Annons:
Etikettraser
Läst 1675 ggr
Rosisa00
2018-09-01 12:58

Funderar på att skaffa hund

Varning för långt inlägg. Jag är ju, just nu bara 15 men har bestämt att när jag kan och flyttar hemifrån så ska jag skaffa en hund och vill redan nu börja planera allt och läsa på så att jag vet hur allting fungerar osv. Tycker väldigt mycket om hundraserna Ruskiy toy, pitbullar och Jack russel terrier men gillar ju förstås alla hundar så det spelar inte jätte stor roll. Vill att den ska vara lite tuff på något sätt. Kommer alltid vilja ha med mig hunden men vill också kunna ta det lugnt när jag är hemma. Springer varje morgon och skulle lätt kunna göra det med hunden i framtiden. Men vill förstås ha ganska mycket tid framför datorn eftersom jag är en "spelnörd" men kan ju ta ut hunden kanske fem gånger. Tycker också att långpromenader är sköna och skulle älska att gå i typ en timme lite då och då. Däremot vill jag inte behöva ta hand om pälsen så himla mycket även om jag tycker de med mycket päls är rätt så söta. Vill helst kunna ha hunden i en transportväska om det skulle hända att jag måste flyga flygplan. Vill absolut inte lämna hunden på bagageutrymmet där jag inte kan vara nära den hela tiden. Och kommer kanske inte ha en trädgård om jag inte flyttar till villa (bor i stockholm och vet ju inte riktigt var jag kommer flytta i framtiden). Vill också kunna uppfostra hunden väl osv. Och dessutom har jag ju inte haft hund tidigare men har gått ut med en yorkshire terrier och två shitzu hundar tidigare. Den hunden kommer antagligen att bli min allra bästa vän och kommer inte ta ett jobb där jag inte får ta med hunden. Hunden ska alltid med. Funderar också på att köpa en aktiveringsskål som hunden får äta från så att den får använda hjärnan lite. Så nu vill jag gärna ha lite tips på hur man uppfostrar en valp, vad man ska tänka på och vad för hundraser som skulle kunna fungera.

Annons:
koppargaller
2018-09-01 14:48
#1

Hur skall du försörja dig om du inte skaffar ett arbete? För att kunna få ha hund i kabinen måste den vara ganska liten, väskan måste få plats under sätet, så pitbull kan du glömma.

Fisherling
2018-09-01 14:59
#2

Det låter som många om och men och kanske i den där framtidsfantasin. 

Utöver det.. En timmes promenad då och då utöver rastningar, massor av tid där du bara sitter vid datorn och en aktiveringsskål som enda hjärnaktivitet (vilket ärligt talat bara är hjärnaktivitet en gång innan de lärt sig hur den funkar) låter inte som ett speciellt kul hundliv, oavsett ras, även om du faktiskt skulle springa varje morgon.

Honestyisdead
2018-09-01 15:01
#3

"kommer inte ta ett jobb där jag inte får ta med hunden"

Nu fungerar det inte så i verkligheten riktigt. Det är få människor som kan välja bort jobb av den anledningen. Man tar de jobb man får.

Vad kommer du erbjuda mer än promenader?

MyCola
2018-09-01 15:18
#4

Pitbull är absolut inte en första hund-ras, lägg det alternativet åt sidan än så länge.

Hur har du tänkt mentalt aktivera och stimulera hunden utöver aktiveringsskålen? Enbart en aktiveringsskål som hjärngympa är på tok för lite.

Russkiy toy låter som en ras som passar dig, men angående mental aktivering kräver den mer än så. Vad är du intresserad av, agility, spår, lydnad?

Alex&company
2018-09-01 16:52
#5

Mitt tips är att vänta med hunden tills du antingen har ett jobb där den kan följa med, eller tills du pluggar vilket ger mycket tid för hunden. Man får prioritera bort mycket men vill man verkligen så är det värt det :)

Myris & Stinis
2018-09-01 18:14
#6

Tycker du ska stryka pitbull, som andra skrivit, om du är van vid att hålla koppel åt yorkshire och shih tzu… fundera mer på ngn mindre ras, som inte kräver så mkt motion och tid av dig efter som du uttrycker dig själv som "spelnörd"..

Annons:
[134643]
2018-09-01 18:30
#7

Det låter bra att du har några år till på dig att läsa på! Varför vill du skaffa hund? Det tycker jag är steg ett, genom att svara på den frågan är det mycket lättare att välja rätt ras. Att välja en ras bara för att ha en tuff accessoar blir ofta fel tyvärr.

Rosisa00
2018-09-01 20:07
#8

Sa ju redan att jag ville ha tips och råd. Att jag är datornörd betyder att jag antagligen kommer sitta vid datorn ganska mycket, precis som alla andra tittar på tv, när jag är hemma men kommer inte riktigt bara ignorera hunden. ;-; Kommer inte ens svara på negativa svar. #4 som jag redan sa så vill jag ju veta mer om hur jag kan aktivera den. Och egentligen spelar det ingen roll om det är agility spår eller lydnad. men agility låter ju extra kul. #5 är ju det jag ska göra. Och funderar ibland på att bli egen företagare eller om jag lyckas så funderar jag på att jobba med musikproduktion. #7 jag vill ha en hund eftersom jag hela mitt liv alltid älskat hundar och vill ha en bästa vän, vill ha en anledning att gå upp ur sängen varje morgon, någon som alltid finns där. Finns så mycket annat.

Belzebubble
2018-09-01 22:14
#9

Jag kan säga så här. När jag var 15 önskade jag en hund i hela världen. Jag hade tänkt ut hur min värld skulle se ut, vad jag skulle göra och var jag skulle bo. Nu är jag 22 och livet är inte alls som jag har tänkt mig när jag var 15. Så du börjar lite i fel ände tycker jag. Börja först och främst att fundera vad du vill ha hunden till. Det låter som mest sällskap. Hunden ska få gå ut lite då och då, kanske leta godis men främst vara nära dig när du gör annat. Och det är väl ok så länge hundens behov också tillgodoses och det verkar du vilja lära dig i god tid, toppen! Jag skaffade min hund för ett år sen. Sen dess har jag upptäckt så mycket jag inte hade koll på när jag skaffade henne! Så min tips är att kolla upp nära brukshundsklubb, kanske gå på en öppen träning och se vad folk gör med sina hundar. Finns ju massa skoj, agility, rallylydnad, spår osv. som man kanske fastnar för. Skaffa dig en uppfattning vad du vill göra med hunden, vad för typ av hund du önskar och vad är dina egna intressen. Sen får du känna efter. Spara undan lite pengar för hundinköp och buffer, och när det börjar kännas att livet landar och det finns möjligheter och tid till en hund, då vet du som bäst vad för hund passar dig.

Fattaringenting
2018-09-01 23:25
#10

Men herregud alla som har hund gör väll nånting på sin fritid förutom att vara med hunden hela tiden,men kan ändå hålla med om att en mindre ras skulle passa dig bättre än en pitbull. Som valp behöver den nog mer tid men annars kanske man behöver vara med hunden/gå ut med den 7 timmar per dag? Totalt

[hurley]
2018-09-02 00:23
#11

Försök att träffa och lära känna många olika slags hundar så du får en känsla för olika raser och temperament. Gå till biblioteket och låna massor av böcker om hundar, uppfostran, träning etc. Jag tror du kommer att få mer tips genom att träffa hundägare och lära känna hundar "på riktigt" än på forum (även om man naturligtvis även kan få tips där).

Det är ju några år kvar tills du kommer flytta hemifrån, så du kommer bli bästa experten vid det laget om du ligger i :)

Honestyisdead
2018-09-02 00:28
#12

#10 Nja i min krets är hunden fritiden och det stora intresset.

Sunflower_
2018-09-02 02:15
#13

Ett  tips är väl att kolla Youtube-klipp på olika sorters träningar man kan göra med sin hund, agility, nosework, rallylydnad etc bara för att få en bild av vad som finns och om det finns något du skulle vilja träna med en hund. Ger ju inte hela upplevelsen förstås, men du får iaf en bild av hur det är och ifall det kan vara intressant. För som andra även påpekat så behöver en hund mer mentalaktivering än en aktiveringsskål. Sen ser jag inget problem med att du är en "spelnörd" bara du ger hunden det den behöver när du inte spelar. Men aa om jag förstår dig rätt vill du inte ha en sån krävande hund eftersom du vill ha mycket tid för att spela samt så har du inga direkta visioner av att du vill träna med hunden (obs alla hundar måste träna och tränas, menar träna på "hög" nivå). 

Varför har du fastnat för pit bull och Jack Russell? Är det att du gillar deras "terrier-temperament" och att dom är tuffa i temperamentet eller är det att du tycker utseendet är tufft? Av din beskrivning låter det ju so du lär ju titta på sällskapshundar istället , plus att du funderar ut vad du mer vill träna med hunden, så den får mer psykisk stimulans, trots att det "bara" är en sällskapshund så behövs det mer mentalaktivering än en aktiveringsskål som sagt. :)

Annons:
Rosisa00
2018-09-02 11:32
#14

#9 ja det är ju några år kvar men kommer i alla fall inte flytta till en annan stad. Vet som sagt inte hur det blir men kommer som sagt tacka nej till jobb där jag inte får en hund. Mina föräldrar har själva sagt att när jag och brorsan flyttar ut så ska de sälja huset och flytta till något mindre så att vi får hjälp med starten osv. sen har vi ju också redan fått ställa oss i såndär bostadskö i olika delar av stockholm. Det är ju som sagt 10 års väntetid/kötid. Förstås skaffar jag inte en hund föräns jag verkligen har en egen ekonomi och vet att jag har råd med allting och kan försörja mig själv och hunden. Ska nog gå och kolla på när någon har freestyle träning med sin hund. Läste på lite mer om vad man kan göra för olika träningar med hunden och det där lät jätte kul. #11 finns massor av hundägare i området jag bor i så kan nog fråga dem också. Ska gå till biblioteket så fort jag kan och leta efter böcker! #13 med wpelnörd menar jag att jag antagligen sitter vid datorn kanske 1-3 timmar varje dag. Ibland så sitter jag vid datorn bara kanske trettio minuter på en hel dag. Det beror förstås på vad för andra saker jag måste göra och kommer ju prioritera hunden före spelandet. Spelandet är liksom det jag gör när jag inte har något annat att göra. Jag vet inte riktigt varför men tycker bara att dom raserna är söta och tuffa både utseendemässigt och med deras personligheter (av vad jag läst i alla fall). Det där med matskålen var det enda jag hitills visste så därför sa jag det. Såklart ska jag ta reda på mera saker, kommer ju som sagt inte skaffa hunden på några år.

Rosisa00
2018-09-02 11:33
#15

Tacka nej till jobb där jag inte får ha med en hund* menar jag. Haha blev lite fel

Honestyisdead
2018-09-02 12:28
#16

#15 Så vad ska du då betala hyran med när du tackar nej till jobb?

[hurley]
2018-09-02 14:19
#17

#16 Kanske med lönen från jobbet hon tackar ja till? :)

Rosisa00
2018-09-02 17:47
#18

Som #17 säger ;)

Fisherling
2018-09-02 18:42
#19

#18 Det låter väldigt orealistiskt. Hur länge ska du tacka nej till jobb? Det är försvinnande få arbetsplatser som tillåter hund, och färre blir det. Hyresvärdar har ingen sympati för att du måste leta vidare en månad för jobbet som skulle gjort att du kunde betala hyran, de tillät inte hundar. Så du sa nej. Tvivlar på att hyresvärden kommer bry sig, och du kommer hamna på gatan. Dina räkningar bryr sig inte heller om varför du inte har ett jobb. 

Eller tycker du att dina föräldrar ska betala för dig tills du hittar ett jobb där du kan ha hunden?

Honestyisdead
2018-09-02 19:08
#20

#17 Ja tänk om set fanns så mycket jobb att man kunde tacka nej endast för att hunden inte får vara med ;)

Annons:
[hurley]
2018-09-02 19:13
#21

#19 och #20 TS är 15. Hur gamla är ni?

Honestyisdead
2018-09-02 19:19
#22

#21 Jag vet hur gammal ts är. Hon skrev det i #0.

Hur gammal jag är är inte relevant.

[hurley]
2018-09-02 19:24
#23

#22 Du verkar så barnslig. Varför kräver du att en tjej som är 15 och som vill skaffa hund när hon flyttat hemifrån ska veta precis hur arbetsmarknaden ska fungera då? Om kanske 4-5år? Man får väl drömma och fantisera lite? Sen kanske det inte blir precis som hon tänker sig och spånar om just nu. Men vissa vet tydligen allt..

Fisherling
2018-09-02 19:25
#24

#21 Ja, TS är 15 och har en snedvriden bild av hur verkligheten som vuxen ser ut. En verklighet jag lever i, som vuxen.

Att låtsas som annat är att göra TS en björntjänst.

[hurley]
2018-09-02 19:25
#25

#22 Om du är 15 eller yngre ber jag om ursäkt :)

[hurley]
2018-09-02 19:26
#26

#24 Glädjedödare..

Fisherling
2018-09-02 19:34
#27

#26 Det här är ett forum med riktiga människorSkämtar 
Vill man inte ha några åsikter om det man skriver får man hålla sig till att fantisera i en dagbok. På forum får man förvänta sig realism.

Annons:
Honestyisdead
2018-09-02 19:43
#28

#23 Håll dig till trådämnet och gå inte på person.

Jag kräver inget av ts. Jag talar om hur det ser ut. 

Slut på den diskussionen. Vill du fortsätta så skicka pm.

Frida B
2018-09-02 21:38
#29

Måste flika in här, gällande arbetsmarknad och att ha hund. Jag fick sommarvikariat 2 dagar efter studenten, och efter det en fast heltidstjänst på djursjukhus 2 veckor efter mitt avslutade vikariat. 1 år senare skaffade jag hund, idag är han 2 år och jag jobbar kvar på samma ställe. Min närmsta vän, gick exakt samma utbildning som mig, vi är snarlika varann. Hon fick inte sommarvikariatet, och gick arbetslös i sisådär 9 månader. Hon hade hund från början. Sedan var hon tvungen att betala för dagmatte, för hon behövde jobb. Började på ett jobb där hon verkligen inte trivdes, slutade där, började på ett annat osv osv osv… Nu, 3 år senare, har hon hamnat rätt. Med detta vill jag säga att antingen har du tur, som jag, och får jobb direkt. Eller så har du otur, som min näa vän, och då har du inte möjligheten att tacka nej till jobberbjudanden. Arbetsförmedlingen accepterar inte det i alla fall. Så skulle jag vara du, skulle jag vänta tills du har en stabil inkomst. För tro mig, du vill inte stå där och behöva omplacera hunden för att du inte har råd att ha kvar den. Skriver detta i all välmening :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Skivling
2018-09-02 22:02
#30

Jag har drömt om egen hund sedan jag var i din ålder, men det var inte rätt tidpunkt förrän förra året, när jag var medelålders.. men medan jag drömde fick jag utlopp för mitt hundintresse genom att gå ut med grannars hundar. Jag minns fortfarande mina favoriter! Så det kan ju vara ett tips, medan du läser på och drömmer, för när ska man drömma om inte när man är 15?

Denna kommentar har tagits bort.
Rosisa00
2018-09-03 13:54
#32

Från början så ville jag bara veta om tips och sånt man behöver veta för att ta hand om en hund, inte om hur jag kommer bo och jobb. Återigen så har jag sagt att jag antagligen kommer jobba med musikproduktion och då kan man skapa musik hemifrån och skicka in till olika radiokanaler osv för att kunna tjäna pengar på det sättet. Dessutom så sa som sagt mina föräldrar att jag och brorsan kommer få en tredjedel var av vad vårat hus är värt vilket just nu är runt 8 miljoner så jag tror nog att jag kan hitta något bra jobb innan det där tar slut… ;-;

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[~Kollen~]
2018-09-07 21:26
#35

Isåfall är det nog nån chihuahua eller pudel? Som inte kräver så mycket

Upp till toppen
Annons: