hand en belöningssignal, som man gör med klicker, t.ex. ”yes!” så att du kan signalera att nu kommer godis. Sen kan du leka olika lekar att du säger yess och hunden får jaga ifatt din godishand, eller så kastar du iväg godiset så det rullar iväg. Bara fantasin sätter stopp :) det ska gärna vara lite fart för att det ska vara kul. Annars om din hund gillar att kamp kan du använda kamplelsak på samma sätt, men då är det viltigt med ett skert ”släpp” för att undvika tråkiga konflikter.

KatarinaSt
2018-09-09 08:48
#9

Har du provat att promenera tillsammans med andra hundar? Man lär ju känna andra hundar och hundägare litegrann där man går mest, och då kan man ju slå följe en liten bit utan att låta hundarna hälsa. När vår hund blev spänd och orolig mot andra hundar efter att ha blivit biten så gjorde vi så under en period. Frågade helt enkelt om vi kunde gå med ett litet stycke och ingen blev nånsin sur eller tyckte det var konstigt. Snarare tvärtom

[Tisstassen]
2018-09-10 14:59
#10

#8 okej tack ska kolla på det mer! #9 bra idé, jag försöker ju ta med honom på hundkurs där det är flera hundar samt att han har en valpkompis som han får leka med ibland, jag försöker att ej låta honom hälsa förens han i alla fall är tyst… men vore kanske en idé att inte släppa ihop valparna nästa gång, utan hålla dem kopplade och gå en bit tills de lugnat sig lite och sen låta dem leka?

Upp till toppen
Annons: