Annons:
Etikettövrigt
Läst 1198 ggr
Alex&company
2018-08-31 10:07

Att ha hund och ADHD

Någon mer här som har hund och adhd (alltså inte hund med adhd vilket dyker upp så fort man googlar)? Jag har ju precis skaffat min valp men undrar om någon annan här har adhd och vilka för- och nackdelar ni märker i ert hundägande? :)

Själv har jag fått bättre rutiner och sover bättre än förut. Jag kan hyperfokusera på min hund och samtidigt blir han passivitetstränad eftersom jag måste ta det lugnt långa stunder för att ladda batteriet. 
Däremot tror jag att jag kanske påverkar min valp negativt eftersom jag själv har svårt med för mycket intryck och han har svårt att gå lugnt ute, han är överallt hela tiden ute medan andra valpar i området lugnt släntrar efter sina ägare. Men jag hoppas att det är hans personlighet och inte mina tillkortakommanden ^^'

Annons:
Fisherling
2018-08-31 10:41
#1

Jag har Aspergers och ADD.

Det som jag behövt tygla dock är just hyperfokuset. Även om Tinja glatt tuffar på i träning i två timmar för att jag har energi till det så är det inte optimalt. Hon lär sig sämre av det, jag blir slarvigare desto längre jag kör, finns inget positivt med det. Det var nog det första jag fick ta tag i när jag började träna med henne, lära mig att bara träna korta stunder, väva in pauser ect. Men nu är det inget jag tänker på, det har blivit naturligt att träna i omgångar.

Alex&company
2018-08-31 10:45
#2

#1 Låter som något jag måste passa mig för D: Än så länge (tror jag) att jag har lyckats undvika det ganska bra men sen vet jag att blir jag för inne går jag alltid på för mycket och vill göra för mycket för länge och gärna samtidigt.

Fisherling
2018-08-31 11:06
#3

#2 Jag brukar satsa på att få fort jag tänker "fan vad bra det går" eller "gud vad kul hon har", då slutar jag. Sluta på topp liksom. Hellre för kort än för långt.

Alex&company
2018-08-31 12:12
#4

#3 Det är ju ett jättebra tips, tack!

frijoh
2018-08-31 12:20
#5

Jag har asperger och adhd, och min hund är extremt känslig för hur jag mår, på både gott och ont. Så nackdelar jag ser med mina svårigheter tillsammans med hund är att jag lätt smittar av mig med mitt humör omedvetet, om jag har en dålig dag så har garanterat hunden det också.. och sen att jag har jättesvårt att ha balans med hur mycket och länge man kan träna. Fördelarna är att jag lärt mig att återhämta mig och vila massor, då min hund behöver det så hakar jag på ibland och det slutar med att jag blir mer harmonisk och likaså jycken :D! Så jag har lärt mig att om jag har en dålig dag, då tränar vi inte alls eller endast extremt enkla saker som knappt går att misslyckas med, och när jag har en bra dag köttar vi på, men försöker sluta när det går som bäst vilket typ är omöjligt för mig men haha!

Upp till toppen
Annons: