Annons:
Etikettvalpar
Läst 2153 ggr
Bellieie
2018-09-01 18:03

Inför valp och ensamhetsträning

Tjena!

Om allt går som det ska så kommer jag bli med valp nån gång nästa sommar. Är ofattbart pepp på detta och börjar redan planera för att göra väntan mindre jobbig 😃

Har ni några tips och erfarenheter att dela med er av gällande första tiden med valpen? Några bra valp-och hundböcker ni rekommenderar? Do's and dont's?

Sen undrar jag även hur och när jag bör börja med ensamhetsträning? När jag fick min första hund var jag väldigt ung så jag minns inte så väl hur allt gick till, detta blir således min första "egna" valp med allt ansvar det innebär. Jag kommer inte bli en sån som lämnar min hund ensam många timmar på daglig basis, MEN jag tycker samtidigt det att en hund bör klara sig själv i 2-5h vid behov. Min tidigare hund och de hundar jag känt har aldrig haft problem med att lämnas ensamma en stund men när jag läser här verkar det vara ett stort NO att den ska vara själv någon timme eller att de flesta hundar har separationsångest. Som sagt: min hund kommer inte vara ensam längre stunder som standard; oftast kommer jag ha någon som kan passa om jag ska göra något. Samtidigt kan jag ha en föreläsning på 2-4h ibland eller kanske ska iväg på bio. Om hundens personlighet skulle bli sådan att den inte klarar sig själv får man ju anpassa sig efter det. Anywyas: ensamhetsträning. När, var, hur? :D 

Tacksam för svar!

Annons:
Jojaton
2018-09-01 19:11
#1

Min hund har varit lite svår med ensamhetsträningen, det började släppa när han var 10 månader (nu är han 15 månader) Men jag började att lämna honom i hallen när jag gick på toa och duschade, bor själv så det började jag med tidigt, och sen har jag försökt avdramatisera ytterdörren. Gå och hämta nycklarna (för bara det var en ”trigger”) bara för att sätta sig i köket en stund, sen lägga tillbaka dom i hallen. Öppna dörren och stänga direkt, låsa upp låsa, gå ut och gå in igen direkt osv osv. Ytterdörren ska liksom inte vara mer speciell än någon annan dörr i lägenheten! Det funkar jättebra, men som sagt, han behövde lite tid att mogna och landa innan han tyckte det gick bra att man lämnade honom.

Johanna - Instagram

Myris & Stinis
2018-09-01 19:33
#2

Tipsar om att börja så tidigt som möjligt med ensamhetsträningen. Jag tränade min hund såhär; Jag gick satte henne i ett rum med sin bädd och gick sedan ut ur rummet. Det började med att hon ylade, gnydde och skällde, men till slut tystnade hon och gick o la sig. Då kom jag in och berömde henne. Jag gjorde samma övning flera gånger och ökade tiden ifrån henne längre och längre. Nästa steg var att jah gick in i badrummet och stängde dörren, gick till affären och lät henne vara hemma själv. Myris blev tillslut en stjärna på att vara hemma själv som vuxen!=D Lycka till med valpen!

eli1991
2018-09-01 21:52
#3

Jag började med ensamhetsträningen som så många andra att låta hunden vara i ett rum själv en liten stund. Detta gick kanon så nästa steg blev att lämna honom ensam i huset, han var kanske 13 veckor då. Gick ut några sekunder och kom sedan in igen. Körfr detta i flera dagar. Sista steget blev att rigga upp en kamera som jag kunde livestreama med till min telefon. Satte mig sedan på gården och kunde se och höra allt han gjorde. Eftersom han bara sov kunde jag successivt öka tiden och självklart fortsätta hålls koll på honom så ingen farlig situation uppstår och också för att kunna bedöma hur träningen går. Nu är han 20 veckor och är ensam 40 minuter om dagen när jag behöver åka hemifrån. Vad jag alltid gjort är att jag har aldrig sagt hejdå eller liknande utan jag bara går, och när jag kommer hem så jagar jag inte upp honom utan går bara lugnt in som om jag aldrig ens varit borta. Har hittills inte haft några olyckor eller bakslag i ensamträningen och jag vet att han är lugn när jag är borta så jag känner mig nöjd ☺️ sen är han fortfarande valp och jag väljer mina tillfällen som tex på morgonen för då vet jag att han är trött. Eller efter vi tränat osv..

koppargaller
2018-09-01 22:04
#4

#0 En del hundar har så allvarlig separationsångest att de aldrig kan lämnas ensamma, det vet man inte när de är små valpar.

Frida B
2018-09-02 15:46
#5

#4 risken finns ja men den är väldigt liten.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maleficum
2018-09-02 16:39
#6

Vi hade turen med vår labbe att hon var så självständig så hon ensamhetsträna sig själv och kunde i princip lämnas redan dag två hemma :P Redan dag två och jag satt i vardagsrummet och min mamma gick ner i källaren gnydde hon en stund och jag ropa på henne, men istället för att söka upp mig gick hon in till sin bädd (i mitt sovrum) och börja leka med ett av sina gosedjur och strunta helt att hon var "ensam". Har händer ofta att hon inte ens kommer och hälsar på en heller när man kommer hem om man varit borta (om man såklart inte varit borta runt mattid för då står hon och blänger på en och försöker få en att skynda sig till köket för att fixa maten åt henne!).

Stor skillnad mot hunden jag övertog som hade sjukt svår separationsångest och dessutom inte acceptera vem som helst som vakt (tex så hoppa han upp och kissa i sängen vid ett tillfälle jag gått in på toa trots att han sekundrarna innan legat och sovit i knät på min före detta sambo, normalt sätt föredrog hunden att ligga i knät eller i närheten av sambon istället för mig men ansåg sig ändå ha blivit dumpad helt ensam bara för att jag gick på toa med stängd dörr). Lämna man honom själv stressa han upp sig, sprang runt, försökte hoppa upp på saker (hoppa vid ett tillfälle upp i handfatet och hade ner en porslins tvålpump som gick sönder), dregla kissa och bajsa.

Dem var verkligen två motpoler när det kom till att bli lämnade ensamma och trots träning av tidigare ägare och av mig så gick det aldrig att lämna den övertagna hunden själv hemma (stundtals kunde det funka bra i bur i bil).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
CayKantos
2018-09-02 18:05
#7

Min kille e ju bara snart 7mån. Men jag ser till att lixom inte göra en grej av det. Ibland om jag bara ska ut i köket för att äta, tvätta händer eller hämta ngt stänger jag dörren så han får stanna där. Kan ibland va 5min och ibland 3timmar. Numera åker jag o handlar utan han ofta, äter frukost ibland när jag inte orkar hålla på med han o katterna. Så det blir bra o blandat. Som tur bor vi fler i huset så han vänjer sig en del vid att huvuddörren öppnas o stängs. Jag försöker om möjligt se til att gå in när han vilar och inte står vid dörren och skiter då helt o hållet i han. Ibland går jag även in för att hämta nått och sen gå direkt igen. Variation, men jag har inte riktigt gjort det som träning, för mesta blev det bara så. Numera har han inga problem med att va ensam, men vem vet vad som kommee hända fram i tiden 🤪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Bellieie
2018-09-03 07:44
#8

Tack en massa för era svar! Ska se till att börja tidigt och i små, varierande steg och det svåraste - "inte göra en stor grej av det" haha :D Jättebra tips! Hade kunnat tänka mig en kamera med just i början för att se att hunden inte reagerar alltför dåligt på att bli ensam. 

Har som sagt aldrig haft problem med min hund eller de jag varit i kontakt med gällande det så förhoppningsvis är det ett undantag att de lider av separationsångest (kanske även hänger ihop med ras ibland?). Vår hund sov mest när vi inte var hemma. Givetvis alltid en rejäl runda om man ska iväg nån timme sen =)

PS. jag studerar nu och har 2 år kvar. Nu jobbar jag ju på somrarna eftersom man inte får CSN då men nästa sommar kommer jag förmodligen få valp nån gång i början av sommaren - tror ni det räcker med att vara hemma 1-1,5 månad heltid med valpen och sedan låta någon i min familj eller min pojkvän (alternativt hunddagis vid behov) ta hand om den medan jag jobbar i 1-1,5 månad? Då kommer jag åka hemifrån 07.10 och vara hemma cirka 16.45. Mamma har redan sagt hon vill vara "första hundvakt" så passning kommer lösa sig men vill samtidigt inte förlora den bonding man fått med valpen. Visserligen hade jag nog kunnat gå ner till 80% under sommaren under förutsättning att arbetsgivaren godkänner det (vilket jag tror). Eller borde jag helst vara hemma hela sommaren med den (vilket såklart hade varit optimalt)?

Jojaton
2018-09-03 08:42
#9

#8 jag var hemma en månad med min valp innan jg började jobba och han var hos dagmatten, gick hur bra som helst. Han ÄLSKAR sin dagmatte, men jag är alltid nr 1 när det väl gäller.

Johanna - Instagram

Fisherling
2018-09-03 08:45
#10

Från valp till stjärna tycker jag är en himla bra bok.

Jag har aldrig aktivt ensamtränat en valp. Det har bara liksom, blivit. De senaste två valparna har vi varit ute på landet med de första veckorna, och där kommer och går folk hela tiden. Ibland får de stanna på altan, ibland inne i rummet, ibland hänger de med. Det blir väldigt naturligt att valpen inte förväntar sig att det ska finnas folk överallt hela tiden. 

Men då har vi ju alltid haft en trygg vuxen hund med valpen också, eller som nu, två trygga vuxna hundar.

koppargaller
2018-09-03 12:56
#11

Hunddagis brukar inte ta emot yngre valpar under 6 månaders ålder.

eli1991
2018-09-03 14:22
#12

Hunddagiset i våran kommun tar emot från det dom är fullt vaccinerade dvs 12 veckor. Jag själv hade inte satt en så liten hund i en sån miljö 8h om dagen men min poäng är att möjligheten finns.

Alex&company
2018-09-03 15:21
#13

Min kan vara ensam en timma (snart fem månader) och jag jobbar på att utöka det nu :) Jag började från dag ett när han inte var så himla medveten. Ärligt talat kunde jag ha varit mer konsekvent så att han kunde lämnas längre nu vilket hade varit bra men samtidigt känner jag att jag har kunnat ta det i lugnt takt.

Annons:
Bellieie
2018-09-04 18:11
#14

#9 åh det var skönt att höra! Dagmatte är nog bättre om det skulle behövas en period istället för hunddagis som #12 skriver är det kanske inte bästa miljön för en så liten valp.

#10 tack för boktips! Ska kolla in :D Tror också det gick väldigt naturligt för min förra hund… vi är en rätt stor familj och alla kom och gick pö om pö så han blev väl trygg som en del av det. Nu har man ju flyttat hemifrån så det är bara jag och pojkvännen men det ska nog lösa sig med träning :>

Upp till toppen
Annons: