Annons:
Etikettvalpar
Läst 1154 ggr
Nathalie-G
2018-08-31 13:52

Tips inför ny valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ber redan nu om ursäkt för ett långt inlägg!

Om 2 veckor får jag hem en 8 veckors hanvalp! Idag bor här två katter 13 och 4 år gamla samt min kastrerade goldenpojk på 10,5 år. 

Det var längesedan jag hade valp så jag tänker om ni har några tips? Jag har dessutom aldrig haft en sån liten (toy/dvärgpudel) så bara det är ju nytt. 

Kiro är superfin med valpar så jag är inte orolig där, jag får bara se till att han kan få gå undan och slippa valpen om han behöver det, han är ju en äldre herre numera. Katterna har varit bra dom med och aldrig betett sig dumt.

Vad har ni för tips inför en kommande valp? Alla tips är välkomna! 
Man är ju helt pirrig och nervös, jag hoppas innerligt att jag får en till lika go och fin hund. Kiro är lugnet själv och väldigt trygg så där får jag nog mycket hjälp, han är även van vid valpar och unghundar. 

Jag studerar på distans så jag är hemma hela dagarna och har valpvakt vid de tillfällen jag inte kan ta med hunden, annars får han hänga med.

Annons:
Myris & Stinis
2018-08-31 14:14
#1

Gud vad kul med valp! 1. Låt valpen få sova/vila ifred, en valp behöver få sömn är jätte viktigt 2. Lämna valpen aldrig ensam!, du får aldrig lämna en valp ensam hemma, den behöver dig dygnet runt! 3. Vänj valpen vid hemmet och dig, låt valpen ta ett steg i taget för att vänja sig och känna sig trygg hemma och med dig 4. Miljö-och socialträna valpen, det är alltid bra att träna valpen vid att vara i olika miljöer bland olika människor, vare sig ras 5. Lär valpen rätt och fel, att träna valpen på vad rätt och fel är alltid lika bra. Tex när får valpen skälla, vart får valpen göra sina behov, får valpen tigga? 6. Lär valpen att vara hemma själv, nu menar jag så klart inte att det första du ska göra är att gå ut i en timme och låta valpen vara hemma själv, utan ta ett steg i taget. Lämna valpen i ett rum och stäng sedan dörren. Valpen kommer troligtvis att gny och skälla efter dig, men vet dig inte om det. Tillslut måste ju valpen sluta nån gång, så då går du in till den när den antingen har lagt sig och somnat eller bara är tyst. Då lär sig valpen att det lönar sig inte när man skäller och ropar efter dig. Nästa steg blir att du är utanför rummet längre stunder, öka tiden gradvis. Nästa gång kan du ta med valpen en tur till affären eller Apoteket. Koppla fast valpen utanför affären/apoteket och gå in och snabbhandla. Har valpen klarat att inte slita sig och skälla, yla och gny ger du den beröm med godis eller något annat valpen gillar. 7. Vänj valpen vid hantering, tex att klippa klor, borsta pälsen eller känns igenom kroppen på den lilla valpen (eller stora…) Lycka till med den lilla jycken=D

Alex&company
2018-08-31 14:38
#2

2. TS ska absolut inte vara med valpen dygnet runt! Ensamhetsträning börjar dag ett (valpen är mindre medveten i början så det går lättare då) annars sitter man där sen med en hund som förstör hemmet och skäller i timmar när ägaren är borta.

Myris & Stinis
2018-08-31 17:48
#3

När jag skrev: 1. 2. 3… mm menade jag inte dagar eller steg!

eli1991
2018-09-06 10:30
#4

valpsäkra i sinne xD Nej men se över kablar, skor i hallen. Helt enkelt allting på deras nivå som antingen är farligt eller som du inte vill ha hunden kring.
Köp hem kompostgaller, du kan behöva begränsa antingen valpens yta eller om gamlingen vill ha någonstans att gå undan :)
Köp hem sjukt många leksaker, vilket kan göra det mindre frestande att tugga på alla förbjudna saker.
Gå ut med valpen regelbundet med täta mellanrum i början tills den själv börjar kunna säga till. Gärna på samma plats så den känner sig trygg med att göra sina behov.
När den flyttar in så mys, bonda och lär känna varandra :)

Upp till toppen
Annons: