Annons:
Etiketthälsa
Läst 3086 ggr
Princessss
2018-08-31 12:24

Vad är det för fel?

När jag fick hem min valp för ca 1 månad sedan så märkte vi att hon kliade sig mycket och var röd vid halsen. Hon hade då öroninflammation och vi behandlade med öronrens och sedan några droppar medecin i öronen typ. Vi behandlade kroppen med klorhexidinschampo då hon hade någon typ av skabb eller svamp. Det röda försvann och öronen blev bra. Nu har hon börjat bli röd på tassarna och hon biter och slickar mycket på dom. Hon är också röd runt trampdynorna. Uppfödaren trodde inte att det berodde på foderet men hon äter pure natural puppy. Vad kan det va? Vi har provat att fortsätta behandla med samma behandling då hon luktade lite i öronen för ett tag sedan. Vi har också provat med stronghold men det hjälpte inte. Snälla skriv vad ni tror att det kan vara!

Annons:
Princessss
2018-08-31 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
kinjelooo
2018-08-31 12:53
#2

Har ni varit hos veterinären? Tyvärr låter det som någon slags allergi, konstigt att veterinären inte nämnde det…

Rafflan
2018-09-01 03:39
#3

Tycker det låter som klockren foderallergi. Hur gammal är valpen? kolla med veterinären foder om det finns allergifoder till valpar och prova ge enbart det, inga godis, inga tuggben, eller annat under en tid och se om symtomen blir bättre/helt bra.

Lord Vulcan
2018-09-01 06:44
#4

Ser ut som foderallergi/fuktexem. Byt foder direkt och se om det hjälper, så gjorde jag. Min schäfer blev bra. Nu får hon väldigt sällan reaktioner av foder. Hon går på vanlig torrfoder igen.

Princessss
2018-09-01 07:27
#5

Vi var hos veterinären då hon fick öroninflammation. Vilket foder är bra att byta till? Ska man vänja först?

Frida B
2018-09-01 11:30
#6

Låter som allergi helt ärligt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Princessss
2018-09-02 09:12
#7

Vi har gett henne lammfoder nu istället för kyckling. Vi har gett ca 50% av de när vi ger henne det och det har gått bra. Kan man börja med att bara ge lammfodret eller ska jag vänja först?

Rafflan
2018-09-02 15:48
#8

#7 vid allergi byter man oftast foder direkt rakt av.
Vad är det för lammfoder du ger?

Dem allergifoder som finns på marknaden som jag vet om är:
royal canin hypoallergenic
royal canin anallergenic
hills z/d
purina ha

Tror att det bästa är att byta till ett "riktigt" allergifoder. Dock är problemet att din hund verkar vara en valp så vet jag ej om allergifodrerna är för valpar därför jag tycker du bör prata med veterinären ang vilket allergifoder du kan ge till valpen.

Chinesecrestedlover
2018-09-04 22:27
#9

Hej!

Finns även dessa allergifoder:

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/lupo_sensitiv/lupo_sensitive/347096?rrec=true&pr=product1_rr&slot=1&exprienceid=5826&strategyid=80724

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/lupo_sensitiv/lupo_sensitive/347142

OBS! Det står att det GRÖNA (översta länken) passar för valpuppfödning, digivande tikar m.m. så borde gå att ge till en allergisk valp. Den blåa tog jag med bara för att visa att den finns.

Min allergihund, Cain (R.I.P💔) gick på dessa ett tag efter att han hade ätit Purina HA under en ganska lång period och jag tyckte att han skulle få i sig något annat än sojabönor (Purina HA fungerade dock fint och det fodret räddade hans liv när han var som sämst så säger inte att man inte kan prova det). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Princessss
2018-09-05 15:35
#10

Måste man ge allegifoder eller funkar det att övergå från ett kycklingfoder till ett lammfoder?

Chinesecrestedlover
2018-09-05 16:44
#11

#10 Det beror ju på VAD hunden är allergisk mot och jag har personligen fruktansvärt dåliga erfarenheter av "experimenterande" med allergihund. 

En så kallad expert på hudproblem/allergi sa åt mig att laga egen mat till min hund (efter ett recept jag fick av veterinären) för att se vad han var allergisk mot. Det hela höll på att sluta med avlivning (en annan veterinär och Purina HA räddade dock tack och lov livet på min hund i sista stund).  

På första veterinärens inrådan lagade jag ett foder som för det första var helt fel uträknat vad det gällde portionsstorlekar i förhållande till min hund. Han gick ner sjukt mycket i vikt (såg ut som ett benrangel) så jag fick öka portionerna tills min hund på 5,5-5,6 kg åt för en 30 kg´s hund enligt veterinärens tabell (för att överhuvudtaget hålla vikten på en någorlunda normal nivå). 

För det andra så fick han extremt vattniga diarréer som tvingade mig att sätta på honom blöjor! Han bajsade utan att ha en aning om det själv, kanske runt en 10-20 ggr/h minst! Han fick åka in och få dropp vid ett flertal tillfällen för att han blev så uttorkad! 

Tillslut fick jag (från en som varit i samma sits med sin hund, dvs. som också sökt för hudproblem/klåda och fick en hund med en helt pajad mage som dessutom fortfarande kliade sig lika mycket) tips om en annan veterinär som direkt satte honom på Purina HA - han blev bra i magen nästan omedelbart och han kliade sig även betydligt mindre och fick finare hud…framförallt kunde han fortsätta leva! 

Det var nära att det inte blev så p.g.a. veterinär nr 1 och "experimenterande" med fel typ av foder på veterinärens inrådan (fick sköta om min lilla stackare 24/7 under lång tid och trodde inte han skulle orka sig igenom). 

Om jag var i samma sits igen så skulle jag gå direkt på ett "hypoallergenic" foder (som de som räknats upp i tråden). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Werifesteria
2018-09-05 17:33
#12

Det beror ju på vad hunden är allergisk mot. Se till att lammfodret verkligen bara har lamm som proteinkälla. Ofta kan det stå lax eller lamm som smak på ett foder men det är även t.ex kyckling i. Jag hade provat lammfodret och se om det blev bättre. Kan ju även vara spannmål hon är allergisk mot.

Princessss
2018-09-05 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Detta innehåller den. Ska prova detta nu ett tag men jag tycker redan att hon kliar sig mindre.

Annons:
[Forest]
2018-09-05 20:39
#14

Jag skulle först ringa veterinären för närmare koll. Dom brukar veta om att redan vid öron o hudproblem brukar vara "mer" som någon allergi. Sen tror jag med att detta är någon typ av allergi o man får hoppas det är någon form av foderalleri. Den vanligaste är väl spannmål dom inte tål. Syrrans fd hund åt orijen red har jag för mig han tålde inte spannmål. Jag skulle även ringa uppfödare och upplysa om detta för det är bra om det kommer fram med tanken på intresset uppfödaren i regel har för få fram friska avkommor o inte en med allergi. Lycka till lilla plutt valp.

Rafflan
2018-09-06 04:37
#15

#13 i det fodret verkar ju finnas både lamkött, och rester av kyckling och lax. Så är hunden allergisk emot det eller emot spannmål kommer det där fodret inte funka.

Min hund funkade bra på Purina HA, men hade svårt att hålla hullet så byte till royal canin hypoallergenic, då höll han hullet bra och allergin blev okej.

Det bästa är att antingen prover du själv byta till ett riktigt allergifoder (någon av dem jag nämnde då dem har bevisad effekt på allergihundar) men då är det viktigt att du pratar med dem som säljer fodret så du får ett foder som passar en så pass ung hund.

Eller så bokar du en veterinärtid för att utreda allergin ordentligt.

Köp inga av dessa foder som marknadsförs som "för känsliga magar" mm, det funkar inte på allergihundar om du inte vet vad hunden är allergisk emot så du kan köpa rätt foder som inte innehåller det.

[Forest]
2018-09-13 20:43
#16

Hur har det gått ts med klådan?

Princessss
2018-09-15 08:22
#17

Hon kliar sig mindre tycker jag. Dock så slickar hon på tassarna när hon går och lägger sig och när hon vaknar men på dagen är det nästan helt borta. Vi har kontakt med de andra ägarna till kullen och alla har samma problem. Väntar och ser om det har blivit något resulat för de andra då jag inte vet vad mer jag ska göra.

[Forest]
2018-09-15 15:35
#18

17 vad säger uppfödaren? Tycker detta bör uppfödaren verkligen få reda på. Att flera valpar drabbas dessutom inte bra 😕

Princessss
2018-09-28 15:45
#19

Vi har bytt foder ju till lammfodret. Hon gillade inte det och vi blandade det med någon annan köttgrej kommer inte ihåg vilken. Hon åt bättre då men nu har hon slutat igen. Hon äter jättedåligt och kräks ibland. Hon dricker bra och är pigg annars men blir orolig.

Vinternos
2018-09-28 16:33
#20

Hon behöver ju verkligen undersökas mer noggrant av veterinär! Kolla även med uppfödaren om hen möjligtvis tecknat en dolda fel försäkring på valpkullen.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
[Forest]
2018-09-28 20:33
#21

Ursh vad det är tråkigt när man skaffar sen en söt liten valp sen visar det sig div problem. Jag håller med 20. Jag skulle först kontakta uppfödaren för infomera om denne om problemen kolla upp dolda fel försäkring om det finns men hela valpen måstes kollas upp mer. Tycker synd om dig o valpen. Ps våran Donna åt dåligt som unghund kom som 6 månaders valp till oss. Vi gav våran tidigare hund färskfoder så jag gjorde så här. Tog hennes torrfoder koka upp lite vatten hälde det i matskålen med torrfoder lät det svalna blanda i förskfoder vips så åt hon maten med nöje. Vi gör samma idag med alla 3 i kvällsmålen.Men jag tycker ni verkligen bör kolla upp valpen mer. Sen tåls det ju nämna att dom tappar tänder kring 4 månaders ålder då kan dom få ont i munnen därmed äta dåligt. Vad har uppfödaren sagt har du pratat med h*n?

Princessss
2018-09-30 11:05
#22

Hon äter bättre när vi blötte upp fodret med lite fil som vi har i en burk i kylen. Det äter hon direkt. Kan de kräkas av att de äter för lite?

[Forest]
2018-09-30 11:39
#23

22. Du svarar inte på frågan vad uppfödaren säger. Fråga har du/ni sett att hon bugar? Då rumpan upp men frambenen mot marken/golvet?

Chinesecrestedlover
2018-09-30 12:38
#24

 #22 Ja, de kan kräkas av att de "är tomma i magen" då brukar det mest vara slem "galla" (ofta gulaktigt men inte alltid). De kräks i dessa fall alltså inte upp någon mat så det ser inte direkt ut som spyor. 

Haft en hund tidigare (allergihunden jag beskrev i #9 och #11 ) och han var väldigt kinkig med maten, svår att få att äta och man fick hålla på och "tjata/truga" för att han skulle äta (även om han egentligen var jättehungrig). Han kunde kräkas när han var "tom i magen" och även ena hunden jag har nu kan göra samma sak (han har problem med mage/tarm och äter kortison mot detta).

[Forest]
2018-09-30 16:04
#25

Även en hund med magkatarr kräks o äter inte då den har ont i magen.

Princessss
2018-09-30 17:34
#26

Det är min pappa som har kontakt med uppfödaren då jag är 15. Uppföderen vet om allt som jag har skrivit men ska prata med pappa imorgon om allt. #23 Nej jag har inte sett henne buga.

[Forest]
2018-10-01 09:02
#27

26 Okej då förstår jag helt :)  

Det med buga är rätt vanligt när dom har magont det var därför jag fråga dej det.  Jag tror att ni behöver göra nytt besök hos veterinären dels för kolla upp orsaken på klådan, att alla nu drabbas i kullen som ni har pratat med är verkligen tragiskt. Det är lite det jag vill att uppfödaren ska veta om, så man får chansen att ta bort tiken från aveln samt sparad avkomma (om man har sparat en lovande avkomma).

Annons:
Kalli
2018-10-01 19:40
#28

Skulle också rekommendera ett veterinärbesök. Att börja laborera med allergifoder på en valp är inte att rekommendera. Vad är det för ras?

Upp till toppen
Annons: