Annons:
Etikettövrigt
Läst 2652 ggr
blomma12
2018-08-31 17:10

Hundpromenad med barnvagn

Hej!

Jag och min sambo planerar att skaffa barn. Vi har 2 hundar i hushållet och jag kommer därför behöva gå promenaderna med en barnvagn sedan. Man kan såklart ha en bärsele till bebisen men då promenaderna ofta handlar om mer än 60min känns det oskönt för både barnet och mig. 

Ni som har/haft bebis och kört runt med barnvagnen på promenaderna hur har det funkat? Tänker främst ni som har 2 eller fler hundar? Funkar det bra? Vänjer sig hundarna vid att inte trassla in sig i allt? 

En annan sak är att ena hunden har problem vid hundmöten också vilket kommer göra det ytterligare svårt vid hundmöten när man har en stor barnvagn också att hålla koll på. Tips för att lösa det så bra som möjligt sen när man även håller i en barnvagn och kanske inte kan hoppa iväg över diken för att slippa morrandet? 

(Obs hundmötena jobbar jag hårt med för de ska försvinna)

Tacksam för tips. :-)

Annons:
hemul
2018-08-31 17:15
#1

Har inte barn, men jag har god inlevelseförmåga.😎

Jag skulle absolut skaffa ett midjebälte. Man har bara två händer liksom.

Fridaaaa
2018-08-31 17:29
#2

Har två hundar och fungerar finfint :) 
Tog ett tag för dem att förstå att inte gå framför vagnen men nu fungerar det bra :) 
Håller i kopplerna, då jag vill ha kontroll, men fungerar superbra. 

Rekommenderar dock inte flexi, om man nu använder det.

Jag använder vagnen för att ha den som "stoppkloss" för hunden, om den inte gillar hundmöte. Nu har jag små hundar så ingen risk att vagnen välter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

blomma12
2018-08-31 17:29
#3

#1 Smart! Tack för tips :-)

blomma12
2018-08-31 17:31
#4

#2 Går det bra att köra vagnen med en hand isåfall eller blir man helt slut? 

Har två stora hundar så rädd för de ska råka smälla till vagnen också :/

Calcifer
2018-08-31 17:35
#5

#4 Vagn brukar vad jag förstått de flesta skaffa innan bebis kommit, prova att ta ut den utan något i med hundarna och provgå så mycket du orkar (med tanke på gravidmage alltså) innan bebis kommer? Upptäcker du problem får du kanske försöka lösa det genom att använda bärsjal, midjebälte, eller andra lösningar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
2018-08-31 17:35
#6

#4 jag håller med båda händerna :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
hemul
2018-08-31 17:39
#7

Först nu inser jag att vi faktiskt inte vet vad du har för hundar. Jag utgick bara från att de är rätt stora. Det kanske de inte är? Är det typ två tvärgpudlar skulle jag nog fixa det utan bälte.

Fridaaaa
2018-08-31 17:39
#8

Har man problem med hundmöten tycker jag sele/sjal är sämre. Vagn kan man ju ställa, och sedan jobba med hunden om det skulle vara så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

blomma12
2018-08-31 17:50
#9

#8 Du skrev att du håller vagnen med bägge händerna - har du midjebälte till hundarna då? Går det bra? 

Det är 2 stora hundar på ca.20-25 kg vardera. Det är dock enbart den ena som har jobbigt vid vissa hundmöten (Tack o lov för det :-) )

Fridaaaa
2018-08-31 18:01
#10

#9 Nej jag håller som jag skrev högre upp i handen :) Fungerar att hålla i vagnen med båda händerna då med :) Och fungerar bra

Inte så stora hundar ändå. Men, hade haft dem i handen och blir det jobbigt, ställ vagnen, lås den och fokusera på hunden, så hade jag gjort. Eller byt håll

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2018-08-31 18:02
#11

Har du någon vän som har en vagn du kan låna redan nu? T:ex som deras barn växt ur. Jag tänkte, ju tidigare du kan börja träna med hundar och vagn desto bättre. Om vagnen är tom behöver du ju inte få panik om hundarna skulle göra att du råkar välta den eller så menar jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Thiah]
2018-08-31 19:08
#12

Jag har ingen hund mera men barn på 4 år och 9 månader och jag håller oftast vagnen med ena handen när jag ska gå i snabbare takt, eller om storebror behöver hålla i en hand. Det finns vagnar där man har ett så kallat " dead mans grip" alltså att om du släpper/drar i ett snöre så stoppar vagnen. Min svägerska har just en sådan vagn då hon har en rejält stor hund med många problem . Drar han iväg med henne (hon har modjebälte) så bromsar vagnen och den stannar. Hon har en Phil och ted vagn.

[hurley]
2018-09-01 01:19
#13

Tänk på att skaffa en stabil vagn med stora, fasta, luftpumpade däck. Dessa är enklare att hantera och klarar ojämn terräng. Promenaderna blir så mycket enklare och roligare med en bra vagn.

Annons:
flocken
2018-09-01 07:44
#14

När mina barn var små var vagnen mitt bästa redskap. Hade upp till 5 hundar + vagn. Blockerade med vagnen. Gick hunden framför blev den påkörd. De lärde sig fort. O detta var stora hundar. Hade en stor rejäl emmaljunga. Med dagens ufo vagnar hade jag knappt gått utanför dörren.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

blomma12
2018-09-01 08:22
#15

#14 Hade du hundarna i koppel eller midjebälte när du hade så många? Mina föräldrar har 2 hundar också så kommer bli ibland att jag går med 4 hundar plus vagn.

Lojs
2018-09-01 08:42
#16

Jag har aldrig fått in snits med hund och vagn, blir bara stökigt för oss. För det mesta tar vi långpromenaderna när pappan är hemma med bebis (brukar gå innan de vaknat på morgonen). Men när jag har med bebis så har jag ergonomisk bärsele som inte anstränger min rygg, hundarna är alltid i hundförarbälte. Så jag går ut med 3 hundar, dotter på nu ett år och har två fria händer. =) 
En av mina hundar har problem med hundmöten (jättejobbigt med barnvagn tycker jag), med sele så går jag ner i diket/ut vid sidan av gångvägen och kör godisregn som vanligt. =) 

Med vår ergonomiska bärsele kan jag lätt fortfarande ha dottern i sele ett par timmar innan det blir jobbigt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

flocken
2018-09-01 09:00
#17

#15 aldrig midjebälte o vagn. De gick i koppel vid sidan. Hände det något måste man kunna släppa kopplet

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maleficum
2018-09-01 10:46
#18

Har inga egna barn men gick ofta ut med hunden tillsammans med min svägerska när brorsdottern var liten.

Dem använde aldrig vagn (tror min brorsdotter legat i liggvagn 1 gång under hela sitt liv) utan körde med bärsjal istället! Jättepraktiskt och vi kunde gå låååånga promenader i all möjlig terräng utan problem!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Skivling
2018-09-01 16:30
#19

Träna med vagn innan håller jag med om, samt död mans grepp, funkar bra om man halkar också. Jag skulle tycka att det vore fumligt med stökande hund och bebisen i sjal, vore rädd att ramla. Min unghund var väldigt livlig vid hundmöten kan man säga, det hjälpte bra med vagnen mellan honom och den mötande hunden, styrde vagnen åt sidan bara så fick han annat att tänka på. Det är så praktiskt med vagn och hund, man får plats med så mycket under förutom bebisgrejerna!

flocken
2018-09-01 16:40
#20

Med tanke på att mina barn har varit kräkbarn så har jag behövt en halv garderob med mig hade det aldrig funkat med sjal eller bärsele. Alla bebis saker, hundens saker. O framförallt om vi tränade på planen. Med rätt vagn kommer man från nästan överallt. Den vi hade är nu 11 år o båda våra 2 barn har haft den samt nu min bästa kompis har den nu för sin lilla. I skog, snö, lera… ja allt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Fridaaaa
2018-09-01 19:06
#21

Även fast mitt barn inte är kräkbarn, så vill jag alltid ha skötväskan med, vilket blir bökigt och tungt med den och sedan i bärsele plus hundarna haha :P 

#20 Ja den vagnen är toppen och kommer väl tillpass här hemma ❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

blomma12
2018-09-01 22:36
#22

Tack för alla tipsen hörni! :-)

Upp till toppen
Annons: